AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Holder på å fornye forsikringene mine og ser jeg er for dårlig dekt hvis jeg skulle bli uføre. Har en årslønn før skatt på ca. 800-900 000. Har også lån på hus, bil, studielån og ei lita hytte, totalt ca. 2,4 mill. Er det vanlig å ha en uførekapital i tillegg til uførepensjon? Må være kjekt med en engangsutbetaling for å nedbetale gjeld for eks, men blir samtidig veldig dyrt å ha begge disse. Men er vel fantastisk å ha hvis man faktisk blir uføre. Anonymkode: 6dc63...7c6
c_buk Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Holder på å fornye forsikringene mine og ser jeg er for dårlig dekt hvis jeg skulle bli uføre. Har en årslønn før skatt på ca. 800-900 000. Har også lån på hus, bil, studielån og ei lita hytte, totalt ca. 2,4 mill. Er det vanlig å ha en uførekapital i tillegg til uførepensjon? Må være kjekt med en engangsutbetaling for å nedbetale gjeld for eks, men blir samtidig veldig dyrt å ha begge disse. Men er vel fantastisk å ha hvis man faktisk blir uføre. Anonymkode: 6dc63...7c6 Jeg tenker det kommer litt an på livssituasjon, utgifter og kombinasjonen med andre forsikringer. Jeg tenker uførepensjon er viktigst slik at jeg ikke trenger å endre så mye av mine hverdagslige utgifter. Men dersom man f.eks vet at man vil stige en del i lønn fremover, og planlegger fremtiden etter det, kan f.eks uførekapital gi mening. Selvsagt finnes det andre situasjon hvor en engangsbetaling er nyttig.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Sjekk hvilke avtaler du har gjennom arbeidsgiveren din. Ganske mange har gode kollektive avtaler, og da er det ikke sikkert du trenger privat i tillegg. Anonymkode: 56e00...26f 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Du bør ha en forsikring som følger nav - forsikringer mot alvorlig sykdom feks dekker kun enkelte sykdommer, og ikke de sykdommene som flest blir langvarig sykmeldte for. Anonymkode: 9fe2e...54a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjekk hvilke avtaler du har gjennom arbeidsgiveren din. Ganske mange har gode kollektive avtaler, og da er det ikke sikkert du trenger privat i tillegg. Anonymkode: 56e00...26f Ja, har sjekket det og den var ganske dårlig. Utbetalingen vil også synke til eldre jeg blir. Anonymkode: 6dc63...7c6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bør ha en forsikring som følger nav - forsikringer mot alvorlig sykdom feks dekker kun enkelte sykdommer, og ikke de sykdommene som flest blir langvarig sykmeldte for. Anonymkode: 9fe2e...54a Hva mener du med "følger nav"? Har forsikring på alvorlig sykdom, men den dekker ikke alt nei. Anonymkode: 6dc63...7c6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 c_buk skrev (11 minutter siden): Jeg tenker det kommer litt an på livssituasjon, utgifter og kombinasjonen med andre forsikringer. Jeg tenker uførepensjon er viktigst slik at jeg ikke trenger å endre så mye av mine hverdagslige utgifter. Men dersom man f.eks vet at man vil stige en del i lønn fremover, og planlegger fremtiden etter det, kan f.eks uførekapital gi mening. Selvsagt finnes det andre situasjon hvor en engangsbetaling er nyttig. Ja, skal definitivt ha uførepensjon. Tror ikke lønna mi ville hoppe drastisk opp, men den stiger jo gradvis med årene og lønnsforhandlinger. Anonymkode: 6dc63...7c6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Ufør, ikke uføre. Anonymkode: aad33...d39
c_buk Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, skal definitivt ha uførepensjon. Tror ikke lønna mi ville hoppe drastisk opp, men den stiger jo gradvis med årene og lønnsforhandlinger. Anonymkode: 6dc63...7c6 Med din gode inntekt og ditt relativt lille lån (sammenlignet med inntekten), ville jeg valgt en solid uførepensjon som dekket opp for den bortfalle inntekten. Finn en grense som gjør at du kan ha det komfortabelt økonomisk, uten at forsikringspremien blir for høy. Jeg ser ingen særlig grunn til at du trenger uførekapital. Alternativt kan du jo vurdere en kritisk sykdom- forsikring. Premien er ofte lav og det kan hjelpe i visse situasjoner. Men det er ofte svært begrenset hvilke sykdommer som dekkes. Klarer ikke å se om du har partner/ektefelle. I så fall vil f.eks en livsforsikring også kunne dekke en del økonomisk utfordrende situasjoner. Ser noen nevnte uførepensjon gjennom jobben. Jeg synes det er åpenbart at verken den (med mindre den er eksepsjonelt god) eller kun NAV gir god nok dekning. Men det er jo lurt å sette seg inn i hva man vil få uten egen forsikring, for så å kunne ha bestemme seg for hvor mye mer man ønsker å få, i tilfelle uførhet.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, har sjekket det og den var ganske dårlig. Utbetalingen vil også synke til eldre jeg blir. Anonymkode: 6dc63...7c6 Det er naturlig at kapitalutbetalingen faller når alderen øker. En som blir ufør sent i 50årene har jo mye færre år igjen i arbeidslivet enn en på 27. Uførekapitalforsikringen skal være en engangs erstatning for tapt arbeidsinntekt, eller tapte år i arbeidslivet om du vil. For løpende månedlig utbetaling (pensjonsforsikring) faller beløpet vanligvis ikke, men jo eldre man blir vil jo antall måneder (igjen til normal pensjonsalder) bli færre. Er man svært nær 67 er kanskje forsikring unødvendig. Anonymkode: 56e00...26f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 c_buk skrev (2 minutter siden): Med din gode inntekt og ditt relativt lille lån (sammenlignet med inntekten), ville jeg valgt en solid uførepensjon som dekket opp for den bortfalle inntekten. Finn en grense som gjør at du kan ha det komfortabelt økonomisk, uten at forsikringspremien blir for høy. Jeg ser ingen særlig grunn til at du trenger uførekapital. Alternativt kan du jo vurdere en kritisk sykdom- forsikring. Premien er ofte lav og det kan hjelpe i visse situasjoner. Men det er ofte svært begrenset hvilke sykdommer som dekkes. Klarer ikke å se om du har partner/ektefelle. I så fall vil f.eks en livsforsikring også kunne dekke en del økonomisk utfordrende situasjoner. Ser noen nevnte uførepensjon gjennom jobben. Jeg synes det er åpenbart at verken den (med mindre den er eksepsjonelt god) eller kun NAV gir god nok dekning. Men det er jo lurt å sette seg inn i hva man vil få uten egen forsikring, for så å kunne ha bestemme seg for hvor mye mer man ønsker å få, i tilfelle uførhet. Takk for tips! Jeg er enslig uten barn, så har ikke behov for livsforsikring. Dårlig dekning via jobb, så må definitivt ha noe i tillegg. Anonymkode: 6dc63...7c6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ufør, ikke uføre. Anonymkode: aad33...d39 Bra du så denne kritiske skrivefeilen😉 Anonymkode: 6dc63...7c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå