Helene Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Jeg har et spørsmål ang bruk av plast. I dag har prisen på plastposer eksplodert. Jeg er vant med å bruke gjenbruksposer, så dette er helt ok å leve med. Men, jeg har gått i meg selv. Jeg bruker mye plast i hverdagen. Alt av pålegg blir pakket i plast, altså det som ikke er tett. Tenker dere andre på dette? Jeg gjorde ikke det. Nå prøver jeg å endre min tankegang. Har masse bokser, tw og andre bokser. Prøver å gjenbruke det jeg kan. Små steg. Hva tenker dere? 1
Helene Skrevet 30. november 2023 Forfatter #2 Skrevet 30. november 2023 Jeg prøver igjen. Jeg bare spør, hva tenker dere?
Belima Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Jeg tenker at jeg fortsetter bruke plastbokser som kan vaskes til det meste. Det eneste jeg bruker poser til er til brødet som jeg fryser.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Jeg skjønner ikke helt problematikken. Man kaster gjerne ikke plastbokser til mat etter bruk (du nevner tupper ware)? Det er slike ting man bruker gang på gang, så hva tenker du er alternativet? Og som jeg har forstått er det ikke bruk av plast i seg selv som er farlig, det er når plasten kommer på avveie. Så er du flink til å sørge for at all plasten din havner i resirk for plast, så tenker jeg du kan ha grei samvittighet. Anonymkode: 017e7...1eb
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Plastikkemballasjen av forbruksvarer kan jeg strengt tatt ikke ta hensyn til i min husholdning. Ærlig talt. De skal ha oss i siste leddet til å redusere plastforbruket men industriene gjør ingenting selv for å begrense unødvendig innpakking.. Jeg sorterer søpla og thats it. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at du bruker plastbokser til oppbevaring av mat, skinka di kommer jo uansett i plastpakke. Anonymkode: 9851d...6ed
Helene Skrevet 6. desember 2023 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 23.49): Plastikkemballasjen av forbruksvarer kan jeg strengt tatt ikke ta hensyn til i min husholdning. Ærlig talt. De skal ha oss i siste leddet til å redusere plastforbruket men industriene gjør ingenting selv for å begrense unødvendig innpakking.. Jeg sorterer søpla og thats it. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at du bruker plastbokser til oppbevaring av mat, skinka di kommer jo uansett i plastpakke. Anonymkode: 9851d...6ed Godt poeng. På en annen side, når jeg lager mat selv, middager, kaker og sånt, så prøver jeg i dag å bruke gjenbruksbokser. Når jeg kutter opp forskjellig til salat, prøver jeg å legge «rester» i bokser istedenfor plast. Med liten husholdning er det ikke alltid jeg bruker en hel tomat eller en hel løk. Tidligere puttet jeg ofte restene i små plastposer, nå går det meste i små bokser. Jeg har bare gått i meg selv. Når en plastpose på butikken koster over 4 kr pr pose, og argumentet er miljø og klima, så tenker jeg at vi kan videreføre dette til hverdagshjemmet. Jeg mener overhodet ikke dette som noe moralpoliti. Jeg synes det er veldig positivt med sånn Feedback fra Anonym. Dette får meg til å tenke over dette med det som blir kjøpt i plast. Sånn type gjenbruksposer fra butikken har jeg vært vant med lenge, før Norge «innførte» det. Men i hjemmet har jeg brukt små plastposer alltid, uten å tenke over det. Å endre på dette er ikke gjort over natten. Jeg er ikke fanatiker. Bare tenker, og prøver å endre mine vaner. Og lurer på hva dere andre tenker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå