Gå til innhold

Hund og raketter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk hunden vår i januar, så er litt spent på hvordan nyttårsaften vil bli. Merker han er litt var på lyder ute (bjeffer fort). Så er litt bekymret over om han blir kjempe stresset av raketter.

Nå kan det jo hende dette går helt fint, men er det mulig å få noe beroligende i tilfelle han blir kjempe stressa? Hvordan er deres hunder på nyttårsaften?

Anonymkode: 1c595...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du streser så stresser hunden, hvis du er rolig er det stor sjangs for at hunden er det - hva du enn gjør ikke sett deg ned og styrk på eller gi ekstra oppmerksomhet som styrker redselen i alelfall.. 

Anonymkode: 506df...98c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere lar være å stresse rundt det er det stor sjanse for at hunden lar være å stresse rundt det også. De merker vår sinnstemning og blir påvirket av det. Så oppfør dere som en helt vanlig dag, ta gjerne en luftetur når de første smellene kommer tidlig på kvelden. Vis den at dette er ikke noe å være redd for. 

Setter du deg ned og trøster når det smeller kan jeg garantere deg at dere får en hund som er livredd smell for alltid.

Anonymkode: 7da84...8d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dere lar være å stresse rundt det er det stor sjanse for at hunden lar være å stresse rundt det også. De merker vår sinnstemning og blir påvirket av det. Så oppfør dere som en helt vanlig dag, ta gjerne en luftetur når de første smellene kommer tidlig på kvelden. Vis den at dette er ikke noe å være redd for. 

Setter du deg ned og trøster når det smeller kan jeg garantere deg at dere får en hund som er livredd smell for alltid.

Anonymkode: 7da84...8d3

Ja, det tenker jeg er selvsagt. Men jeg vet at det uansett er hunder som ligger å skjelver av frykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til mange her, så er jeg ikke enig i at en hund automatisk ikke vil stresse om man selv ikke stresser. Hunder er individet styrt av oppvekst og genetikk. Noen er mer var på lyder og har lettere for å bli nervøs/stressa. Å ikke gjøre en big deal ut av rakettene er lurt, men det er ikke alltid nok. 

Det finnes videoer på YouTube med rakettlyder. Sett det på på tvn og ha lyden så lavt at hunden hører det, men ikke reagerer. Ha det stående på mens dere lager middag og gjør helt vanlige ting. Ikke se på/gi oppmerksomhet til hunden fordi dere er spente på hvordan den reagerer på rakettlyder. Ha det på lavt og fortsett med dagen. Neste dag starter dere på samme volum, men øker lyden så litt. Fortsett å øke lyden litt og litt frem mot nyttårsaften. På nyttårsaften, gi hunden godt med mosjon og mental aktivitet så den ikke har noe ekstra energi som dirrer rundt i kroppen. Siste tur bør være før 18, i hvertfall. Kjør en plass litt unna bebyggelse om du ønsker å unngå og bli overrasket av en rakett. På kvelden kan dere gjerne dra igjen gardiner etc, men oppfør dere vanlige. Sleng dere ned i sofaen og se en film eller annet med et glass vin. Ikke reager/se på hunden når den hører første rakett.

Både min eldste og yngste reagerte litt da rakettene begynte å skytes opp, men jeg var slengt i sofaen med en øl og latet som ingenting. Den eldste var kjapp til å bare ignorere lydene og sov hele kvelden til tross for at hun tidligere hadde reagert nervøst på høye, skarpe lyder fra f.eks et byggeområde. Den yngste viste litt mer stress, spesielt da alle kom opp kl. 12, men det gikk helt fint det også. Ingen av de reagerer om det kommer opp en rakett eller to om vi er ute på tur, men jeg tror ikke de hadde likt å være ute når det står på som verst, og det er jo ikke rart 😅

I dagene før og etter nyttårsaften, ha alltid hunden i bånd ute, og hold veldig godt i det båndet. Bruk hoftebelte om det er en stor, sterk hund. Alt for mange hunder røsker seg løs og løper seg bort  hvert år fordi noen sender opp en rakett. Om dere opplever at det kommer opp en rakett mens dere er ute, ikke reager. Om du ser at hunden likevel blir litt bekymret, kast godbiter på kryss og tvert så den må bevege seg frem og tilbake. Det hjelper hunden med å kvitte seg med nervøs energi og minsker sjansen for at den assosierer skudd med noe negativt. 

Anonymkode: 76559...d59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan få beroligende hos dyrlegen. Medisiner som Tessie eller Sileo er vanlig å gi på nyttårsaften. Det er kortidsvirkende angstdempende medisiner til hund som er beregnet nettopp for ting som nyttårsaften.

Det stemmer ikke at hvis man selv er rolig så er hunden også automatisk rolig. Jeg er vokst opp med en mor som overhodet ikke var redd for edderkopper og så henne mange ganger helt rolig og avslappet plukke opp en edderkopp med hånda og kaste den ut. Det påvirket likevel ikke min frykt det grann og jeg er fortsatt redd edderkopper.

Frykt er ens egen følelse og den forsvinner ikke på magisk vis om de rundt deg er rolige. (Men frykten kan selvsagt forsterkes hvis de rundt blir hysteriske).

Du kan også helt fint trøste en hund som er redd, det er en myte at redsel blir verre om en hund blir trøstet. Det er ikke slik frykt fungerer, verken hos hunder eller mennesker.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine svar! Hadde hund når jeg var yngre, og den var med ute klokken 00. Reagerte ikke på smell i det hele tatt. Satser på at dette skal gå fint 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en valp på 4 mnd og vi har på fyrverkeri lyder nesten hverdag slik at han blir vant til det. Begynn og sett på det nå... gi god biter...men ikke stress.. ikke stryk hunden som at lyder er farlig. Sett på lyder mens deres spiser middag og gjør normale ting i huset. Væstre er om vi begynner å vise at dette er litt skummelt...sier ting som..det går bra og klapper den mye. Det finnes mange bra på youtube. Sett først litt lyd...så litt høyere etc...og vær helt normal som at du setter på en sang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...