Gå til innhold

Krav og rettigheter ved skilsmisse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å forklare så godt jeg kan. Min kone og jeg har vært gift i 3 år. Kona mi er ikke norsk. Har midlertidig oppholdstillatelse. Vi har ett barn samme  på snart 1 år. 

Vi klarer ikke å være sammen, og det ser ut som eneste løsning er skilsmisse. Greia er at vi har ikke noe kontrakt på særeie eller noe.

Kona har ikke tatt med noe inn i forholdet. Til og med da vi var i hennes hjemland så hadde henne ikke jobb og levde egentlig kun på min inntekt.

Da vi kom til Norge så er det fortsatt kun jeg som har inntekt. Kona er egentlig bare hjemme. 

Leiligheten ble kjøpt av meg før vi hadde ett forhold. Har fortsatt mye lån på den, som jeg selvfølgelig betaler alene. Kort oppsummert jeg betaler alt da jeg er den eneste som har inntekt. 

Så er spørsmålet, ved eventuelt skilsmisse. Hva har henne krav på?

Anonymkode: badf9...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halvparten av verdiøkningen på leiligheten.

Anonymkode: 8e36f...451

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og halvparten av betalte avdrag.

Anonymkode: d85b6...615

Skrevet

Skjevdeling på leiligheten for din del og halvparten av alt som er kommet inn etter giftemålet og så kan det hende du må betale ektefellebidrag og barnebidrag

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Halvparten av verdiøkning, fra man ble gift eller fra jeg kjøpte boligen? Og hvordan skal man finne ut hvor mye som har økt, blir en takstmann da.

Og Halvparten av betalte avdrag. Si at jeg har betalt 200 000 på lånet disse årene. Skal kona da ha 100 000 for det? Er det snakk om også rentene som blitt betalt? 

Skrevet
1 hour ago, Enmanelskeråhate said:

Skjevdeling på leiligheten for din del og halvparten av alt som er kommet inn etter giftemålet og så kan det hende du må betale ektefellebidrag og barnebidrag

Hvorfor betale barnebidrag om det ender opp med 50/50? Halvparten som har kommet inn? Hva vill det si? Tenker du da på om det er blitt kjøpt ting av verdi, feks bil, båt osv. Eller er det også småting som skap, div ting i leiligheten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Halvparten av verdiøkning, fra man ble gift eller fra jeg kjøpte boligen? Og hvordan skal man finne ut hvor mye som har økt, blir en takstmann da.

Og Halvparten av betalte avdrag. Si at jeg har betalt 200 000 på lånet disse årene. Skal kona da ha 100 000 for det? Er det snakk om også rentene som blitt betalt? 

Det lureste du må gjøre er å snakke med en advokat.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I utgangspunktet skal alt deles likt, men du kan kreve det du hadde da dere giftet dere skjevdelt, altså leilighetens verdi da minus daværende gjeld.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor betale barnebidrag om det ender opp med 50/50? Halvparten som har kommet inn? Hva vill det si? Tenker du da på om det er blitt kjøpt ting av verdi, feks bil, båt osv. Eller er det også småting som skap, div ting i leiligheten?

Kona har ingen inntekt, ergo barnebidrag pga inntektsforskjellen.

Anonymkode: 62453...9e6

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Kona har ingen inntekt, ergo barnebidrag pga inntektsforskjellen.

Jeg hadde forstått det om kona skulle hatt ungen mer enn meg. Men om det er 50/50 så må jo kona sørge for seg selv. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde forstått det om kona skulle hatt ungen mer enn meg. Men om det er 50/50 så må jo kona sørge for seg selv. 

Selv om du har 50/50 så må du betale bidrag hvis hun tjener lite, sannsynligvis ektefellebidrag også. Ektefellebidrag er inntil 3 år mener jeg
Absolutt halvparten av alt som er kommet inn i husholdningen etter dere giftet der: bil, båt, fly, møbler, bestikk

Evt ikke arv hvis det ikke er slusa inn i ‘’felles’’ økonomien

Endret av Enmanelskeråhate
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja hun regnes som å ha bidratt med 100k av det da

Skrevet

Med andre ord, du er fucked min gode mann.

Anonymkode: 4e661...a44

• Nyttig 1
Skrevet

Sånn er reglene, det er ikke vi som svarer her som har laget dem.

• Liker 1
Skrevet

ADVOKAT. 

Anonymkode: f308a...63d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi klarer ikke å være sammen, og det ser ut som eneste løsning er skilsmisse. Greia er at vi har ikke noe kontrakt på særeie eller noe.

Kona har ikke tatt med noe inn i forholdet. Til og med da vi var i hennes hjemland så hadde henne ikke jobb og levde egentlig kun på min inntekt.

Da vi kom til Norge så er det fortsatt kun jeg som har inntekt. Kona er egentlig bare hjemme. 

Leiligheten ble kjøpt av meg før vi hadde ett forhold.

Alt du hadde før ekteskap er ditt, for å si det enkelt. 

Men alt som har skjedd mens dere har vært gift, skal deles. 

Sånn er livet og sånn er reglene, hvis det blir en neste gang, har du kanskje lært.

Hilsen ei med særeie, ektepakt, skevdeling og testamente i ekteskapet sitt. 

Anonymkode: 86081...fad

Skrevet

Når dere har en så stor forskjell i inntekt, må den med høyest inntekt fremdelese betale barnebidrag. Les deg opp på reglene. Du har valgt å ta ei utenlands kvinne hit til landet, hun jobber ikke av uvisse grunner.

Du må nå betale for det, på samme måte som du har måtte for å få henne hit.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alt du hadde før ekteskap er ditt, for å si det enkelt. 

Men alt som har skjedd mens dere har vært gift, skal deles. 

Sånn er livet og sånn er reglene, hvis det blir en neste gang, har du kanskje lært.

Hilsen ei med særeie, ektepakt, skevdeling og testamente i ekteskapet sitt. 

Anonymkode: 86081...fad

Har jo aldri hatt mulighet til å skrive noe særeie eller noe. Da jeg var i kontakt med skatteetaten så sa dem for at giftemålet skulle være gyldig i Norge måtte jeg levere inn div dokumenter. 

Det har jeg aldri gjort. Men da jeg tok kontakt med dem for noen uker siden så sa dem at jeg er gift også på norsk rett. Jeg fortalte at jeg aldri har levert noe, men dem sa at det får dem desverre ikke gjort noe med. Siden jeg fikk beskjed om at jeg måtte levere inn dette for å få det registrert så har jeg aldri tenkt på dette med særeie. Ja, er jo min skyld uansett, ser den. Men når man får klar beskjed om en ting så regner jeg med at det er sånn der er.

Skrevet

Hvorfor det, hun eier jo ikke den og han eide den før de giftet seg. I tillegg har hun ikke betalt noe på den. 

Anonymkode: 286c6...f99

Skrevet

Du har valgt å ta ei utenlands kvinne hit til landet, hun jobber ikke av uvisse grunner.

Hun går vel på språkkurs? Pluss har gått gravid og født et barn som kun er 1 år.

Anonymkode: 51b3c...7eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...