AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Måtte avlive hunden da den var svært aggressiv og endte med å bite mennesker. Langsomt har det vist seg at hundens mor var akkurat lik. den ble bare 3 år gammel. Kan jeg kreve pengene tilbake fra oppdretter for å ha solgt oss en hund som nærmest var dømt til å bli avlivet tidlig? Det har vist seg at oppdretter holdt dette skjult for meg, og langsomt kom det frem ting som tilsier at hennes tispe aldri burde vært avlet på! kan jeg kreve pengene tilbake? Hvordan går jeg i tilfelle frem? Anonymkode: 011bf...416
Sofakona Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Har dere jobbet med den siden den var valp? Satt grenser, gitt den nok fysiske og psykiske trening. Nok turer. En hund som er blir aggressiv kommer nok ikke bare i løse luften. 5
Snublefot62 Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Skyldes bitingen en sykdom eller genetiske forhold som oppdretter burde kjent til og opplyst om? 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Skyldes bitingen en sykdom eller genetiske forhold som oppdretter burde kjent til og opplyst om? Ja absolutt! Anonymkode: 011bf...416 2 1
Ingar-André Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 En hund blir ikke så hissig uten grunn. Mot andre hunder er en ting, men ikke mot folk. Tipper hard oppvekst jeg 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Har dere jobbet med den siden den var valp? Satt grenser, gitt den nok fysiske og psykiske trening. Nok turer. En hund som er blir aggressiv kommer nok ikke bare i løse luften. TS skriver jo at moren var lik. Det kan ligge i genetikken. Anonymkode: 1ed8f...e76 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Er ikke oddsen for å få en skikkelig hund i dag tilnærmet lik null? Anonymkode: 54224...684 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Tja, du kan jo forsøke men jeg tviler på at du kommer noen vei.. Anonymkode: 7c138...798
Snublefot62 Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja absolutt! Anonymkode: 011bf...416 Kan du bevise eller sannsynliggjøre det? 5
Sofakona Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 Når hunden begynte å bite eller vise aggressiv...jobbet dere med det? Fikk dere hjelp? En hund biter plutselig ikke bare et menneske uten grunn...
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 Har måttet avlive fryktaggressiv hund selv, og alt som har med adferd å gjøre er vanskelig å omsette i penger, både i forhold til forsikring og oppdretter. Hvis oppdretter er useriøs kan de bare blånekte og skylde på deg (slik folk i tråden også gjør...) og du har neppe noen sak, og man får heller ikke noe på livsforsikringen. Min oppdretter var heldigvis seriøs, og var en god støttespiller i prosessen, tok læring i forhold til egne linjer og tilbød på eget initiativ gratis valp fra neste kull. Og til dere som skylder på TS, ideen om at valper er blanke ark man kan fylle med hva man vil er på vei ut, og forskning på dette viser at genetikk er mye mer vesentlig for adferdsproblemer enn vi har tilskrevet det. Man kan gjøre alt riktig og fortsatt få et problem det ikke går an å fikse. Med min hund var vi erfarne og kompetente hundeeiere, men gikk likevel til en hundetrener for å få hjelp før avlivning, med håp om at vi hadde gjort et eller annet fullstendig feil vi kunne forandre på, men ble skuffet. Etter at hen hadde observert oss og hunden, og vi hadde gått gjennom alle tiltak og metoder fikk vi beskjed om at vi desverre hadde gjort alt riktig og at dette er slik hunden kommer til å være, og at alle videre tiltak ville bli en demping av symptomer i beste fall. Siden vi bor i by og beveger oss tett med både fremmede og omgåes venner med barn ble vi enige om at vi ikke kan ha en hund som biter folk i fjeset uten forvarsel når den blir redd, selv om det var en veldig vond avgjørelse å ta. Anonymkode: 595d5...8a4 5 6 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Måtte avlive hunden da den var svært aggressiv og endte med å bite mennesker. Langsomt har det vist seg at hundens mor var akkurat lik. Hvilken rase er dette? Anonymkode: 9e875...bca 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Er nettopp derfor det er så viktig for deg som kjøper å gjøre være kritisk når man kjøper hund. Med tanke på å kjenne til oppdrettet, finne ut av hvordan foreldredyr er osv. Er så mange useriøse oppdrettere der ute at man må være forsiktig. Anonymkode: 4c265...afe 1
Troyamin Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): kan jeg kreve pengene tilbake? Hvordan går jeg i tilfelle frem? Anonymkode: 011bf...416 Jeg tar utgangspunkt i at dette er en nkk registrert hund og at du selv er medlem i nkk. Da starter du med å samle inn bevismateriale og så tar du kontakt med advokat i nkk. Du betaler kun en liten sum for å få enkel, juridisk veiledning. 3
Sofakona Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Så denne moren fikk valper ganske ung da? Om den døde når den var 3 år? Hvor gammel er hunden din da? 1-3 år?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 Donald Duck skrev (1 time siden): En hund blir ikke så hissig uten grunn. Mot andre hunder er en ting, men ikke mot folk. Tipper hard oppvekst jeg Jeg tipper du er en av de mange her inne på kjæledyr som kun er ute etter å provosere. Rart akkurat dette underforumet tiltrekker seg så mange slike? Anonymkode: cd56a...d64 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 Sofakona skrev (6 minutter siden): Så denne moren fikk valper ganske ung da? Om den døde når den var 3 år? Hvor gammel er hunden din da? 1-3 år? Antar ts mener at hennes hund var 3 år Anonymkode: cd56a...d64 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 Min hund var bare 3 år. Føler meg lurt og det føles blodig urettferdig å måtte avlive en fysisk frisk og ung hund. Vi elsket henne og ønsket aldri dette. Det er så tungt å sitte igjen nå med knuste barn og et knust hjerte. Hun ble farlig, og på tross av mange ulike tiltak utviklet hun seg bare i feil retning. ts Anonymkode: 011bf...416 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #19 Skrevet 29. november 2023 Sofakona skrev (6 timer siden): Når hunden begynte å bite eller vise aggressiv...jobbet dere med det? Fikk dere hjelp? En hund biter plutselig ikke bare et menneske uten grunn... Det er andre gang du skriver det, men kan du ikke lese HI? TS skriver jo at moren til hunden var helt lik. Altså er det mest sannsynlig genetisk, på samme måte som at lidelser mennesker har, kan overføres til neste generasjon. Anonymkode: 9e303...6a4 2
Rucula Skrevet 29. november 2023 #20 Skrevet 29. november 2023 Veldig trist! Men du kommer ikke til å komme noen vei med oppdretter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå