AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Noen her som plutselig har fått astma som voksen? Og som ikke hadde noen allergier fra før. Hva var i så fall årsaken til at du fikk det? Og hvilken behandling får du? Jeg har fått det, og bruker div. medisiner for det. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig har fått det. Er ellers frisk og normalvektig. Røyker ikke og er ikke utsatt for noe skadelig på jobb. Anonymkode: 0a086...5a0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Ja man kan få astma som voksen. Jeg har ikke astma, men fikk plutselige allergier. Helt vanlig. Grunnen til at du har fått astma kan være flere ting. Kanskje du har fukt/muggsopp hjemme du ikke er klar over, det kan være du bor i et veldig forurenset område, genetiske faktorer, m.m Anonymkode: 03d71...b42
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja man kan få astma som voksen. Jeg har ikke astma, men fikk plutselige allergier. Helt vanlig. Grunnen til at du har fått astma kan være flere ting. Kanskje du har fukt/muggsopp hjemme du ikke er klar over, det kan være du bor i et veldig forurenset område, genetiske faktorer, m.m Anonymkode: 03d71...b42 Ikke muggsopp eller fukt. Har byttet bolig flere ganger siden jeg fikk diagnosen. Ikke forurensning. Men hva er utløsende faktor for å få astma? Anonymkode: 0a086...5a0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Dårlig inneklima? Manglende mosjon? Anonymkode: b2e4f...ed0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Jeg fikk astma i en alder av 45. Startet med en forkjølelse og hoste. Hosten var helt hinsides. Gikk til lege, men fikk beskjed om at det var postviral hoste som kunne sitte i flere uker. Etter 2 mnd var hos legen på nytt,fikk bare samme beskjed. Byttet fastlege og fikk hjelp, ble satt på 2 medisiner, max dose, og hosten ga seg etter en uke. Infeksjonsutløst astma. Har ikke plager utenom forkjølelse, da må jeg kjøre på med inhalasjoner for å unngå den hosten. Anonymkode: eaf74...ad0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Ja, jeg fikk det etter en runde med lungebetennelse. Anonymkode: 19b5f...1cc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Veninna mi fikk astma som voksen (43). Der var det sannsynligvis miljøfaktorer i yrket som var utløsende. Hun jobba som avløser, mye pels, støv, høy, strø og slike ting. Anonymkode: 7872a...133
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen her som plutselig har fått astma som voksen? Og som ikke hadde noen allergier fra før. Hva var i så fall årsaken til at du fikk det? Og hvilken behandling får du? Jeg har fått det, og bruker div. medisiner for det. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig har fått det. Er ellers frisk og normalvektig. Røyker ikke og er ikke utsatt for noe skadelig på jobb. Anonymkode: 0a086...5a0 hvorfor spør du om han kan få astma som voksen når du samtidig sier at du har fått diagnosen som voksen? Anonymkode: 87479...3cb
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke muggsopp eller fukt. Har byttet bolig flere ganger siden jeg fikk diagnosen. Ikke forurensning. Men hva er utløsende faktor for å få astma? Anonymkode: 0a086...5a0 Så du bor i skogen og slipper forurensing? Anonymkode: 03d71...b42
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 Fikk astma i 30-årene og mistenker at det var en kombinasjon av inneklimaet på jobb (gammelt og dårlig vedlikeholdt bygg) og leiligheta jeg bodde i på den tiden. Hadde hyppige infeksjoner og slet mye med pusten. Jeg flyttet et år etter diagnosen og sluttet i jobben noen år etter det igjen. Noen flere år frem i tid er jeg mye bedre og merker lite til astmaen i hverdagen, bruker medisiner bare på vinterstid. Har ikke hatt luftveisinfeksjoner på mange år. Anonymkode: 327cb...3b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå