Gå til innhold

Tegn på overgangsalder utenom endringer i blødninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fjernet livmorslimhinnen (2 år siden) pga enorme blødninger, og har ikke blødd siden. Har nå fylt 50, og jeg har begynt å tenke på dette med overgangsalder...

Har ingen tegn på noe som helst, og siden jeg ikke har mensen, så er ikke dette noe tegn heller...

Hvilke andre tegn har dere merket, dere som er/har vært gjennom det? Misforstå meg rett, jeg er jo bare glad til så lenge jeg ikke merker noe som helst, men jeg er vel i en alder hvor det er rart om det ikke kommer snart?

Anonymkode: debbe...182

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt mensen på 3 år nå.de første tegnene var vel hetetokter, og litt psykisk,ble lett bekymret for ingenting😪har også slitt litt med indre skjelving,som om kroppen er geleaktig, er vist pga østrogen mangel😊

Skrevet

Jeg er litt yngre men har hatt tegn på begynnende overgangsalder i noen år. Hetetokter, mer ustabilt humør, tørrere hud, mer ørevoks (merkelig nok), på grensa til høyt blodtrykk siste to årene (alltid ligget nesten for lavt før det), mye uvelhet og svimmelhet. 

Anonymkode: 26438...007

Skrevet

Lavere guts, mer bekymret, vonde slimhinner, null lyst på sex. Vonde ledd, håravfall og elendig hud, I tillegg til søvnproblemer, hetetokter og mindre styrke i bekkenbunnen. 

Har vært hos spesialist og fått diverse medisiner som virkelig gjør susen. Nå ligner jeg på meg selv igjen. 

Anonymkode: f9c1a...fd9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lavere guts, mer bekymret, vonde slimhinner, null lyst på sex. Vonde ledd, håravfall og elendig hud, I tillegg til søvnproblemer, hetetokter og mindre styrke i bekkenbunnen. 

Har vært hos spesialist og fått diverse medisiner som virkelig gjør susen. Nå ligner jeg på meg selv igjen. 

Anonymkode: f9c1a...fd9

Medisinene var østrogen? Hjelper de mot håravfall?

Anonymkode: cbaae...1f0

Skrevet

Jeg har fått angst, dårlige netter, tåkehjerne, humørsvingning, tørr hud, sexlysten forsvant……men i følge min fastlege er hormonnivå normalt - så jeg er vel bare gal da🤪 #kvinnehelse…..

Anonymkode: 5c103...c83

• Hjerte 1
Skrevet
annev skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke hatt mensen på 3 år nå.de første tegnene var vel hetetokter, og litt psykisk,ble lett bekymret for ingenting😪har også slitt litt med indre skjelving,som om kroppen er geleaktig, er vist pga østrogen mangel😊

Visste ikke at indre skjelving kan være symptomer på overgangsalderen! Var det som en dirring du følte det?

Anonymkode: bee21...681

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Visste ikke at indre skjelving kan være symptomer på overgangsalderen! Var det som en dirring du følte det?

Ja en rar dirring inni brystet ,og følte det litt i armer og ben.men ikke synlig utenpå.

Indre skjelven,rett og slett ubehagelig 🫣

Skrevet
annev skrev (1 time siden):

Ja en rar dirring inni brystet ,og følte det litt i armer og ben.men ikke synlig utenpå.

Indre skjelven,rett og slett ubehagelig 🫣

Jeg har det samme, men mest i magen. Litt i armer og ben. Skal til legen neste uke, så skal høre om det kan være overgangsalderen. Har tenkt det er pga angst, men kanskje det kan være begge deler. Skikkelig ekkel følelse. Har problemer med å sove pga det.

Fikk du medisiner eller annen hjelp mot dette?

Skrevet

Gikk lenge slik,legen trodde det kunne være angst,så har forholdt meg til deg.men var hos en privat gynekolog som er god påvkvinner og hormoner som sa at det nok var pga hormoner,lite østrogen😊

• 2 uker senere...
Skrevet

har lest at man kan oppleve smerter i ledd, da spesiselt håndledd og fingre (visstnok). 

Men er det noen her som har opplevcd hyppige andre smerter rundt omkring i kroppen? 

Anonymkode: 3c31e...7d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

har lest at man kan oppleve smerter i ledd, da spesiselt håndledd og fingre (visstnok). 

Men er det noen her som har opplevcd hyppige andre smerter rundt omkring i kroppen? 

Anonymkode: 3c31e...7d8

Smertene jeg sliter med ble enda verre da overgangsalderen kom. Spesielt i ryggen. Er mer stiv og støl enn før, spesielt i beina. Dårlig med søvn, våkner titt og ofte. 

Før jeg kom i overgangsalderen merka jeg det veldig på blødning som kom i hytt og vær i noen år. Ble fort nedfor, merket at huden forandret seg, det kom gradvis. Blir litt mer slark i hele kroppen. 

Anonymkode: a2f2d...b7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 21.02):

Jeg har det samme, men mest i magen. Litt i armer og ben. Skal til legen neste uke, så skal høre om det kan være overgangsalderen. Har tenkt det er pga angst, men kanskje det kan være begge deler. Skikkelig ekkel følelse. Har problemer med å sove pga det.

Fikk du medisiner eller annen hjelp mot dette?

Hmm.. det kan være andre sykdommer å..som man utvikler over tid.  skjelving kommer ikke over natten.

Anonymkode: cff1f...13d

Skrevet

I følge min fastlege er jeg ikke komt i overgangsalder da blodprøvene er «fine». Han har ikke oppgitt hvilke prøver eller verdier. Samtidig har jeg en del symptomer og mener selv at jeg er i starten på overgangsalderen, er 47 år. Fastlege mener at siden blodprøvene er «fine» så er det ikke aktuelt å starte med noe hormontilskudd. Noen som har opplevd at fastlege avfeier en når det kommer til overgangsalder, og hva gjorde du da?

Skrevet
annev skrev (På 29.11.2023 den 21.50):

Gikk lenge slik,legen trodde det kunne være angst,så har forholdt meg til deg.men var hos en privat gynekolog som er god påvkvinner og hormoner som sa at det nok var pga hormoner,lite østrogen😊

Samme her, mye psykisk som forsvant over natten når jeg begynte på østrogen.

Anonymkode: ae8aa...858

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken type østrogen begynte du på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Begynner man på østrogen før mensen er ferdig? Eller kan man begynne om man har mange menopause symptomer? Er det blodprøven som avgjør? Er det relevant at symptomene svinger gjennom syklusen og er verst i lutealfasen?

Anonymkode: 8b71a...de3

Skrevet

Jeg er 49. Fikk påvist overgangsalderen hos gyn i august i år. Har kun egg igjen i en eggstokk. Har ikke hatt mensen pp 8 år, spiral.  Fikk dårlig nattesøvn,  veldig tørre slimhinner (særlig øyne og underliv), lite energi, vondt i fingerledd,  . Bruker østrogenplaster som byttes 2 ganger pr uke, hjalp meg veldig.  

Anonymkode: 2ea1d...256

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 11.47):

I følge min fastlege er jeg ikke komt i overgangsalder da blodprøvene er «fine». Han har ikke oppgitt hvilke prøver eller verdier. Samtidig har jeg en del symptomer og mener selv at jeg er i starten på overgangsalderen, er 47 år. Fastlege mener at siden blodprøvene er «fine» så er det ikke aktuelt å starte med noe hormontilskudd. Noen som har opplevd at fastlege avfeier en når det kommer til overgangsalder, og hva gjorde du da?

Gå til gynekolog. Symptomene kommer lenge før det vises på de prøvene fastlegen tar. 

Anonymkode: 2ee50...df8

• Liker 2
Skrevet

Dette lurer jeg på og. Har operert vekk slimhinnen og blør ikke lengre. Men føler pms er fram og tilbake plutselig. Dere med overgangsalder, merket dere noe til det? Mer angst og?

Vises det på blodprøve eller bør vi gå til gyn?

Anonymkode: 87293...248

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...