Gå til innhold

Pasientreiser - må jeg kjøre kollektivt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor ca 25 mil fra sykehuset og er relativt ofte på sykehuset i perioder pga at jeg har en lungesykdom. Da kunne jeg få kjøre bil selv for å unngå corona-smitte, men jeg regner med at jeg ikke får lov til det siden corona ikke er noe farlig lenger 🙄

Utfordringen er at siden jeg bor langt unna sykehuset er det ganske dårlig tilbud for å reise kollektivt. For å rekke en time kl. 11 må enten ta nattoget og være fremme i byen sykehuset er kl. 6 på morgenen, eller komme litt forsent (ikke aktuelt for sykehuset). Har jeg time kl. 14 går det ikke noe hjem igjen før kl 19 på kvelden. Det blir veldig lange dager og veldig mye venting. Det er i tillegg lang ventetid på timer på sykehuset for tiden så det er ikke bare å endre timen heller til et bedre tidspunkt.  Noen ganger kan det klaffe bra med kollektivt fra en liten by som er midt mellom der jeg bor og sykehuset, men da må jeg uansett kjøre halve turen. Uansett hvordan jeg gjør det klaffer det dårlig enten før eller etter timen.

Jeg er i full jobb og ønsker å klare å stå i jobben selv om jeg er redusert pga sykdommen, men sykehusturer som varer fra kl. 4 på natta til 19 på kvelden (for eksempel) tar veldig på.

Så til det jeg lurer på - er det noen som vet hvor strenge pasientreiser er på at man skal kjøre kollektivt for å få tilbakebetaling? Forventer de at jeg skal ta nattog og vente flere timer? 

Det er dyrt å kjøre denne turen, både med drivstoff og bom, så er det som sagt i perioder ganske ofte.

Anonymkode: c3466...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be legen om å skrive legeerklæring på at du må kjøre selv pga helsen. De pleier å være behjelpelig med det!

I fjor var jeg på rehabilitering, da fikk jeg stedes lege til å skrive en erklæring på at jeg måtte kjøre egen bil pga helsen. Når jeg var på UNN fikk jeg de til å skrive erklæring på at jeg måtte reise opp dagen før pga lang reisevei (fra Bergen)

Anonymkode: 8b157...bc6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

feil

Endret av Fjugur
Skrevet

Du kan velge å kjøre bil, du får jo dekket en fast sum pr km. 

Anonymkode: de4fb...0b3

• Liker 1
Skrevet

Kan jo være at du er heldig, men pasientreiser er ikke det enkleste å forhandle med.

Jeg skulle til utredning hos Orkdal Sykehus. Jeg spurte fastlegen min om jeg kunne få taxi siden det er kronglete med kollektivtransport her jeg bor. Det fikk jeg ikke, siden jeg var i stand til å gå ombord i buss. 

Ringte pasientreiser i tillegg, men nei ingen taxi. Det var med nød og neppe at jeg kunne bruke egen bil til det som er nærmeste stopp for den mest egnede bussavgangen. Å kjøre med egen bil fikk jeg heller ikke. De er ikke enkle å forholde seg til.

Skrevet

Jeg har tilsvarende kollektivreise. Fått legeerklæring på at jeg kan bruke egen bil siden det ellers ville tatt over en dag med kollektivreise og fire bytter (i tillegg til at det ville blitt dyrere).

Anonymkode: 9cfcf...646

Skrevet

Er noen merkelige greier. Jeg bor pokkerivold fra behandlingssted, men disponerer en leilighet i samme by som sykehuset er i. Jeg oppholder meg der i perioder.

Likevel MÅ jeg skrive pasientreiser fra folkereg adr til og fra. Blir flere titalls tusen i året.

Anonymkode: 45174...912

Skrevet

Jeg kjører bil og fører bare opp at jeg har kjørt bil så får jeg igjen penger for det, de bruker en fast takst per km pluss bompenger. Du blir ikke tvunget til å bruke kollektivt, du har ett valg.

Anonymkode: 55ef6...0f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar aldri kollektiv transport når jeg skal på sykehuset. Skriver bare at det er mangel på kollektiv transport som gjør at jeg velger å kjøre selv. Aldri hatt problemer med det, og jeg har vært på sykehuset 2-3 ganger i året.

Skrevet

Jeg skriver at pga dårlig kollektivtilbud kjører jeg egen bil. Har alltid fått godtgjørelse pr.km.

Anonymkode: 8a37e...804

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg bare klikker på at jeg kommer meg dit med bil. Er ikke noe mer styr enn det. 

Anonymkode: feed2...968

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg bare klikker på at jeg kommer meg dit med bil. Er ikke noe mer styr enn det. 

Har aldri blitt bedd om å gi noe begrunnelse på hvorfor.

Skrevet

Takk for svar dere 😊 jeg skjønner nå at jeg har misforstått hele pasientreiser, trodde jeg måtte kjøre kollektivt. Jeg får igjen for reisen selv om jeg kjører bil, men jeg får ikke dekket bompenger og parkering. 
Uansett koster det å være syk. Jeg reiser i perioder mange turer på en måned, mange av undersøkelsene kunne jeg tatt på samme dag. Skjønner det kan være vanskelig å koordinere, men det hadde spart meg mye utgifter og fravær på arbeidsplassen (som må leie inn vikar når jeg er borte).
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar dere 😊 jeg skjønner nå at jeg har misforstått hele pasientreiser, trodde jeg måtte kjøre kollektivt. Jeg får igjen for reisen selv om jeg kjører bil, men jeg får ikke dekket bompenger og parkering. 
Uansett koster det å være syk. Jeg reiser i perioder mange turer på en måned, mange av undersøkelsene kunne jeg tatt på samme dag. Skjønner det kan være vanskelig å koordinere, men det hadde spart meg mye utgifter og fravær på arbeidsplassen (som må leie inn vikar når jeg er borte).
ts

Reglene var sånn før, så du er ikke helt borte vekk :) men de endret det for noen år siden, sånn at nå får en kilometergodtgjørelse, uansett hvordan en reiser - du velger selv.

Eneste du trenger legeattest på er om du trenger drosje av helsemessige grunner. Om du hverken kan kjøre selv eller ta kollektivt. Da får du turen dekket, minus egenandel.

Usikker på parkering, men bompenger mener jeg du kan legge inn i refusjonsskjemaet?

Anonymkode: a45f8...c79

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

ts

Du kan be sykehuset koordinere timene dine litt. De ulike avdelingene ser jo når du har time på andre avdelinger, så om de har ledig time samme dag kan de fikse det.

Skrevet
Blåjojo skrev (1 minutt siden):

Du kan be sykehuset koordinere timene dine litt. De ulike avdelingene ser jo når du har time på andre avdelinger, så om de har ledig time samme dag kan de fikse det.

Det er iallefall verdt ett forsøk.

Skrevet

Det har endret seg litt den senere tid, nå får du en fast sum per kilometer. Hvis du ønsker tilbakebetaling for bom og parkering så må du komme med dokumentasjon. Jeg hadde en operasjon for noen mnd siden og tok kollektiv til operasjon og ble hentet da jeg skulle hjem. Fikk samme sum for begge turer. 

Ja det koster å være syk, men vi er nå heldige som bor i Norge og får såpass mye dekket. i mange andre land må de dekke alt fra legetimer, ubetalt fri fra job etc. Sjønner at det er kjipt, men hjelper å tenke positivt.

Anonymkode: 408b0...368

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare skriv på skjemaet at det er ikke er tilfredsstillende bussforbindelse. Har aldri tatt buss selv om det går buss her jeg bor, men den går bare 2 ganger til dagen lg jeg må bytte buss 3 ganger på vei til sykehuset. Bruker da 4-5 timer hver vei med buss mot 2 timer med bil. I tillegg må jeg gå 1-2 km til nærmeste busstopp. Aldri fått avslag på reiserefusjon.

Skrevet
Blåjojo skrev (3 timer siden):

Langt ifra alltid de kan fikse det. Har de ikke ledige personer med de riktige ferdighetene på de aktuelle dagene så kan de ikke fikse det.

Anonymkode: 71408...a04

Skrevet
Hensatt skrev (2 timer siden):

Bare skriv på skjemaet at det er ikke er tilfredsstillende bussforbindelse. Har aldri tatt buss selv om det går buss her jeg bor, men den går bare 2 ganger til dagen lg jeg må bytte buss 3 ganger på vei til sykehuset. Bruker da 4-5 timer hver vei med buss mot 2 timer med bil. I tillegg må jeg gå 1-2 km til nærmeste busstopp. Aldri fått avslag på reiserefusjon.

Fordi nå får du det samme om du kjører egen bil eller tar kollektivt :)

«Hovedregelen er at du får pengestøtte for reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. For reiser over 300 kilometer (en vei) dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen, i stedet for standardsats per kilometer»

https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/planlegg-pasientreisen-din/

Anonymkode: a45f8...c79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...