Gå til innhold

Hva er vitsen med deleie/leie til eie/spleis når man ikke får muligheten til å selge med verdistigning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble så skuffa da jeg fant ut dette. Tror ikke jeg har noe annet valg enn å 'kjøpe' på denne måten, men jeg får jo ikke være med på prisveksten uansett og må for alltid bo i en ettroms med kjøkken/stue/sovesofa i ett.

Anonymkode: bf0fa...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får jo prisstigningen på den delen du eier, mens den andre eieren får prisstigningen på sin del.

Anonymkode: dc3f7...ee7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble så skuffa da jeg fant ut dette. Tror ikke jeg har noe annet valg enn å 'kjøpe' på denne måten, men jeg får jo ikke være med på prisveksten uansett og må for alltid bo i en ettroms med kjøkken/stue/sovesofa i ett.

Hva mener du med det? Du får vel være med på prisveksten på den delen du faktisk eier? 

Ja, du kan når som helst etter overtakelse selge boligen. Boligen vil da legges ut i markedet for ordinært salg. Du og OBOS deler meglerkostnadene og salgsinntekter etter hvor stor andel dere eier av boligen.

https://www.obos.no/ny-bolig/obos-deleie/ofte-stilte-sporsmal/

Anonymkode: f2fda...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kanskje misforstått. Trodde Obos hadde forkjøpsrett og kunne kjøpe den først til 'minstepris' om jeg legger den ut for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, fordeler og ulemper. Men denne ordningen er jo for de som ikke kan kjøpe bolig på tradisjonell måte.

Synes også at den artikkelen overdriver urettferdigheten overfor boligkjøperen. Om du og OBOS eier halve boligen hver og boligprisene faller. Da er det ikke rart at OBOS ikke ønsker at du skal kunne tvinge dem til å selge til markedspris. Det hadde selvsagt vært svært gunstig for deg, men OBOS hadde jo tapt. Du hadde vel aldri godtatt om avtalen var slik at om boligprisene falt så kunne OBOS tvinge deg til å selge din andel?  Da hadde du risikert at salget ga deg mindre inntekter enn boliglånet du hadde og at du sitter igjen med gjeld og ingen bolig etter boligsalget. Og eneste grunnen til at du måtte selge var fordi OBOS tvang deg til å selge fordi de ville tjene penger på å kjøpe boligen din billig. 

Skjønner også at det blir komplisert om man pusser opp boligen. Det er svært vanskelig å vite hvor mye av en oppussing som faktisk øker boligverdien. Løsningen blir vel å ikke bruke mye penger på oppussing selv. Det er jo ting man selv kan velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, fordeler og ulemper. Men denne ordningen er jo for de som ikke kan kjøpe bolig på tradisjonell måte.

Synes også at den artikkelen overdriver urettferdigheten overfor boligkjøperen. Om du og OBOS eier halve boligen hver og boligprisene faller. Da er det ikke rart at OBOS ikke ønsker at du skal kunne tvinge dem til å selge til markedspris. Det hadde selvsagt vært svært gunstig for deg, men OBOS hadde jo tapt. Du hadde vel aldri godtatt om avtalen var slik at om boligprisene falt så kunne OBOS tvinge deg til å selge din andel?  Da hadde du risikert at salget ga deg mindre inntekter enn boliglånet du hadde og at du sitter igjen med gjeld og ingen bolig etter boligsalget. Og eneste grunnen til at du måtte selge var fordi OBOS tvang deg til å selge fordi de ville tjene penger på å kjøpe boligen din billig. 

Skjønner også at det blir komplisert om man pusser opp boligen. Det er svært vanskelig å vite hvor mye av en oppussing som faktisk øker boligverdien. Løsningen blir vel å ikke bruke mye penger på oppussing selv. Det er jo ting man selv kan velge. 

Edit: At avtalevilkårene ikke er skreddersydd for at du skal få det mest mulig gunstig er jo ikke så rart. Selv om det hadde vært til fordel for deg så hadde det jo vært til ulempe for OBOS. 

Og jeg håper også at det ordner seg for deg  og at du får en bolig og en boligavtale du er fornøyd med. Skjønner at boligmarkedet er vanskelig å komme inn i og har sympati med alle som sliter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...