AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Hei! Jeg er på ingen måte noen baker, men synes det er så godt med hjemmebakt brød og vil gjerne ha tips til deres beste, gode, grove og gjerne litt saftige hjemmebakte brød som er enkle og lage. Er diabetiker og har hatt et par hjerteinfarkter, så gjerne oppskrifter som passer min helse. På forhånd takk 😊 Anonymkode: 85b4b...e17
Brunhilde Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Jeg pleier å ta utgangspunkt i denne oppskriften, men jeg bruker ca 1 ss sirup og litt mer salt enn det som står i oppskriften. Det søte er helt mulig å droppe også, hvis det passer bedre for deg. Jeg syns dette blir gode brød.
Fersken90 Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Disse er helt fantastiske! Tilsetter også 1 dl solsikkefrø og 0,5 dl linfrø
Rosa Dartle Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Disse liker jeg å bake 😊 https://www.treningsfrue.no/2017/11/26/hverdagsbrod-med-havregryn/ Jeg er ingen stor fan av linfrø da, så jeg bytter ut det med noe annet.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Familien min liker veldig godt Sissels grovbrød 2. Jeg anbefaler bivokspapir på snittflaten. Da holder brødet seg saftig, mens skorpen holder seg sprø https://trinesmatblogg.no/recipe/sissels-grovbrod-v-2/ Anonymkode: 726c2...fc8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Enkelt og godt: 1Brød: 500g spelt mel( her kan du bruke halvparten grov sammalt hvete, spelt 50g havregryn 400g kald vann fra kjøleskapet(ja, så kaldt) 1ts salt 2g fersk gjær. Alt veies opp med digital vekt. Rør alt sammen, er en litt våt deig. Smør en brødform på 1.5L, ta deigen opp i forma. Glatt den helt ut med en våt slikkepott(bruk kaldt vann på den). Dekk til firma med plastfolie eller legg en annen brødform motsatt oppå som lokk. La brødet heve i ca 8t+, ved romtemp på ca 20-22grader. Stek midt i ovnen på 200grader, ca 50-60min. Poenget her er mye vann og heve lenge for å utvikle smak Så bruk gjerne enda mindre gjær og lenger tid. men minst 8-10t! Anonymkode: ebf12...a40
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Jeg har også diabetes og etter en del prøving har jeg landet på denne oppskriften. 3 dl sammalt grov rug 100 g hvete, helkorn 4 dl vann 50 g gjær 3 dl rugmel 2 ss olje 1 ½ ts salt ½ dl havrekli 2 dl solsikkekjerner 1 dl linfrø 1 dl havregryn 7-8 dl hvetemel ca 3 ½ dl vann Bløtlegg den sammalte rugen og hvetekornene i 4 dl vann natta over. Rør så gjæren ut i litt lunkent vann, og bland den sammen med rugen og hvetekornene som har stått i bløt. Tilsett resten av det lunkne vannet,olje, rugmel, salt, havrekli, solsikkekjerner, linfrø, havregryn og en del av hvetemelet. Elt deigen. Dekk bollen med plast og la deigen heve på et lunt sted i omtrent 25-30 minutter. Hell den så ut på bordet og fordel deigen i to smurte former.Dekk dem med klede og la dem heve i 30 minutter. Snitt i emnene med skarp kniv. Strø over havregryn og solsikkekjerner før steking. Stekes på nederste rille i ovnen ved 200°C i 35 – 40 minutter. Avkjøl på rist. Anonymkode: 9e1b7...295 3
I Grosny Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også diabetes og etter en del prøving har jeg landet på denne oppskriften. 3 dl sammalt grov rug 100 g hvete, helkorn 4 dl vann 50 g gjær 3 dl rugmel 2 ss olje 1 ½ ts salt ½ dl havrekli 2 dl solsikkekjerner 1 dl linfrø 1 dl havregryn 7-8 dl hvetemel ca 3 ½ dl vann Bløtlegg den sammalte rugen og hvetekornene i 4 dl vann natta over. Rør så gjæren ut i litt lunkent vann, og bland den sammen med rugen og hvetekornene som har stått i bløt. Tilsett resten av det lunkne vannet,olje, rugmel, salt, havrekli, solsikkekjerner, linfrø, havregryn og en del av hvetemelet. Elt deigen. Dekk bollen med plast og la deigen heve på et lunt sted i omtrent 25-30 minutter. Hell den så ut på bordet og fordel deigen i to smurte former.Dekk dem med klede og la dem heve i 30 minutter. Snitt i emnene med skarp kniv. Strø over havregryn og solsikkekjerner før steking. Stekes på nederste rille i ovnen ved 200°C i 35 – 40 minutter. Avkjøl på rist. Anonymkode: 9e1b7...295 Genial oppskrift som tar hensyn til at diabetikere bør satse på lav glykemisk indeks, altså unngå raske karbohydrater slik som man har i hvetemel og sukker. Endret 29. november 2023 av I Grosny 1
mariie Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 https://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/grovbrød-fra-bakeriet-i-lom Veldig gode
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg er på ingen måte noen baker, men synes det er så godt med hjemmebakt brød og vil gjerne ha tips til deres beste, gode, grove og gjerne litt saftige hjemmebakte brød som er enkle og lage. Er diabetiker og har hatt et par hjerteinfarkter, så gjerne oppskrifter som passer min helse. På forhånd takk 😊 Anonymkode: 85b4b...e17 1 pk tørr gjær, 8 dl lunket vann, 0,5 dl rapsolje, 1 finraspet gulrot, 1 ts salt, 1 ts sukker, 2 sps maltekstrakt, 1 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 1 dl havregryn, 1 dl kruskakli. Rør sammen og la det svelle i 15 min. Tilsett så hvetemel til deigen er så fast som du ønsker. La den heve 1 t. Jeg lar deigen være så bløt at den ikke kan knas, men heller må helles i brødformene. Litt samme konsistens som slim 😅 Etterhev i form og stek på 185 g varmluft. Anonymkode: d1513...3d2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 I Grosny skrev (4 timer siden): Genial oppskrift som tar hensyn til at diabetikere bør satse på lav glykemisk indeks, altså unngå raske karbohydrater slik som man har i hvetemel og sukker. Nettopp. Har man ikke diabetes er det ikke alltid man tenker over det. I hvert fall det med hvetemel. Anonymkode: 9e1b7...295 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 Jeg bruker fibramel, for da får jeg brødene luftige til tross for at de er 100% grove. Og så bruker jeg surdeigsstarter, men det kan byttes ut med vanlig gjær. Bland 1 kg fibramel, 750-800 g vann, 200 g surdeigsstarter og 1,5-2 ts salt. Elt. Fordel i 2 brødformer. Hev i romtemperatur. Sett i kjøleskapet over natta. Neste dag stekes det på 200 grader i ca 1 time. Anonymkode: b92fd...2af
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 https://www.godt.no/oppskrifter/bakst/broed/1739/verdens-enkleste-broed Anonymkode: 785ab...952
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå