Gå til innhold

Vennlig medisin mot plutselig angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har den siste tiden følt angsten lure seg innpå plutselig, for så å komme og gå igjen. Jeg har en bipolar lidelse og tar medisiner for dette, har gjort i mange år. De siste årene har dette funket ganske godt. Men nå kommer angsten plutselig på meg. Jeg lurer på om noen har erfaringer med medisin som kan lindre dette, der og da. Jeg er redd for eventuelle bivirkninger, fordi jeg tidligere har prøvd mange forskjellige medisiner og fått ganske kraftige bivirkninger av dem.

Det er ikke snakk om en voldsom bruk av de. Jeg ser for meg noe jeg kunne brukt kanskje et par ganger i uka når jeg har det sånn som nå. Kanskje bare for en kort periode.

Er det noen som har god erfaring med en slik type medisin, så vil jeg gjerne høre om det.

Skal til legen ila uka, men vil gjerne høre om andres erfaringer!

Anonymkode: 5cec4...167

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste medisinen mot angst er jo kognitiv terapi. Det blir ikke stort vennligere eller bivirkningsfritt enn det.

Av medisiner har jeg erfaring med Sobril. Det er jo en krisemedisin, og jeg synes ikke det høres ut som at du er i krise eller akutt syk på den måten. Sobril er den mildeste av de beroligende medisinene, men den er likevel ikke så "vennlig" da den er lett å like og lett å bli avhengig av. Blir man avhengig har man plutselig et mye større problem.

Opplevelsen av virkning og bivirkning av de beroligende medisinene varierer fra person til person. For meg fungerte Sobril veldig godt mot angst. Andre igjen vil sikkert si at de ikke har effekt, men ofte er det et spørsmål om dosering. Jeg hadde også noen bivirkninger. Det var likevel mer enn verdt det når jeg var såpass syk. De fleste tåler disse veldig godt.

Jeg har ellers stor tro på at du vil få gode råd hos legen. Tror ikke det er populært å dukke opp på legekontoret med en "handleliste". Beskriv symptomene dine godt og la legen foreslå løsningen.

Anonymkode: 29d8b...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!

Jeg har den siste tiden følt angsten lure seg innpå plutselig, for så å komme og gå igjen. Jeg har en bipolar lidelse og tar medisiner for dette, har gjort i mange år. De siste årene har dette funket ganske godt. Men nå kommer angsten plutselig på meg. Jeg lurer på om noen har erfaringer med medisin som kan lindre dette, der og da. Jeg er redd for eventuelle bivirkninger, fordi jeg tidligere har prøvd mange forskjellige medisiner og fått ganske kraftige bivirkninger av dem.

Det er ikke snakk om en voldsom bruk av de. Jeg ser for meg noe jeg kunne brukt kanskje et par ganger i uka når jeg har det sånn som nå. Kanskje bare for en kort periode.

Er det noen som har god erfaring med en slik type medisin, så vil jeg gjerne høre om det.

Skal til legen ila uka, men vil gjerne høre om andres erfaringer!

Anonymkode: 5cec4...167

Atarax!

Anonymkode: 9863c...a57

Skrevet

Kanskje du kan prøve noen fra helsekosten, el reseptfri på apotek? 
Men det er viktig å skjekke interaksjoner! Du må sjekke at det er ok å ta nye tabl sammen med BP-medisinen din.

Men som nevnt over, er Sobril et alternativ. Tar litt tid før de virker, hos meg tar det ca 1 time.
Da har jeg gjerne klart å roe ned litt, jeg tar de altså ikke forebyggende.

Mange SSRI har angstdempende effekt, men de må man ta hver dag/fast.

Det er en del innlegg om akkurat dette emnet inne på doktoronline.no, gå gjerne inn dit å les.

Ønsker deg lykke til hos legen. 🎀

Anonymkode: 3cd4c...08d

Skrevet

Tar Vival når jeg kjenner angsten sniker seg innpå. Problemet er at jeg glemmer ofte resten av den dagen da. Vet egentlig ikke om det er på grunn av medisinen eller angsten i seg selv...

Anonymkode: 97031...a91

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar Vival når jeg kjenner angsten sniker seg innpå. Problemet er at jeg glemmer ofte resten av den dagen da. Vet egentlig ikke om det er på grunn av medisinen eller angsten i seg selv...

Anonymkode: 97031...a91

Stor sannsynlighet for at det er vival som gjør at du glemmer dagen. Men kan absolutt komme av angsten også. Jeg tar ingen medisiner mot min angst, men glemmer ofte dagene fordi jeg blir så utmatta. 

Jeg vil råde ts til å snakke med lege, h*n vet hva som passer best for deg! :)

Anonymkode: d8ff1...b67

Skrevet

Propranolol... virker på kroppslige symptomer, man blir roligere uten at det gjør noe med hodet i hele tatt. Bruker det for skjelvinger ifb angst.

Anonymkode: 79f3e...786

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Propranolol... virker på kroppslige symptomer, man blir roligere uten at det gjør noe med hodet i hele tatt. Bruker det for skjelvinger ifb angst.

Anonymkode: 79f3e...786

Er ikke det en hjeremedisin? Har brukt den når jeg har hatt veldig høy puls, men den hjelper ikke mor angst. 

Anonymkode: 6bba7...8a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Atarax!

Anonymkode: 9863c...a57

Jeg har lest mye om den, men de fleste har bare negativt å si om den, at den overhodet ikke hjalp mot angst. Har forstått det slik at det er en gammel allergi medisin. Blir man ikke trøtt av den? 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lest mye om den, men de fleste har bare negativt å si om den, at den overhodet ikke hjalp mot angst. Har forstått det slik at det er en gammel allergi medisin. Blir man ikke trøtt av den? 

Hunden til venninna mi går på atarax mot allergi

Anonymkode: 8fecb...457

Skrevet

Kommer angsten bare plutselig? Eller går du rundt å har angst for angsten? Hvis det er det soste kan det for mange hjelpe å få noen tab man kan ha i skapet, og det i seg selv fører til en trygghet som gjør at man ikke får angst. Bakdelen med dette er at man lager seg sikkerhetsstrategier som igjen opprettholder angsten. Men angst er vondt og vanskelig å deale med. Så av og til kan medisiner være til god hjelp for en periode for å komme seg ovenpå, eller få ei pause til å hvile kroppen. 
Du bør snakke med legen din om dette, og finne ut sammen hva som er best for deg. 
At andre gir tips om spesifikke medisiner er egentlig en uting, da folk har sammensatte plager og medisinene er skrevet ut av deres leger utifra deres situasjon. 
noen medisiner bør ikke tas sammen med andre medisiner eller om man har lever el nyre plager. Så snakk med legen din. 

Anonymkode: 80dc6...d45

• Liker 1
Skrevet

Den beste medisinen er å gjøre noe med det underliggende problemet. Å dope seg ned mer med nye problemer er neppe løsningen. 

Anonymkode: 07667...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 16.50):

Er ikke det en hjeremedisin? Har brukt den når jeg har hatt veldig høy puls, men den hjelper ikke mor angst. 

Kan ta de fysiske symptomene, men ikke selve angsten. 

Anonymkode: b4040...862

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...