Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt nysgjerrig etter å ha lest i en annen tråd, og håper mange vil svare!:

1) har du livsforsikring?
2) kjøpte/bestilte du spesifikt livsforsikring, eller har du den "automatisk"/følger med andre forsikringer?
3) hva er poenget med livsforsikring? er det at partner/evt barn/andre (hvem?) skal få utbetaling hvis du dør?
4) hvorfor/hva er grunnen til at du ønsker dette/hva er hensikten etter din mening/for deg?
5) er det noen single som har livsforsikring? hvorfor har du det?
6) er det noen single og barnløse som har livsforsikring? hvorfor har du det?

Eventuelt hvis dere føler for å legge til noe mer/svare noe dere føler er relevant, gjerne gjør det også da. 

Har aldri tenkt over det, vet ikke en gang om jeg har det... Vet foreldrene mine hadde ufør- og livsforsikring til meg, men det har ikke ført noen vei tross at jeg er ufør... Hvis jeg har det må det isåfall være en del av en forsikring jeg har for noe annet uten å ha sett etter/tenkt over det... Vet at når jeg var gift hadde vi begge gjennom hans forsikring via jobb, samt jeg tror min forelder fortsatte å ha en for meg frem til jeg ble en viss alder... Men, vet faktisk ikke sikkert. Har ingen peiling på dette, men jeg har mest hørt om livsforsikring ifbm drap og slikt egentlig (at folk feks har økt forsikringen, googlet rundt utbetaling og slikt før de har drept partneren eller lignende, og har vel tenkt at det er en litt sånn.. "typisk greit å ha hvis jeg ender med å drepe partneren min" for de som er av den... øh... "typen" xP og at det kanskje ikke var så vanlig ellers? Men mulig det er mer vanlig enn jeg tror, selvfølgelig logisk hvis det "følger med" uføreforsikring eller andre forsikringer da, men er spesielt nysgjerrig på de som spesifikt har gått for livsforsikring/hatt ønsker/krav til denne). 

Beklager dumme spørsmål, men ble bare så nysgjerrig på hva folk tenker rundt det!

Anonymkode: d382f...568

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Livsforsikring er bare nødvendig dersom noen blir økonomisk skadelidende hvis du dør. Altså barn, eller den du eier bolig sammen med. Er du singel og barnløs, er det jo lite poeng i.

Jeg har bare livsforsikring via jobb, jeg har ikke tegnet livsforsikring selv. I den livsforsikringen jeg har, er det ektefellen som er begunstiget "by default".

Poenget med livsforsikring er at min død ikke skal ruinere min mann og barn.

Anonymkode: 19d1f...e49

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du bør ordne livsforsikring så tidlig som mulig. Du vet aldri hva som kommer til å dukke opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

2) kjøpte/bestilte du spesifikt livsforsikring, eller har du den "automatisk"/følger med andre forsikringer?
3) hva er poenget med livsforsikring? er det at partner/evt barn/andre (hvem?) skal få utbetaling hvis du dør?
4) hvorfor/hva er grunnen til at du ønsker dette/hva er hensikten etter din mening/for deg?

Eventuelt hvis dere føler for å legge til noe mer/svare noe dere føler er relevant, gjerne gjør det også da. 

Har aldri tenkt over det, vet ikke en gang om jeg har det... Vet foreldrene mine hadde ufør- og livsforsikring til meg, men det har ikke ført noen vei tross at jeg er ufør... Hvis jeg har det må det isåfall være en del av en forsikring jeg har for noe annet uten å ha sett etter/tenkt over det... Vet at når jeg var gift hadde vi begge gjennom hans forsikring via jobb, samt jeg tror min forelder fortsatte å ha en for meg frem til jeg ble en viss alder... Men, vet faktisk ikke sikkert. Har ingen peiling på dette, men jeg har mest hørt om livsforsikring ifbm drap og slikt egentlig (at folk feks har økt forsikringen, googlet rundt utbetaling og slikt før de har drept partneren eller lignende, og har vel tenkt at det er en litt sånn.. "typisk greit å ha hvis jeg ender med å drepe partneren min" for de som er av den... øh... "typen" xP og at det kanskje ikke var så vanlig ellers? Men mulig det er mer vanlig enn jeg tror, selvfølgelig logisk hvis det "følger med" uføreforsikring eller andre forsikringer da, men er spesielt nysgjerrig på de som spesifikt har gått for livsforsikring/hatt ønsker/krav til denne). 

Beklager dumme spørsmål, men ble bare så nysgjerrig på hva folk tenker rundt det!

1) har du livsforsikring?   

Ja det har jeg, hatt det hele livet.

Tegnet egen livsforsikring når jeg flyttet hjemmefra og den mine foreldre hadde ikke var gyldig lengre.  

Poenget i dag  er at barn og mann ikke skal ha det vanskeligere enn nødvendig hvis noe skjer meg med tanke på økonomi. Begravelse er dyrt, vi har huslån, barnet skal være delvis forsørget av livsforsirkingen etc. Andelen barn og mann får justeres med gjevne mellomrom. I dag ville mannen fått en sum tilsvarende halve huslånet vårt + 200.000, resten går til barna fordelt etter alder - yngste får mer enn eldre etc. 

Meningen er at jeg skal trygge de som eventuelt sitter igjen økonomisk og ikke la dem sitte i økonomisk vanskeligheter i tillegg. 

Jeg hadde livsforsikring som singel. Foreldre stod som kausjonist når jeg kjøpte første bolig, de ville da fått den samme summen av livsforsikringen min som de var kausjonist for - er en vanlig løsning banker anbefaler dersom foreldre er kausjonister for å sikre at de ikke sitter i en vanskelig situasjon dersom noe skjedde meg. 

Hadde livsforsikring ja som singel og barnløs etter foreldre ikke var kausjonist lengre og før jeg fikk mann og barn. Foreldre ville da mottatt forsikringen hvis ikke annet er oppgitt i forsikringen og en mulighet for å sikre dem økonomisk i forhold til utgifter til begravelse, oppgjør av dødsbo etc.. 

Mine foreldre hadde livsforsikring og ufør forsikring på alle oss barna. Min bror ble skadet som 15 åring - rullestol resten av livet. Forsikringene de hadde på han dekket da utgifter til tilrettelegging av hjemmet vårt, pleiepenger til foreldre mens han var på sykehus og rehabliteringsperioden hans etc. Han fikk også en klekkelig sum utenom som hjalp han å kunne flytte for seg selv i egen leilighet når han ble voksen og var klar for dette. Han får også en fast utbetaling hver mnd fra ufør forsikringen sin på toppen av uføretrygden sin. 

Anonymkode: 574d7...675

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1) har du livsforsikring?   

Ja det har jeg, hatt det hele livet.

Tegnet egen livsforsikring når jeg flyttet hjemmefra og den mine foreldre hadde ikke var gyldig lengre.  

Poenget i dag  er at barn og mann ikke skal ha det vanskeligere enn nødvendig hvis noe skjer meg med tanke på økonomi. Begravelse er dyrt, vi har huslån, barnet skal være delvis forsørget av livsforsirkingen etc. Andelen barn og mann får justeres med gjevne mellomrom. I dag ville mannen fått en sum tilsvarende halve huslånet vårt + 200.000, resten går til barna fordelt etter alder - yngste får mer enn eldre etc. 

Meningen er at jeg skal trygge de som eventuelt sitter igjen økonomisk og ikke la dem sitte i økonomisk vanskeligheter i tillegg. 

Jeg hadde livsforsikring som singel. Foreldre stod som kausjonist når jeg kjøpte første bolig, de ville da fått den samme summen av livsforsikringen min som de var kausjonist for - er en vanlig løsning banker anbefaler dersom foreldre er kausjonister for å sikre at de ikke sitter i en vanskelig situasjon dersom noe skjedde meg. 

Hadde livsforsikring ja som singel og barnløs etter foreldre ikke var kausjonist lengre og før jeg fikk mann og barn. Foreldre ville da mottatt forsikringen hvis ikke annet er oppgitt i forsikringen og en mulighet for å sikre dem økonomisk i forhold til utgifter til begravelse, oppgjør av dødsbo etc.. 

Mine foreldre hadde livsforsikring og ufør forsikring på alle oss barna. Min bror ble skadet som 15 åring - rullestol resten av livet. Forsikringene de hadde på han dekket da utgifter til tilrettelegging av hjemmet vårt, pleiepenger til foreldre mens han var på sykehus og rehabliteringsperioden hans etc. Han fikk også en klekkelig sum utenom som hjalp han å kunne flytte for seg selv i egen leilighet når han ble voksen og var klar for dette. Han får også en fast utbetaling hver mnd fra ufør forsikringen sin på toppen av uføretrygden sin. 

Anonymkode: 574d7...675

Hvordan fikk han til dette? Jeg er alvorlig syk selv, og ble ufør i løpet av 20-årene. Jeg har ikke vært frisk nok til å noen gang være i ordinært arbeid. Jeg har ikke fått en krone (enda foreldrene mine har betalt masse for uføreforsikring og livsforsikring)... :s Jeg skjønner det ikke...

Skrevet
Helene skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at du bør ordne livsforsikring så tidlig som mulig. Du vet aldri hva som kommer til å dukke opp. 

Mener du meg? Eller generelt?
Jeg vet ikke om jeg har det nå, men har hatt det tidligere (foreldrene mine betalte, så gjennom eksmannens arbeidsgivers forsikring). Jeg vet ikke om det er noe jeg trenger heller da jeg eier bolig og bil uten gjeld, og for tiden bor jeg alene. Det vil vel ikke koste mer enn bil og leilighet er verdt hvis jeg dør? Eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan fikk han til dette? Jeg er alvorlig syk selv, og ble ufør i løpet av 20-årene. Jeg har ikke vært frisk nok til å noen gang være i ordinært arbeid. Jeg har ikke fått en krone (enda foreldrene mine har betalt masse for uføreforsikring og livsforsikring)... :s Jeg skjønner det ikke...

Uføreforsikring dekker kun spesifikke skader, diagnoser og sykdommer, og dette kan variere fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Kan være derfor du ikke har fått noe.

Anonymkode: 36bee...685

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere søkt da? Det er ikke noe som kommer automatisk, man må søke om det.

Anonymkode: ed43a...01d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Uføreforsikring dekker kun spesifikke skader, diagnoser og sykdommer, og dette kan variere fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Kan være derfor du ikke har fått noe.

Anonymkode: 36bee...685

Det var dekning for flere av diagnosene jeg har frem til de siste årene (men var dekket når jeg fikk de). 
Nå er noen av de fjernet, men jeg kan ikke skjønne at de bare kan fjerne alle diagnoser når man allerede har betalt inn med forutsetning at de var der?... Og jeg ble jo diagnosistert mens de enda var i dekningen...

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var dekning for flere av diagnosene jeg har frem til de siste årene (men var dekket når jeg fikk de). 
Nå er noen av de fjernet, men jeg kan ikke skjønne at de bare kan fjerne alle diagnoser når man allerede har betalt inn med forutsetning at de var der?... Og jeg ble jo diagnosistert mens de enda var i dekningen...

Hva stod i avslaget? Og hva svarte de da dere klagde på avslaget?

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 22.52):

Livsforsikring min kommer ikke meg til gode, men jeg og mannen har blitt enige om å ha forsikring for å sikre hverandre. Hans forsikring derimot vil komme meg til gode, akkurat som at min kommer han til gode. 

Lurer på noe du sa jeg da; du sa foreldrene dine har livs og ufør forsikring pø deg men den hjalp deg ikke når du ble ufør? - 1)  fremmet du noe krav? Ingenting kommer av seg selv. 2) det er mange unntak i en forsikring. Har du en medfødt sykdom eller får en sykdom før forsikringen blir tegnet så vil denne bli et unntak. Pluss alt som kan oppstå på grunn av den. 

Er du singel og barnløs, eller dine har det de trenger så er det ikke behov for livsforsikring. Uførforsikring er alltid lurt, faktisk den lureste forsikringen du har. Hvilken annen forsikring gir deg et større beløp hver måned i all overskuelig fremtid? Er du allerede ufør så trenger du den naturligvis ikke.

Skrevet

Ja, både eg og mannen har. Meiner vi har utvida(litt fleire sjukdomar e.l). Vi har for å ikkje ruinere kvarandre om den andre skulle dø, slik at vi framleis kan sitje på huset. Hadde eg vore singel/utan barn hadde eg ikkje gadda livsforsikring. Mi mor + stefar har ikkje, fordi dei har såpass lite lån ift verdiar, og kun vaksne born. 

Skrevet

Vi holdt på å kjøpe livsforsikring på hverandre da vi kjøpte bolig sammen, men heldigvis sjekket vi forsikringene på jobb i siste liten. Viste seg at vi begge var forsikret gjennom jobb. 

Nå er boliglånet såpass lavt at vi ikke trenger livsforsikring lengre, jeg vet ærlig talt ikke om jeg er forsikret gjennom jobb lengre eller ei. Men mannen min har høyest lønn og er fortsatt forsikret. 

Skrevet
theTitanic skrev (19 timer siden):

Livsforsikring min kommer ikke meg til gode, men jeg og mannen har blitt enige om å ha forsikring for å sikre hverandre. Hans forsikring derimot vil komme meg til gode, akkurat som at min kommer han til gode. 

Lurer på noe du sa jeg da; du sa foreldrene dine har livs og ufør forsikring pø deg men den hjalp deg ikke når du ble ufør? - 1)  fremmet du noe krav? Ingenting kommer av seg selv. 2) det er mange unntak i en forsikring. Har du en medfødt sykdom eller får en sykdom før forsikringen blir tegnet så vil denne bli et unntak. Pluss alt som kan oppstå på grunn av den. 

Er du singel og barnløs, eller dine har det de trenger så er det ikke behov for livsforsikring. Uførforsikring er alltid lurt, faktisk den lureste forsikringen du har. Hvilken annen forsikring gir deg et større beløp hver måned i all overskuelig fremtid? Er du allerede ufør så trenger du den naturligvis ikke.

Nei, men jeg har kontaktet forsikringen et utall ganger for å spørre hvordan jeg fremmer krav/hva jeg skal gjøre/hvordan bruker man forsikringen og slikt. Både skriftlig og ringt inn. Jeg har til og med fått en skriftlig bekreftelse på at den ene diagnosen jeg har ga rett på utbetaling (ventet på svar da jeg snakket med de). Etter dette har jeg ikke fått tak i noen hverken på tlf eller skriftlig, uansett hvor mange ganger jeg har tatt kontakt. Alle diagnosene jeg har var dekket når jeg fikk de, men de har blitt fjernet i hopetall de siste årene. Likevel har jo foreldrene mine betalt på den mens de gjaldt.. På tlf har de sagt at ufør ikke gjelder om man ble ufør fra man var ung, men ser jo flere andre har fått dekning likevel... Uansett, veldig vanskelig når man aldri kan få tak i noen, få svar på noe, få informasjon om noe eller noe som helst.. Men jeg må selvfølgelig bare fortsette å prøve. Ingenting av det jeg har er medfødt for øvrig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva stod i avslaget? Og hva svarte de da dere klagde på avslaget?

Har ikke fått noe skriftlig avslag, har ikke engang fått tak i noen som kan svare på OM jeg kan fremme krav, hvordan, hvor jeg skal sende det, hvilken dokumentasjon de trenger eller noe slikt. Se kommentaren over også

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke fått noe skriftlig avslag, har ikke engang fått tak i noen som kan svare på OM jeg kan fremme krav, hvordan, hvor jeg skal sende det, hvilken dokumentasjon de trenger eller noe slikt. Se kommentaren over også

Du spør ikke om å fremme et krav. Du går inn på min side hos forsikringsselskapet og finner et sted der det står "meld skade eller sykdom" og fyller ut eller skriver relevante opplysninger som uførvedtaket ditt, diagnoseutredning fra lege/spesialist, forsikringsnummer osv. Forsikringskrav har en foreldelsesdato  stort sett 1år, men i noen tilfeller 3 år. 

Nå har ikke jeg tatt i bruk akkurat den forsikringen men har meldt inn  sykdom på reise feks for å få refundert reisekostnadene. Blir ikke helt det samme, men når du sender skjema har du beviselig foretatt deg noe de må forholde seg til og som du kan henvise til for å følge opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da hyrer du advokat noen timer for å gjøre jobben for deg. Lønnsomt selv om det koster litt. Alternativet kan være at saken foreldes og du går glipp av hele forsikringssummen. 

Anonymkode: bf585...d96

Skrevet

Vi jobber begge i staten og har livsforsikring via jobben. Men den er ikke stor. Vår livsforsikring er slik at hvis en av oss går bort, så kan den gjenværende bli boende i boligen vår. Jeg tjener mer enn samboeren min, så derfor tegnet vi en litt større livsforsikring på meg.

Så i tilfelle dødsfall skal vi begge sitte igjen uten altfor mange økonomiske bekymringer.

Skrevet
theTitanic skrev (4 timer siden):

Du spør ikke om å fremme et krav. Du går inn på min side hos forsikringsselskapet og finner et sted der det står "meld skade eller sykdom" og fyller ut eller skriver relevante opplysninger som uførvedtaket ditt, diagnoseutredning fra lege/spesialist, forsikringsnummer osv. Forsikringskrav har en foreldelsesdato  stort sett 1år, men i noen tilfeller 3 år. 

Nå har ikke jeg tatt i bruk akkurat den forsikringen men har meldt inn  sykdom på reise feks for å få refundert reisekostnadene. Blir ikke helt det samme, men når du sender skjema har du beviselig foretatt deg noe de må forholde seg til og som du kan henvise til for å følge opp. 

Grunnen til at jeg ringte var fordi 1) de har ikke noe som passer å melde det inn som på nettsiden/av alternativene som er er det ikke noe som "passer" liksom og 2) hvis jeg velger ang sykdom og det så står det at hvis man ikke finner det som skal meldes blant alternativene må man ta kontakt ettersom ikke alt kan meldes via nettsiden/det er en løsning for enkle saker. Det står også et punkt om at ved uførhet/sykdom skal man kontakt sykdomsavdelingen for mer informasjon og å melde sak... 

Det du nevner nedenfor har jeg også gjort. Jeg har også sendt de skriftlige henvendelser ang resten, og ringt dit det står flere ganger. Jeg har også som nevnt fått en spesiell skriftlig bekreftelse vedr. den ene sykdommen. I den skriftlige bekreftelsen står det et saksnummer og en person jeg skal kontakte samt. direktenummer, men vedkommende jobber ikke der lenger. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da hyrer du advokat noen timer for å gjøre jobben for deg. Lønnsomt selv om det koster litt. Alternativet kan være at saken foreldes og du går glipp av hele forsikringssummen. 

Anonymkode: bf585...d96

Jeg har ikke råd til advokat dessverre, og har ikke hatt det på noe tidspunkt heller. Jeg har aldri vært i jobb, jeg har ikke engang vært frisk nok til å fullføre vanlig skole/grunnskole. Da starter man jo i minus, så det er jo en av grunnene til at jeg syns det er ekstra rart man ikke skulle få noe dekning da. Har man jobbet før man ble ufør har man jo gjerne hatt normal/bedre/god/høy inntekt før og kunnet spare opp. Mange har også skaffet seg bolig og forskjellig i løpet av den tiden man var i arbeid. Det er jo et slags "handicap" i livet å være så syk at man ikke får fullført normal skolegang eller begynt i ordinær arbeid i det hele tatt... Da blir man jo hengende veldig langt bak med alt fra start.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...