AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #21 Skrevet 29. november 2023 Himalaila skrev (33 minutter siden): Om du ikke vet helt vet hvordan kanskje ditt studiested har et miljø? Søk litt på fb og se hva du finner. Er du skikkelig tøff kan du spørre butikken om du kan få frukt og grønt de har sortert bort. Mye er mer enn bra nok om du skjærer bort flekker og sånt. Så kan du søke på arrangementer på fb og se hvem av de som byr på mat. Ofte får man jo snitter eller kake. Nå er det hard konkurranse om panten, men finner du litt kjøp poteter. Poteten er allsidige og veldig sunn. Jeg har vært i ditt sted ts, for 25 år siden. Jeg hadde 0,- da det var igjen 2 måneder av semesteret. Jeg levde på smaksprøver på butikkene (det var mye av det før) og mat på diverse arrangementer. På visning var det veldig ofte kake. På kunstutstillinger likeså. Frokostmøter hadde ofte snitter. Foreningener desperate etter medlemmer har pizza. Sjekk ut hva ungdomspartiene har på sine møter. Det er gratis mat over alt. Hent frem skuespilleren i deg selv og gå på møter. Takk for tips, skal sjekke litt rundt. Jeg fikk faktisk akkurat SMS om at jeg kunne få kakestykke på jordbærpikene denne uken siden de fyller år haha, universet er på min side. Anonymkode: 237fd...759 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #22 Skrevet 29. november 2023 Duff skrev (33 minutter siden): Hent en matpause, det er for slike som deg de deler ut mat. Ikke tenk at du ikke har rett på å be om hjelp. Og, er du sikker på at ikke noen i familien kan sende deg noen kroner? Jeg mener, alt hjelper. Takk, ja må gjøre det hvis ingen av de andre forslagene fungerer. Familien sliter med å få endene til å møtes selv, så kan ikke få noe der. Får kanskje lov å låne, men da utsetter jeg jo bare problemet så det blir enda verre neste måned. Anonymkode: 237fd...759 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #23 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har ikke fått noen av jobbene jeg har søkt på og har derfor vært nødt til å leve på studiestøtten på 9400kr i mnd. Etter regninger (bolig, telefon og busskort) hadde jeg 1000kr igjen til mat, som jeg nå har brukt opp. Storstipendet er også borte da jeg har hatt for lite hver mnd, og måtte kjøpe mye bøker dette semesteret. Jeg kan ikke få hjelp av familie, og har ikke lyst til å låne penger da jeg ikke har mulighet til å betale tilbake, siden jeg kommer til å slite like mye neste mnd. Jeg vet det var dumt å bruke 1000 kr på mat allerde, men det er blitt så dyrt at det var vanskelig å bruke mindre. Jeg har litt ris, pasta, en pakke kikerter, poteter, margarin og mel i skapet som holder til mat i noen dager. Men hva er alternativene mine etter det? Jeg vil ikke tigge penger hos noen, for jeg skjemmes for mye. Jeg kan heller ikke spørre Nav siden jeg må droppe ut av studiet for å få hjelp. Jeg har tenkt på matpose, men det sitter langt inne å dra å hente.. er det noen andre muligheter ? Stipend kommer om 2,5 uker. Anonymkode: 237fd...759 Gå å få matpose! Eller dumpster diving hvis du tørr. Det gjorde jeg, men da fantes det ikke noe matutlevering. Be om forskudd i banken evt. Eller søk om et lite kredittkort. Er det helt tomt så kan du også søke nødhjelp fra sosialen. Det har du krav på. Men da må du dokumentere med kontoutskrifter at det faktisk er helt tomt. Du må også legge ved husleiekontrakt osv. Anonymkode: e3869...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #24 Skrevet 29. november 2023 Hent matpose. Ikke dropp ut av studiene. Søk jobber som en helt (har du forsøkt å sende en åpen søknad til sykehjem, hjemmesykepleien og barnehager i området? Der har de mye fravær og behov for folk som kan stille opp på kort varsel) Anonymkode: f9635...1fa 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #25 Skrevet 29. november 2023 Hvor mye betaler du i leie? Anonymkode: 115a0...e6b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #26 Skrevet 29. november 2023 Det her er min lille skitne hemmelighet. Når jeg var student for over 20 år siden og i en periode nesten ikke hadde penger kom jeg ovenpå økonomisk igjen ved å suge gamle skrukkete tissetasser en kort periode. Men satte en klar grense om å aldri gå lenger enn bj. Anonymkode: b9404...56c 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #27 Skrevet 29. november 2023 Jeg er student selv. Et lite tips: 1) kjøp brukte bøker. Ja du risikerer at de er tegnet i, og markert i, men det hjelper. Personlig kjøper jeg brukte bøker, og det er fordi at jeg foretrekker å ha penger enn å ha nye bøker. 2) flytt til studentbolig hvis du har mulighet. Vær så snill. Jeg bor i studentbolig, og jeg betaler 4300kr i mnd, strøm inkludert og Internett. Hvis du ikke har mulighet til å gjøre det, eventuelt om du gjør, så vil jeg oppfordre deg til å sykle, eller el-sparkesykkel. 3) kjøp billig mat og frys ned det du kan. Det hjalp meg Anonymkode: 115a0...e6b 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #28 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gå å få matpose! Eller dumpster diving hvis du tørr. Det gjorde jeg, men da fantes det ikke noe matutlevering. Be om forskudd i banken evt. Eller søk om et lite kredittkort. Er det helt tomt så kan du også søke nødhjelp fra sosialen. Det har du krav på. Men da må du dokumentere med kontoutskrifter at det faktisk er helt tomt. Du må også legge ved husleiekontrakt osv. Anonymkode: e3869...4dc Dumpsterdive og nødhjelp er gode ideer ja! Er helt tom så det skal ikke være noe problem å dokumentere. Kredittkort tror jeg ikke jeg får uten jobb, og det vil jeg også slite med å betale tilbake. Anonymkode: 237fd...759 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #29 Skrevet 29. november 2023 Kan du tilby leksehjelp til yngre? (Mot betaling) Anonymkode: 3622a...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #30 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du tilby leksehjelp til yngre? (Mot betaling) Anonymkode: 3622a...9c4 Dette er en utmerket ide! Anonymkode: 115a0...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #31 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hent matpose. Ikke dropp ut av studiene. Søk jobber som en helt (har du forsøkt å sende en åpen søknad til sykehjem, hjemmesykepleien og barnehager i området? Der har de mye fravær og behov for folk som kan stille opp på kort varsel) Anonymkode: f9635...1fa Nei jeg vil ikke droppe ut, da må jeg heller klare meg uten nav, hvis ikke nødhjelp går som noen sier. Har ikke sendt åpen søknad, bare søkt på masse stillinger som er utlyst. Men god ide! Sender man bare CV og søknad til eposten til bedriften da eller ? Anonymkode: 237fd...759
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #32 Skrevet 29. november 2023 Heng opp lapp på butikken evt eldresenteret (spør om lov) at du tilbyr hjelp til småjobber. Mange eldre er innom eldresenteret uten å bo der. (De er på aktiviteter og møter av forskjellig slag) Anonymkode: 3622a...9c4 6
Schmuhu Skrevet 29. november 2023 #33 Skrevet 29. november 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Storstipendet er også borte da jeg har hatt for lite hver mnd Og her blir det spennende. Du var tydeligvis klar over at du gikk i minus i mange måneder. Men hvorfor har du ikke håndtert problemet? Hvorfor har du bare kjørt på? Jeg skjønner at situasjonen er dumt og du har fått en del forslag hvordan du håndterer dette akutt ang. mat. Men det løser dog ikke neste måned og måneden etter det. Du kommer til å havne i en lignende situasjon igjen og igjen. Skal det bli matkø resten av studietiden? Du må ordne opp i budsjettet ditt. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye betaler du i leie? Anonymkode: 115a0...e6b Hvor mye betaler du i leie og strøm og annet? 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kredittkort tror jeg ikke jeg får uten jobb, og det vil jeg også slite med å betale tilbake. Ikke bruk kredittkort for dette. Oppskriften å bli økonomisk ufør resten av livet. 17 minutter siden, AnonymBruker said: Familien sliter med å få endene til å møtes selv, så kan ikke få noe der. Får kanskje lov å låne, men da utsetter jeg jo bare problemet så det blir enda verre neste måned. Det var jo en rar familie du har. De har råd til å låne deg penger? Hva er dette for noko. Jeg hadde støttet barnet mitt med glede når det er kun snakk om noen hundrelapper til en 5kg sekk ris og litt hermetikk. På tide til å bli voksen og ordne opp i eget budsjett. Schnuhu
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #34 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det her er min lille skitne hemmelighet. Når jeg var student for over 20 år siden og i en periode nesten ikke hadde penger kom jeg ovenpå økonomisk igjen ved å suge gamle skrukkete tissetasser en kort periode. Men satte en klar grense om å aldri gå lenger enn bj. Anonymkode: b9404...56c Da sulter jeg heller 😅 Anonymkode: 237fd...759 7 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #35 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei jeg vil ikke droppe ut, da må jeg heller klare meg uten nav, hvis ikke nødhjelp går som noen sier. Har ikke sendt åpen søknad, bare søkt på masse stillinger som er utlyst. Men god ide! Sender man bare CV og søknad til eposten til bedriften da eller ? Anonymkode: 237fd...759 Hvis du søker opp sykehjemmene rundt der du bor får du sikkert opp tlf nr og e-post adresse til leder eller avdelingsledere. Da kan du sende en åpen søknad dit med cv og søknad. Anonymkode: f64d8...377 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #36 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da sulter jeg heller 😅 Anonymkode: 237fd...759 Enig... Vi lever jo i en "velferdsstat". Da skulle det ikke være nødvendig at studenter må prostituere seg og utsette seg for overgrep og kjønnssykdommer bare for å ikke sulte.... Man kan få hjelp av nav, frelsesarmeen og kirkens bymisjon slik som andre har nevnt her. Anonymkode: f64d8...377 9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #37 Skrevet 29. november 2023 Ring mamma eller besteforeldrene. ikke spydig ment- jeg er selv mamma til studenter og hjelper selvsagt når de er i knipe. Anonymkode: 33ff7...887 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #38 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor mye betaler du i leie? Anonymkode: 115a0...e6b Ca. 7500 i studentbolig. Jeg vet det finnes noen billigere, men det var den jeg fikk tilbud om, og trodde jobb skulle ordne seg. Det var heller ikke depositum. Anonymkode: 237fd...759 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #39 Skrevet 29. november 2023 Tipaa skrev (39 minutter siden): Det er mange år siden jeg var student, så da kom jeg i kontakt med noen fra Finn, via noen vanlige sko jeg solgte. Men tror onlyfans og tiktok kanskje er kanalene nå til dags? Åh herregud, kan du vær så snill ikke sitte og oppfordre folk til å begynne med sexarbeid? Det er da virkelig ikke noen god løsning, og det er svært vanskelig å få inn noe som helst ettersom markedet nå er fullstendig overmettet. Anonymkode: 87885...c55 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #40 Skrevet 29. november 2023 Schmuhu skrev (5 minutter siden): Og her blir det spennende. ***Virkelig?? Så utrolig arrogant du er. Skam deg*** Schmuhu skrev (5 minutter siden): Du var tydeligvis klar over at du gikk i minus i mange måneder. Men hvorfor har du ikke håndtert problemet? Hvorfor har du bare kjørt på? ***Leste du overhodet HI at vedkommende har søkt jobber uten hell?*** Jeg skjønner at situasjonen er dumt og du har fått en del forslag hvordan du håndterer dette akutt ang. mat. Men det løser dog ikke neste måned og måneden etter det. Du kommer til å havne i en lignende situasjon igjen og igjen. Skal det bli matkø resten av studietiden? Du må ordne opp i budsjettet ditt. Hvor mye betaler du i leie og strøm og annet? Ikke bruk kredittkort for dette. Oppskriften å bli økonomisk ufør resten av livet. Det var jo en rar familie du har. De har råd til å låne deg penger? Hva er dette for noko. Jeg hadde støttet barnet mitt med glede når det er kun snakk om noen hundrelapper til en 5kg sekk ris og litt hermetikk. *** Så bra at du kunne det.. alle har det ikkr slik.. på tide å våkne*** På tide til å bli voksen og ordne opp i eget budsjett. ***På tide at DU blir litt voksen og LITT høflig*** Schnuhu Anonymkode: 3622a...9c4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå