AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Jeg har ikke fått noen av jobbene jeg har søkt på og har derfor vært nødt til å leve på studiestøtten på 9400kr i mnd. Etter regninger (bolig, telefon og busskort) hadde jeg 1000kr igjen til mat, som jeg nå har brukt opp. Storstipendet er også borte da jeg har hatt for lite hver mnd, og måtte kjøpe mye bøker dette semesteret. Jeg kan ikke få hjelp av familie, og har ikke lyst til å låne penger da jeg ikke har mulighet til å betale tilbake, siden jeg kommer til å slite like mye neste mnd. Jeg vet det var dumt å bruke 1000 kr på mat allerde, men det er blitt så dyrt at det var vanskelig å bruke mindre. Jeg har litt ris, pasta, en pakke kikerter, poteter, margarin og mel i skapet som holder til mat i noen dager. Men hva er alternativene mine etter det? Jeg vil ikke tigge penger hos noen, for jeg skjemmes for mye. Jeg kan heller ikke spørre Nav siden jeg må droppe ut av studiet for å få hjelp. Jeg har tenkt på matpose, men det sitter langt inne å dra å hente.. er det noen andre muligheter ? Stipend kommer om 2,5 uker. Anonymkode: 237fd...759 7
Gjest Himalaila Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Har du god nok helse til å dumpster dive?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Kirkens bymisjon eller frelsersarmeen? Det er ikke sikkert du er prioritert, men du kan jo prøve. Har du noe du kan selge? Bare noen hundrelapper vil jo hjelpe, så kan du leve på havregryn. Anonymkode: a883b...f9a 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Sykkel, ikke busskort var det som reddet min studentøkonomi en periode. Kommer an på hvor langt unna du bor så klart, men de fleste kan sykle lengre enn de tror når man først kommer i gang (går trått de første to ukene). Og det hendte at jeg snek på bussen, men dengang var boten mye lavere og kontrollene sjeldnere så ville kanskje ikke tatt sjansen nå. Anonymkode: c8e01...930 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 Da jeg var student hadde Kiwi ordningen med at man fikk gratis varer som var utgått på dato. Jeg utnyttet dette hele tiden. Skrev liste over hvilke varer jeg hadde funnet som var nærme å utå, også gikk jeg tidlig på morgenen den dagen og plukket de opp. Er dog ganske sikker på at ikke Kiwi driver med det lengere. Veldig synd, for jeg klarte å bruke under 500 kroner i måneden på mat. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg først undersøkt om man kunne hentet gratis mat noe sted, og neste steg etter det er dumpster diving. Anonymkode: 4e052...75f 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Du må ikke droppe ut av studiet hvis du søker krisehjelp/nødhjelp hos nav. Det har alle rett på, selv studenter. Men du får nok bare litt til å kjøpe mat, altså det helt nødvendig. Anonymkode: f54de...886 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Det er flere som henter matposer av vanlige folk som sliter også så det er ikke noe å skjemmes over. Man må jo ha mat. Evt at du prøver nødhjelp til mat hos nav. Anonymkode: 7dda6...131 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Himalaila skrev (10 timer siden): Har du god nok helse til å dumpster dive? Ja det var lurt, det har jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 237fd...759 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kirkens bymisjon eller frelsersarmeen? Det er ikke sikkert du er prioritert, men du kan jo prøve. Har du noe du kan selge? Bare noen hundrelapper vil jo hjelpe, så kan du leve på havregryn. Anonymkode: a883b...f9a Hva kan de hjelpe med tror du? Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre før. Jeg har lagt ut noen skolebøker for salg, men tror ikke det er noen som blir å kjøpe dem på denne tiden av året. Har ikke så mye ellers som er av verdi. Anonymkode: 237fd...759
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du må ikke droppe ut av studiet hvis du søker krisehjelp/nødhjelp hos nav. Det har alle rett på, selv studenter. Men du får nok bare litt til å kjøpe mat, altså det helt nødvendig. Anonymkode: f54de...886 Takk, jeg skal se på det. Å få litt til mat hadde hjulpet masse, det er ikke noe annet som haster. Anonymkode: 237fd...759
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 Du kan søke om krisehjelp på sosialkontoret. Du må levere inn 3 måneders kontoutskrift, de regner ut og ser at du ikke har hatt/har midler til å dekke livsopphold, og du får litt penger til mat for de neste to ukene. Anonymkode: 2673d...ace 3 1
Mrs.Under Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 Du har heldigvis litt i skapet, så bra. Men utover det, så tenker jeg du bør sjekke ut mulighetene for matposer hos Matsentral, Bymisjon og lignende der du bor før du søker noe hos NAV. Om du tenker at det fornedrende å hente en matpose hos en organisasjon, så kan jeg nesten love deg at det å søke om nødhjelp fra NAV er verre. Uansett, det er trasig at du sliter, og studiestøtten er for lav til kunne klare seg uten en jobb. Ikke gi opp jobbsøk! 3
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke fått noen av jobbene jeg har søkt på og har derfor vært nødt til å leve på studiestøtten på 9400kr i mnd. Etter regninger (bolig, telefon og busskort) hadde jeg 1000kr igjen til mat, som jeg nå har brukt opp. Storstipendet er også borte da jeg har hatt for lite hver mnd, og måtte kjøpe mye bøker dette semesteret. Jeg kan ikke få hjelp av familie, og har ikke lyst til å låne penger da jeg ikke har mulighet til å betale tilbake, siden jeg kommer til å slite like mye neste mnd. Jeg vet det var dumt å bruke 1000 kr på mat allerde, men det er blitt så dyrt at det var vanskelig å bruke mindre. Jeg har litt ris, pasta, en pakke kikerter, poteter, margarin og mel i skapet som holder til mat i noen dager. Men hva er alternativene mine etter det? Jeg vil ikke tigge penger hos noen, for jeg skjemmes for mye. Jeg kan heller ikke spørre Nav siden jeg må droppe ut av studiet for å få hjelp. Jeg har tenkt på matpose, men det sitter langt inne å dra å hente.. er det noen andre muligheter ? Stipend kommer om 2,5 uker. Anonymkode: 237fd...759 Jeg levde på mr lee i noen uker hver måned også. Var trangt økonomisk men beste tiden av livet mitt 😂
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Småjobber på finn, selge klær, ting, eller annet. Legge ut annonse på at du er ute etter småjobber. Anonymkode: 6837b...295 3
Tipaa Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Jeg solgte sokker og truser når jeg var student🫣 utrolig mange ekle griser som kjøper dette. Men det finansierte min studietid. Sender i posten. Trenger aldri møte de. Kan få penger inn via paypal eller annen betalingsløsning. Anbefaler ikke Vipps, da man ser navnet ditt der. 5
Gjest Himalaila Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja det var lurt, det har jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 237fd...759 Om du ikke vet helt vet hvordan kanskje ditt studiested har et miljø? Søk litt på fb og se hva du finner. Er du skikkelig tøff kan du spørre butikken om du kan få frukt og grønt de har sortert bort. Mye er mer enn bra nok om du skjærer bort flekker og sånt. Så kan du søke på arrangementer på fb og se hvem av de som byr på mat. Ofte får man jo snitter eller kake. Nå er det hard konkurranse om panten, men finner du litt kjøp poteter. Poteten er allsidige og veldig sunn. Jeg har vært i ditt sted ts, for 25 år siden. Jeg hadde 0,- da det var igjen 2 måneder av semesteret. Jeg levde på smaksprøver på butikkene (det var mye av det før) og mat på diverse arrangementer. På visning var det veldig ofte kake. På kunstutstillinger likeså. Frokostmøter hadde ofte snitter. Foreningener desperate etter medlemmer har pizza. Sjekk ut hva ungdomspartiene har på sine møter. Det er gratis mat over alt. Hent frem skuespilleren i deg selv og gå på møter.
Duff Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 Hent en matpause, det er for slike som deg de deler ut mat. Ikke tenk at du ikke har rett på å be om hjelp. Og, er du sikker på at ikke noen i familien kan sende deg noen kroner? Jeg mener, alt hjelper. 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 Tipaa skrev (30 minutter siden): Jeg solgte sokker og truser når jeg var student🫣 utrolig mange ekle griser som kjøper dette. Men det finansierte min studietid. Sender i posten. Trenger aldri møte de. Kan få penger inn via paypal eller annen betalingsløsning. Anbefaler ikke Vipps, da man ser navnet ditt der. Hvor solgte du dette? Anonymkode: 237fd...759
Tipaa Skrevet 29. november 2023 #19 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor solgte du dette? Anonymkode: 237fd...759 Det er mange år siden jeg var student, så da kom jeg i kontakt med noen fra Finn, via noen vanlige sko jeg solgte. Men tror onlyfans og tiktok kanskje er kanalene nå til dags? 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #20 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Småjobber på finn, selge klær, ting, eller annet. Legge ut annonse på at du er ute etter småjobber. Anonymkode: 6837b...295 Ja det var lurt! Jeg finner ikke småjobber på finn, tror det er lagt ned? Men ser de har andre sider for det. Anonymkode: 237fd...759
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå