AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Har forsøkt å kjøpe strikkegensere type litt fine til skjørt i det siste, og opplever at alle er så store i størrelsen. Kjøpte to fra Only i dag i str. XS, og de er fryktelig løse i formen. Blir mer som en turgenser egentlig... Tenker ikke at dette er gensere som bør være oversized, og jeg er heller ikke egentlig en XS! Det vil si at det er fryktelig mange som ikke kan kjøpe gensere fra helt vanlige merker. Hva er greia? Anonymkode: 9570f...26d 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Det heter vanity sizing. Alle størrelser har blitt ganske mye større de siste årene. Fryktelig irriterende. Jeg er 12 kg større en det jeg var som 20-åring for over 20 år siden, men må likevel gå med de samme størrelsene som da fordi butikkene har lagt seg på den linjen. Syns synd på virkelig slanke som ikke finner små nok størrelser. Jeg vet jeg ikke er en XS, jeg er en helt vanlig voksen kvinne som har født, og har former. Men det er det som ofte passer 🫤🔨 Anonymkode: d6477...cba 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det heter vanity sizing. Alle størrelser har blitt ganske mye større de siste årene. Fryktelig irriterende. Jeg er 12 kg større en det jeg var som 20-åring for over 20 år siden, men må likevel gå med de samme størrelsene som da fordi butikkene har lagt seg på den linjen. Syns synd på virkelig slanke som ikke finner små nok størrelser. Jeg vet jeg ikke er en XS, jeg er en helt vanlig voksen kvinne som har født, og har former. Men det er det som ofte passer 🫤🔨 Anonymkode: d6477...cba Men det må jo bli en haug av folk som ikke lenger kjøper disse klærne fordi den minste størrelsen blir for stor.. Det gir jo ikke mening... Anonymkode: 9570f...26d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 Det finnes petite da, selv om det egentlig er ment for kortvokste og småvokste folk 🤯 Sykt at folk med normal høyde og vekt må bruke det. Anonymkode: 97813...704
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Mye er jævli oversized for tiden, fordi det er «moderne» Kort og vidt… Anonymkode: b57ee...708
Helene Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Jeg blir litt provosert av denne tråden. Jeg har vært større, og jeg glemmer aldri hvor vanskelig det var å finne tøffe, riktige klær som passet min stil. Uten at det skulle koste skjorta.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 Helene skrev (Akkurat nå): Jeg blir litt provosert av denne tråden. Jeg har vært større, og jeg glemmer aldri hvor vanskelig det var å finne tøffe, riktige klær som passet min stil. Uten at det skulle koste skjorta. Det handler jo ikke om at man ikke skal finne klær som "større", men om at XS burde være for folk som faktisk er tynne, og ikke de som burde brukt S og M. Man har da størrelser som XL i de fleste merker. Anonymkode: 9570f...26d
Helene Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 Hva vet designere om å forme klær til noe større mennesker. Du er større i ryggen. Du har større overarmer. Det er ikke bare å ta et klesplagg å forstørre det uten videre. Jeg har vært større, og jeg glemmer det aldri. Å finne klær var et mareritt.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Jeg er enig! For 10-12 år siden passet jeg xs, nå er det meste ganske oversized og ser ikke bra ut på meg som er liten (158 cm og 47 kg). Har vurdert barneavdeling noen ganger, mye av barneklærne er jo ofte ganske likt som i voksenavd. Spesielt strikkegensere o.l. Synes bare det er flaut om noen ser det står str 158/164 i klærne f.eks😅 Anonymkode: 26032...72e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 Om plagg er løse eller ettersittende er i stor grad mote. Husker det glade nitti-tallet da alt var veldig veldig stort. Kunne bruke de samme klærne senere, både som høygravid og «ikkegravid» 25 kg tyngre… Anonymkode: f793d...e8c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 Alle gensere i butikk er håpløse for tiden. Løsningen: strikk selv, eller få moren din, tanten din, venninna til å strikke (du betaler selvfølgelig garnet). Da får man genser som passer, i en farge man vil ha. Bonus: man slipper akryl og annet dritt. Anonymkode: 2d06b...641
Kniv & gaffel Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Det er dessverre vanskelig å finne klær hvis man er bittelitt utenfor standarden både som tynn eller tykk, lang eller kort. Selv om jeg er i motsatt ende av skalaen enn TS, synes jeg såkalt vanity sizing er forvirrende, og mener at alle klær burde følge samme standard. Ideelt sett burde størrelsene vært basert på fysiske mål og ikke subjektive oppfatninger av hva som er smått eller stort. Om det er oppgitt én, to eller tre X'er i størrelsen på plagget jeg skal ha på meg har ikke noe å si så lenge det passer min kropp. Men hvis jeg som er såpass stor kan bruke L eller XL, må det være vanskelig for den som trenger XS eller XXS å finne samme plagg i sin størrelse.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Helene skrev (10 timer siden): Jeg blir litt provosert av denne tråden. Jeg har vært større, og jeg glemmer aldri hvor vanskelig det var å finne tøffe, riktige klær som passet min stil. Uten at det skulle koste skjorta. Hva er det å bli provosert av? Mener du DITT problem er mye større og viktigere enn andre sitt problem? Hvorfor er det at det er vanskeligere å finne klær som stor person, et mye verre og mer "gyldig" problem enn det er å finne klær som passer til en liten person? Jeg er ikke stor, men sliter sånn med å finne klær som passer i butikker at jeg har begynt å sy mine egne. For ja, jeg hater også at klær er sekkete - og det er et like lovlig og gyldig problem som at noen ikke finner klær i store nok størrelser. Anonymkode: d7293...b4b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Synes ikke det er så stor forskjell jeg? Jeg har vært str S, og pluss/minus 60 kg i 20 år, og er fremdeles størrelse S. De gamle klærne passer like bra enda de også. Anonymkode: 28c13...4b6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 Vanity sizing.. Jeg ligger i nedre del av bmiskalaen og finner ikke klær lengre uten å bestille på nett. Nå har en del butikker fått størrelsen XXS (antar at denne har "erstattet" str XS), men disse selges som regel kun på nettsiden til butikken. Enkelte klesmerker som Only, Lindex, Kappahl, osv, vet jeg av erfaring blir for stort uansett. Det blir mye nettshopping og returnering av klær. Anonymkode: a6b4f...6d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå