Gå til innhold

Har lyst til på et hus jeg besøker i med jobb i hjemmesykepleien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har lenge sett på et «drømmehus» i bygda og lurt på om jeg og partner skal ta kontakt med eier for å spør om den har vurdert å selge huset. Har lest tidligere på kvinneguiden at flere har skrevet at det skader ikke å spør og lufte interesse - og det verste man kan få er et nei.

Men saken ble litt mer komplisert når jeg startet å besøke vedkommende i forbindelse med jobben i hjemmesykepleien. Så når partneren maser på om vi ikke skulle spør så kan jeg kan ikke fortelle han hvorfor jeg er mer passiv nå. Jeg føler på en rolleforvirring og lurer på om det er uaktuelt/uprofesjonelt nå å spør? 

Anonymkode: 39ac3...2fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spør ved et tilsyn når jeg er Åå jobb i hjemmesykepleien eller ser dere det på som uakseptabelt? 

Skrevet

Spørre når du er der på jobb? Blir ikke det ekstrem rolleblanding? Om du er usikker tyder mye på at du bør la være.

Anonymkode: a5860...f3a

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville kanskje sagt til samboeren din at han må fikse det da du ikke kan blande roller. Men litt usikker på om du kan si det? Kan han spørre selv uten at du gir en grunn?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg mener du kan spørre. Så lenge de som bor der er samtykkekompetent er det ikke noe feil ved det. Du kan jo dessuten bare si at du synes de har et veldig fint hus,og så slenger du på at om de noen ganger tenker å selge så må de ta kontakt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Og det heter å spørre.

Anonymkode: a2cb2...8fc

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Lurer du seriøst på dette? 
Selvfølgelig kan du ikke spørre om noe sånt. 

Anonymkode: 520fc...f2b

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan jeg spør ved et tilsyn når jeg er Åå jobb i hjemmesykepleien eller ser dere det på som uakseptabelt? 

Det bør du avstå fra å gjøre, hvis dere ønsker å kjøpe huset tenker jeg at samboeren din må spørre og ikke du. Og du skal i hvert fall ikke spørre når du er der på jobb, det er uprofesjonelt og sjefen din ville garantert reagert på det hvis han/hun fikk vite om det. 

Anonymkode: 0772f...e29

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Det blir for frekt!

Også om du ikke hadde jobbet der.

Anonymkode: 7618e...633

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan skryte over huset neste gang du er der, spørre om det er vanskelig nå å ta seg av det. Dermed er samtalen i gang og vedkommende lufter at de kanskje tenker på å selge. Da kan du si det at dere er ute etter noe å kjøpe. La samtalen gå natulig. 

Blir det noe alvor ut av det så må de få hjelp av familie eller andre egnede slik at dere ikke får noe overtak på situasjonen. 

Anonymkode: 04006...55e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal dere spørre? Vent til det evt kommer ut for salg!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan skryte over huset neste gang du er der, spørre om det er vanskelig nå å ta seg av det. Dermed er samtalen i gang og vedkommende lufter at de kanskje tenker på å selge. Da kan du si det at dere er ute etter noe å kjøpe. La samtalen gå natulig. 

Blir det noe alvor ut av det så må de få hjelp av familie eller andre egnede slik at dere ikke får noe overtak på situasjonen. 

Nei. Dette er virkelig uetisk. 
Man spør da ikke fremmede mennesker om de har lyst til å selge huset sitt til deg, og slett ikke de man kommer INN i huset til og som er hjelpetrengende og sårbar.
Ta kontakt med en eiendomsmegler, som så kan legge en slik lapp i postkassa: «Interessert i å selge? Din adresse har interesserte kjøpere, ta kontakt med oss nummer… 

Anonymkode: adeae...0a6

• Liker 14
  • Nyttig 8
Skrevet

Hverken du eller din samboer Kan spørre,  pga din jobb som helsepersonell.  

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Samboeren din kan spørre. Han har sett huset når han gikk på tur og fallt pladask. Han får antagelig nei likevel. Oddsen for at de har tenkt til å flytte er liten. Da har de i så fall tenkt på fremtidig salg før dere kom. Sånne salg er veldig mye flaks og tilfeldigheter 

Anonymkode: 504b4...3a8

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er i tvil om hvor grensa går, TS, kan du muligvis høre med sjefen din. Jeg tenker at samboeren din kan spørre evt, men er faktisk litt usikker. Da bør nok iaf du ha diskutert på forhånd så det ikke går ut over deg når du plutselig kjøper hus av en pasient.

Anonymkode: 18e3d...d79

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det blir for frekt!

Også om du ikke hadde jobbet der.

Anonymkode: 7618e...633

hvalstad45 skrev (9 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal dere spørre? Vent til det evt kommer ut for salg!

Hvorfor skulle dette være frekt? Om noen absolutt vil flytte til huset mitt, så kan de det dersom de betaler overpris.

Skrevet

Når man begynner å stille spørsmål rundt etikk og habilitet er svaret egentlig gitt. Det er over grensa. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan jo se det fra en annen vinkel. Din mor er gammel og for syk til å klare seg helt alene og får hjelp av hjemmesykepleien hver dag. Hva ville du tenkt om en av disse spurte din mor, som kanskje ikke er ved sine fulle fem lenger, om å få kjøpe huset hennes? Tipper du hadde tatt en telefon til sjefen øyeblikkelig, det hadde i alle fall jeg gjort. Så da har du i grunnen svaret ditt. 

Anonymkode: 6120d...084

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Verken du eller samboer kan spørre her. 

Hvis han spør og de finner ut at han er samboeren din, hvordan tror du det ser ut mtp taushetsplikten? 

Og du kan ikke spørre, du er i en maktposisjon overfor de og faren kan være stor for at de vil gjøre deg til lags. 

Anonymkode: abf62...fec

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei. Så enormt uprofesjonelt å spørre om det er vanskelig å ta vare på! Selvfølgelig er det det, det er jo en grunn til at personen har hjemmesykepleie. Men at det er vanskelig betyr ikke det er umulig  eller at de bor alene. 

Du kommer inn i en syk persons hjem og vil ha det. En person i en sårbar situasjon, avhengig av hjelp. Hører du ikke hvor feil det er? Hjemmet er tryggheten til mange. Skryt om boligen er fint, men hadde du gjort noe mer eller hintet om salg, da håper jeg de noterer navnet ditt og tar en samtale om deg. 

Anonymkode: 80204...525

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...