Cheddar Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Vi ble i dag henvist til gynekolog for å starte utredning da vi ikke blir gravide på naturlig vis. Vi ble henvist til en gynekolog med beskjed om at hun henviser videre til riksen ved behov. Høres dette kjent ut for noen her? Kan noen fortelle meg litt om hva som mest sannsynlig blir veien videre? tusen takk
Helene90 Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Dere vil nå da få time hos en gynekolog. Her vil de gjennomføre UL undersøkelse av deg for å sjekke livmor, eggstokker etc, ta blodprøver for å sjekke ulike hormonnivå, eggreserver, stoffskifte etc, og gjennomføre en analyse av mannens sperm. Enten henviser gyn dere videre til IVF, eller gyn kan gi medikamentell støtte/hjelp for å prøve å oppnå graviditet på egenhånd - gjerne også en kombinasjon av de to løsningene. Hva gyn gjør baseres på hva funn som eventuelt blir gjort under undersøkelse/utredning. Man blir ofte henvist av fastlege til gyn før man henvises videre til IVF. Fastlege kan også henvise rett til IVF, men veldig ofte må man innom hos gyn først.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Gjør dere selv en tjeneste å styr unna riksen. Dra hvor som helst ellers Anonymkode: 608ca...8b0 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Vi har gjort utredning privat, men det er det samme bare at vi betaler og slipper ventetid. Jeg tok ultralyd og hadde en ganske vanlig gyn-time første time. Siden jeg var midt i "syklus" (kan egentlig ikke kalle det syklus) tok jeg først blodprøve en uke før forventet mens (progesteron) og så på syklusdag 3. Så tok mannen sædprøve. Siden jeg fikk påvist PCOS og mannen normal sædprøve, så tar jeg letrozol for å få eggløsning, og venter på IVF. Vi tok også blodprøver for HIV og Hepatitt før vi ble henvist til IVF, samt at man må levere barneomsorgsattest. Man gjør også gjerne en undersøkelse for å se at egglederne er åpne som kan gjøres enten ved et skum som settes i livmor og går igjennom eggledere eller ved laparoskopi hvis gynekolog ikke har kompetanse eller utstyr til å utføre det på den første måten. Anonymkode: 5b5b3...cc1
Cheddar Skrevet 28. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2023 Takk for svar dere! Er det noen andre steder enn riksen dere kan anbefale? Bor ca 30min sør for Oslo. Uaktuelt å måtte kjøre veldig langt:/
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Cheddar skrev (3 minutter siden): Takk for svar dere! Er det noen andre steder enn riksen dere kan anbefale? Bor ca 30min sør for Oslo. Uaktuelt å måtte kjøre veldig langt:/ Om dere har råd til privat vil jeg anbefale det med en gang. Vi går til Hausken. Ellers har jeg hørt at Porsgrunn er betraktelig mye bedre enn Riksen. Anonymkode: 608ca...8b0
Cheddar Skrevet 28. november 2023 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om dere har råd til privat vil jeg anbefale det med en gang. Vi går til Hausken. Ellers har jeg hørt at Porsgrunn er betraktelig mye bedre enn Riksen. Anonymkode: 608ca...8b0 Jeg får nok ikke samboer med på å gå privat dessverre. Vi har et barn fra før som klaffet naturlig etter 1,5 år prøving, så å bruke mye penger på å gå privat ønsker han nok ikke enda. Vi får tåle ventetiden og krysse fingrene! takk for tips
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi har gjort utredning privat, men det er det samme bare at vi betaler og slipper ventetid. Jeg tok ultralyd og hadde en ganske vanlig gyn-time første time. Siden jeg var midt i "syklus" (kan egentlig ikke kalle det syklus) tok jeg først blodprøve en uke før forventet mens (progesteron) og så på syklusdag 3. Så tok mannen sædprøve. Siden jeg fikk påvist PCOS og mannen normal sædprøve, så tar jeg letrozol for å få eggløsning, og venter på IVF. Vi tok også blodprøver for HIV og Hepatitt før vi ble henvist til IVF, samt at man må levere barneomsorgsattest. Man gjør også gjerne en undersøkelse for å se at egglederne er åpne som kan gjøres enten ved et skum som settes i livmor og går igjennom eggledere eller ved laparoskopi hvis gynekolog ikke har kompetanse eller utstyr til å utføre det på den første måten. Anonymkode: 5b5b3...cc1 Den undersøkelsen av eggledere er ikke standard undersøkelse som gjøres på alle under utredning. Den gjøres kun hvis det ses indikasjoner på at problemet kan være egglederene. Anonymkode: d3bf4...a06
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Den undersøkelsen av eggledere er ikke standard undersøkelse som gjøres på alle under utredning. Den gjøres kun hvis det ses indikasjoner på at problemet kan være egglederene. Anonymkode: d3bf4...a06 Derfor skreiv jeg "man gjør også gjerne" og ikke bare "man gjør også". Ordet gjerne betyr at det ikke er slik at alle gjør dette. Siden 15% av fertilitetsproblemer hos kvinner skyldes problemer med eggleder(e), er ikke det en ubetydelig andel, og det er gjerne noe man gjør dersom man ikke finner en annen åpenbar årsak. Anonymkode: 5b5b3...cc1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 10 hours ago, Cheddar said: Takk for svar dere! Er det noen andre steder enn riksen dere kan anbefale? Bor ca 30min sør for Oslo. Uaktuelt å måtte kjøre veldig langt:/ Nærmeste er Porsgrunn. Hvis privat ikke er aktuelt for dere vil jeg absolutt anbefale at dere velger noe annet enn Riksen. Jeg har ikke fått behandling der, men stått mye lenger i kø enn jeg ble forespeilet. Hadde jeg visst dette da vi startet hadde jeg lett tatt kjøreturen til Porsgrunn. Anonymkode: da558...9e5
Cheddar Skrevet 29. november 2023 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nærmeste er Porsgrunn. Hvis privat ikke er aktuelt for dere vil jeg absolutt anbefale at dere velger noe annet enn Riksen. Jeg har ikke fått behandling der, men stått mye lenger i kø enn jeg ble forespeilet. Hadde jeg visst dette da vi startet hadde jeg lett tatt kjøreturen til Porsgrunn. Anonymkode: da558...9e5 Takk for kommentar Vet du noe om hvor ofte man i så fall må ta kjøreturen? Jeg tenker det fort blir veldig hyppig i perioder, med ultralyder/oppfølging, uttak, innsett osv. Eller kan mye av dette gjøres hos en gynekolog nærmere hjem?
Venterpåregnbuen Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 Cheddar skrev (1 time siden): Takk for kommentar Vet du noe om hvor ofte man i så fall må ta kjøreturen? Jeg tenker det fort blir veldig hyppig i perioder, med ultralyder/oppfølging, uttak, innsett osv. Eller kan mye av dette gjøres hos en gynekolog nærmere hjem? Svarer på denne jeg. Ved mitt forsøk på Riksen måtte vi inn til forsamtale (i august 2022), sprøyteopplæring (januar 2023), 3 ultralydkontroller under tiden med hormonstimulering (det varierer hvor mange man trenger, ofte 1-3 ganger i løpet av 10-14 dager), egguttak og til slutt innsett. I tillegg er det sånn at de ønsker blodprøver tatt hos dem samme morgen som ultralydkontrollene, så da tar man typisk blodprøver før 9.30 om morgenen og så er ultralydkontrollen etter 12.30. Om det ikke lykkes på ferskinnsett og man får embryo på frys, så er det bare ultralydkontroller og innsett. Skal sies at jeg hadde kort protokoll, mulig man må ha flere timer ved lang protokoll, det kan jeg ikke svare på.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Venterpåregnbuen skrev (4 minutter siden): Svarer på denne jeg. Ved mitt forsøk på Riksen måtte vi inn til forsamtale (i august 2022), sprøyteopplæring (januar 2023), 3 ultralydkontroller under tiden med hormonstimulering (det varierer hvor mange man trenger, ofte 1-3 ganger i løpet av 10-14 dager), egguttak og til slutt innsett. I tillegg er det sånn at de ønsker blodprøver tatt hos dem samme morgen som ultralydkontrollene, så da tar man typisk blodprøver før 9.30 om morgenen og så er ultralydkontrollen etter 12.30. Om det ikke lykkes på ferskinnsett og man får embryo på frys, så er det bare ultralydkontroller og innsett. Skal sies at jeg hadde kort protokoll, mulig man må ha flere timer ved lang protokoll, det kan jeg ikke svare på. Vet du om er er mulig å ta ultralydkontroller på andre sylehus, eller om man må reise til riksen hver gang? 2 timer kjøring her 😅 Anonymkode: 2e550...4ea
Venterpåregnbuen Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vet du om er er mulig å ta ultralydkontroller på andre sylehus, eller om man må reise til riksen hver gang? 2 timer kjøring her 😅 Anonymkode: 2e550...4ea Kan ikke si sikkert, men tror du må komme dit. Er jo for å kontrollere hvordan man responderer på stimuleringen, gjøre eventuelle justeringer av dose, time og planlegge egguttak osv. På siste kontroll fastsettes tidspunktet for eggløsningssprøyte og man får med seg pose med smertestillende osv som skal tas på egguttaksdagen osv. Men blodprøve for å sjekke om man har blitt gravid og første ultralyd etter bekreftet graviditet kan man velge å ta på hjemstedet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå