Gå til innhold

Til dere med erfaring: er jeg sammen med en narsissist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte så bra. Møttes via Instagram. Begynte chatte. Traff hverandre raskt. 

I en relativt lang fase, kanskje 1-2 mndr var han så "på". Ekstremt sjarmerende, la ut om hvor like han syns vi var, sjelevenner, syns jeg var så fantastisk og kom med så utrolig mange komplimenter og var en gentleman hele tiden. Eneste jeg reagerte på den tiden var hvor selvgod han virket og at de fleste datene skjedde på hans premisser. 

Etter en tid begynte han svare sjeldnere på meldinger. Dvs han svarte men ikke lenger like raskt som før. Det kunne gå et døgn. Han kunne se mld men ikke svare og det gjorde meg usikker. Når jeg ringte, de få gangene jeg ble urolig eller trengte et svar, så var han så "tam" /"følelsesløs", nesten monoton i stemmen. Lite glede over at jeg ringte liksom. Jeg spurte flere ganger om han faktisk ville være med meg, og det ville han jo. (Dumme meg glemte å spørre meg selv om dette var noe JEG ville også... Jeg ble så opptatt av han). 

Så kom det at han begynte trekke inn ei annen dame. Han gjorde meg for det første oppmerksom på at det var ei som ville ha han, ja faktisk sto hun klar hvis ikke jeg ville mer. Han hadde henne i sin hule hånd. Og hun digger han. Jeg ble usikker, stilte mye spørsmål rundt deres relasjon. Joda de hadde vært fysiske men han ville ikke ha henne til slutt. 

Hun dama ble ei som han stadig minte meg på, feks ved å si "har du lagt merke til at hun har gitt meg mange likes i det siste? Jeg sa jo at hun er på knærne etter meg". Den dagen jeg kunne fortelle han at hun hadde hatt kjæreste hele den tiden vi var sammen, bortforklarte han det, og jeg hadde nok misforstått noe. 

Aldri, bortsett fra første månedene, kom han tidsnok til noe. Aldri, bortsett fra første måneder, betalte han for meg, kom med blomster eller gjorde noe sånn ekstra fint for meg. Han begynte å fortelle meg at jeg ikke vært fullt så vakker som før plutselig, ga meg blikk som sa "skal du virkelig gå sånn?" eller "det du sier nå er idiotisk"... Jeg følte meg så dum og begynte rette på meg selv og si unnskyld. 

Til slutt kom det lange faser der han ignorerte meg over tid. Kunne gå flere uker uten at han svarte og han dukket plutselig opp igjen som om alt var like greit som før. Ingen forklaring bortsett fra at han trengte bare litt tid alene. Uten å si fra, uten å fortelle hvorfor. Jeg måtte bare godta at slik var han. I denne tiden var han veldig aktiv på instagram og la ut Tusen selfier.... 

Nå er vi i en ny fase der jeg føler meg så degradert. Det gjør vondt og jeg vil ut av dette men er blitt litt redd han på en måte. Han krever en viss respekt til enhver tid mens jeg blir behandlet som dritt. 

Er det jeg beskriver en narsissist? Jeg trenger hjelp til å forstå om dette er en syk mann eller om dette er innafor? Jeg har ikke mer enn ett forhold bak meg og han var utro. Så Har ingen gode erfaringer egentlig... 

Hjelp....!? 

Anonymkode: e52c4...11c

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kan diagnostisere noen utfra et innlegg på forum, ikke en gang en psykolog.

Anonymkode: b3553...34d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen kan diagnostisere noen utfra et innlegg på forum, ikke en gang en psykolog.

Anonymkode: b3553...34d

Er ikke ute etter en diagnose men tanker rundt det jeg skriver. Og dem som har vært borti en narsissist kjenner nok igjen trekk, atferd og forskjellige faser? Holder på å lese meg opp om tema fordi jeg er redd han er i den kategorien.... 

• Liker 1
Skrevet

Han er en dust. Avslutt.

Anonymkode: 15743...b82

• Liker 7
  • Nyttig 15
Skrevet

Diagnose eller ei, er dette sånn du ønsker at mannen din skal behandle deg? Dette er overhodet ingen bra mann. Kom deg unna!

Anonymkode: d2f8c...d58

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Du har ihvertfall blitt utsatt for lovebombing, som er en manipulasjonsteknikk narsissister bruker. Narsissister blir alltid voldelige etterhvert, ganske fort etter de har fått deg hektet, enten psykisk vold eller fysisk vold. 

Det er helt klart en intensjonell måte å tråkke på deg på og bryte ned selvbildet ditt slik han har fortalt deg om hun andre dama og begynt å oppføre seg mot deg. Om han han er narsissist kan vi ikke slå fast på bare denne infoen, men det er åpenbart at han ikke er bra for deg og at han bryter deg ned. Om han er en narsissist kan det være livsfarlig å fortsette å ha han i livet ditt, men i bestefall er han "bare" en manipulerende og nedbrytende drittsekk, som du uansett må komme deg vekk fra da det også kan vi varige emosjonelle og psykiske skader. 

Anonymkode: 1cfc2...a5f

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I en relativt lang fase, kanskje 1-2 mndr var han så "på". Ekstremt sjarmerende, la ut om hvor like han syns vi var, sjelevenner, syns jeg var så fantastisk og kom med så utrolig mange komplimenter og var en gentleman hele tiden. Eneste jeg reagerte på den tiden var hvor selvgod han virket og at de fleste datene skjedde på hans premisser. 

Etter en tid begynte han svare sjeldnere på meldinger. Dvs han svarte men ikke lenger like raskt som før. Det kunne gå et døgn. Han kunne se mld men ikke svare og det gjorde meg usikker. Når jeg ringte, de få gangene jeg ble urolig eller trengte et svar, så var han så "tam" /"følelsesløs", nesten monoton i stemmen. Lite glede over at jeg ringte liksom. Jeg spurte flere ganger om han faktisk ville være med meg, og det ville han jo. (Dumme meg glemte å spørre meg selv om dette var noe JEG ville også... Jeg ble så opptatt av han). 

Så kom det at han begynte trekke inn ei annen dame. Han gjorde meg for det første oppmerksom på at det var ei som ville ha han, ja faktisk sto hun klar hvis ikke jeg ville mer. Han hadde henne i sin hule hånd. Og hun digger han. Jeg ble usikker, stilte mye spørsmål rundt deres relasjon. Joda de hadde vært fysiske men han ville ikke ha henne til slutt. 

Hun dama ble ei som han stadig minte meg på, feks ved å si "har du lagt merke til at hun har gitt meg mange likes i det siste? Jeg sa jo at hun er på knærne etter meg". Den dagen jeg kunne fortelle han at hun hadde hatt kjæreste hele den tiden vi var sammen, bortforklarte han det, og jeg hadde nok misforstått noe. 

Aldri, bortsett fra første månedene, kom han tidsnok til noe. Aldri, bortsett fra første måneder, betalte han for meg, kom med blomster eller gjorde noe sånn ekstra fint for meg. Han begynte å fortelle meg at jeg ikke vært fullt så vakker som før plutselig, ga meg blikk som sa "skal du virkelig gå sånn?" eller "det du sier nå er idiotisk"... Jeg følte meg så dum og begynte rette på meg selv og si unnskyld. 

Til slutt kom det lange faser der han ignorerte meg over tid. Kunne gå flere uker uten at han svarte og han dukket plutselig opp igjen som om alt var like greit som før. Ingen forklaring bortsett fra at han trengte bare litt tid alene. Uten å si fra, uten å fortelle hvorfor. Jeg måtte bare godta at slik var han. I denne tiden var han veldig aktiv på instagram og la ut Tusen selfier.... 

Nå er vi i en ny fase der jeg føler meg så degradert. Det gjør vondt og jeg vil ut av dette men er blitt litt redd han på en måte. Han krever en viss respekt til enhver tid mens jeg blir behandlet som dritt. 

Er det jeg beskriver en narsissist? Jeg trenger hjelp til å forstå om dette er en syk mann eller om dette er innafor? Jeg har ikke mer enn ett forhold bak meg og han var utro. Så Har ingen gode erfaringer egentlig... 

Hjelp....!? 

Han er ikke noe for noen kvinne. Han er full av komplekser, ego og lite/ingen empatisk person. Styr unna. Ikke prøv å analyser eller forstå tankegangen eller handlingsmønsteret hans. Ingen normal person kan det…

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dette ikke er et ‘tulleinnlegg’…

Les innlegget ditt og se for deg at det er din mor/venninne/datter/kollega som skriver. Hva ville du rådet henne til?

Hvis du har blitt hektet, så les psykolog Sissel Grans bok om hekt. Det vi mennesker trenger mest i livet er å bli sett. Du har blitt sett av han, og hjernen din har ‘lagret’ det, og vil ikke ut av det. Men, du må der, ellers blir du helt ødelagt følelsesmessig, om du ikke er det allerede. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Spiller det noen rolle? Han driter jo i deg, og er helt ufyselig. Si nå bare at du har tenkt litt og tror han må greie seg med hun dama som er i forhold i det videre. Han er jo mer verdens verste kompis enn kjæreste uansett. Altså hva skal du med han?

Anonymkode: 22436...565

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Vil du at han skal være narc?

Anonymkode: 1e863...656

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du at han skal være narc?

Anonymkode: 1e863...656

Selvsagt ikke. Men å sette litt navn på det hjelper meg å forstå. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke ute etter en diagnose men tanker rundt det jeg skriver. Og dem som har vært borti en narsissist kjenner nok igjen trekk, atferd og forskjellige faser? Holder på å lese meg opp om tema fordi jeg er redd han er i den kategorien.... 

Hvorfor er du ute etter at andre skal fortelle deg at han er narsissist da? Ingen kan gjøre det basert på det du skriver her. Når det er sagt har de fleste av oss noen narsissistiske trekk, og det har sikkert han også. 

Og hvorfor er du redd han skulle være en narsissist? Hvilken betydning har det for deg? Er du veldig misfornøyd med et forhold, så bør du avslutte forholdet. Helt uavhengig av mulige diagnoser.

Anonymkode: 2c725...82e

• Liker 4
Skrevet

Ikke godt å si. Alle er jo narsissister i dag.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du ute etter at andre skal fortelle deg at han er narsissist da? Ingen kan gjøre det basert på det du skriver her. Når det er sagt har de fleste av oss noen narsissistiske trekk, og det har sikkert han også. 

Og hvorfor er du redd han skulle være en narsissist? Hvilken betydning har det for deg? Er du veldig misfornøyd med et forhold, så bør du avslutte forholdet. Helt uavhengig av mulige diagnoser.

Anonymkode: 2c725...82e

Sant nok, null stress, ta det rolig. 

Klart ingen kan diagnostisere og det trenger jeg heller ikke, men det må være lov å spørre om dette er narsissistiske trekk. Å lese om narsissisme er å tilegne seg kunnskap om det man står i. Og kunnskap er alltid lurt. 

Og han trenger ikke ha en diagnose for at jeg skal avslutte. De færreste diagnostiseres med NPf, men interessant å vite om dette høres ut som trekk som kan ligne. 

Jeg kommer uansett til å avslutte dette. 

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Djungelvrål skrev (3 minutter siden):

Ikke godt å si. Alle er jo narsissister i dag.

Enig. Er blitt det nye moteordet. Før var det psykopat de fleste var. 

• Liker 3
Skrevet

At han har trekk av narssissme er det ingen tvil om, ut fra hva du forklarer her.

Og spør deg selv ærlig, er dette en mann du vil leve resten av livet med? For du kommer aldri til å klare og forandre ham. Det vil alltid være sånn. Av og på, bli oversett, snakket ned til etc.

Og uansett hva han er eller ikke, så har egentlig ikke det noen ting å si, for spørsmålet er om du skal finne deg i å bli behandla sånn. Dette er ikke ekte kjærlighet og har aldri vært det. Han er ikke den rette for deg og vil aldri bli det.

Beklager at jeg er så direkte, men føler bare at jeg må si det, for jeg har stått akkurat der du står.

Og mine venner, på den tiden, så ikke hva det var snakk om, ingen av oss hadde noen erfaring med folk som dette her og oppførsel som dette her. Hadde noen tatt meg til sides og sagt de greiene jeg sier nå og spurt meg "Er dette virkelig det du vil ha med å gjøre resten av livet? En kar som stikker fra virkeligheten, og deg, i uker av gangen, som gjør at du bekymrer på deg stress og grå hår?", så tror jeg at jeg hadde tatt meg mer betenkningstid rundt det forholdet jeg har bak meg nå.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelp....!? 

Ingen her kan gi deg en diagnose på ham. Og hvorfor er det viktig. Det som kan sies med sikkerhet er at han er en drittsekk ig at du lar ham behandle deg som en dørmatte. Slutt med det. Ta ansvar for deg selv ig kom deg vekk fra den fyren. 

Anonymkode: ff3b7...5e0

• Liker 4
Skrevet

Ja, her er det mye røde flagg.

Det er lovebombing, triangulering med annen dame, forsøk på å hekte deg.. kom deg vekk

Kan anbefale blogg, psykopati og kjærlighet

Anonymkode: c865f...b05

• Liker 5
Skrevet

Dette er overhode ikke bra, mulig dette bare vil eskalere om du fortsetter forholdet. Du fortjener mye bedre enn det der. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er ikke noe man kan lese seg opp på, som en hobby.

For meg virker du veldig opphengt i diagnosen..og det sliter jeg med å forstå.
Er ikke det viktigste hva han får deg til å føle - og deretter agere ut fra det? Om noen får deg til å føle at du er dum, lite verdt osv - er en sunn reaksjon å ta avstand. 

Jeg tror du har skrevet innlegg her tidligere om samme tema..

Ta avstand fra mennesker som ikke vil deg vel..en grei leveregel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...