AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Mange som sliter med å betale? Tenker på dere med litt høyere lønninger? Sliter dere? Jeg leier billig, og livredd for at jeg aldri kommer til å eie.. Anonymkode: 3ffda...016 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Jeg leier også, og klarer ikke spare nok til at sparekontomassen øker mer enn prisene på boligene her jeg bor. Skikkelig kjipt. Tanken på at jeg kanskje må bo i kollektiv når jeg er 40 gjør meg deppa. Anonymkode: 7c131...dac 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Nei, jeg sliter ikke med det. Jeg har, som du skriver, en solid lønn. Og jeg har orden på økonomien og en ålreit bufferkonto. I tillegg er huset på god vei til å bli nedbetalt. Skjønner godt at det er kjipt å leie, for å si det sånn. Det krever mye sparing, noe som kanskje ikke er det letteste for en del nå om dagen. Anonymkode: 3429c...e68 2
Portia Catonis Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Mange som sliter med å betale? Tenker på dere med litt høyere lønninger? Sliter dere? Jeg leier billig, og livredd for at jeg aldri kommer til å eie.. Anonymkode: 3ffda...016 Det er jo bare å begynne å spare, det... Legg til side like mye penger hver måned som du ville betalt i renter og avdrag (minus husleien), forsikringer og vedlikehold. Da vil du se hvor mye det vil koste deg å eie bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Vi tjener relativt bra (2,3 mill til sammen), men har også et veldig stort boliglån. Delvis også fordi vi kjøpte nytt rett før boligprisene begynte å synke i fjor høst, og endte med å måtte selge for over en mill under prisantydningen vi fikk i forbindelse med finansieringsbevis til ny bolig. Vi begynner nå å merke renten godt, har heldigvis utleiedel som dekker noe av det, men den var jo også iberegnet som grunn til at vi fikk det store lånet vi fikk. Det går fortsatt «rundt», men har måttet begrense kraftig på kos, take away, helgeturer etc. Det er mannen min som betaler boliglånet, men jeg tror vi betaler ca 55.000-60.000 pr måned på boliglånet nå. Anonymkode: db22c...50d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi tjener relativt bra (2,3 mill til sammen), men har også et veldig stort boliglån. Delvis også fordi vi kjøpte nytt rett før boligprisene begynte å synke i fjor høst, og endte med å måtte selge for over en mill under prisantydningen vi fikk i forbindelse med finansieringsbevis til ny bolig. Vi begynner nå å merke renten godt, har heldigvis utleiedel som dekker noe av det, men den var jo også iberegnet som grunn til at vi fikk det store lånet vi fikk. Det går fortsatt «rundt», men har måttet begrense kraftig på kos, take away, helgeturer etc. Det er mannen min som betaler boliglånet, men jeg tror vi betaler ca 55.000-60.000 pr måned på boliglånet nå. Anonymkode: db22c...50d Relativt bra??? Anonymkode: 74aed...1cf 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 10.55): Vi tjener relativt bra (2,3 mill til sammen), men har også et veldig stort boliglån. Delvis også fordi vi kjøpte nytt rett før boligprisene begynte å synke i fjor høst, og endte med å måtte selge for over en mill under prisantydningen vi fikk i forbindelse med finansieringsbevis til ny bolig. Vi begynner nå å merke renten godt, har heldigvis utleiedel som dekker noe av det, men den var jo også iberegnet som grunn til at vi fikk det store lånet vi fikk. Det går fortsatt «rundt», men har måttet begrense kraftig på kos, take away, helgeturer etc. Det er mannen min som betaler boliglånet, men jeg tror vi betaler ca 55.000-60.000 pr måned på boliglånet nå. Anonymkode: db22c...50d Ok.. det du beskriver er ikke ett slit, men ett luksusproblem. Med den inntekten hadde jeg levd mer normalt, altså kjøpt en billigere bolig og levd som en konge.. Anonymkode: 222ea...ac4 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 11.01): Relativt bra??? Anonymkode: 74aed...1cf Ja, de tjener jo ikke kjempebra? 1,1-1,2 mill per person er absolutt gode lønninger, men bor man et sted med høye boligpriser, får pengene bein å gå på. Inflasjonen gjør at vi må justere oppfatningen av hva som er veldig bra betalt. Anonymkode: d887c...5d1 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, de tjener jo ikke kjempebra? 1,1-1,2 mill per person er absolutt gode lønninger, men bor man et sted med høye boligpriser, får pengene bein å gå på. Inflasjonen gjør at vi må justere oppfatningen av hva som er veldig bra betalt. Anonymkode: d887c...5d1 Ser det kan misforstås: Med «kjempebra» mener jeg «veldig høy lønn». Som i «rik». Det har de ikke. De har absolutt gode lønninger (betydelig bedre enn meg, bare så det er sagt), men det er faktisk mange i dette segmentet. Anonymkode: d887c...5d1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser det kan misforstås: Med «kjempebra» mener jeg «veldig høy lønn». Som i «rik». Det har de ikke. De har absolutt gode lønninger (betydelig bedre enn meg, bare så det er sagt), men det er faktisk mange i dette segmentet. Anonymkode: d887c...5d1 Stemmer det. Mange som tjener over en mill. Anonymkode: 12398...dd7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 Vi betaler ca 33 000 på hus/hytte. Har også billån og studielån. Det går rundt men vi sløser ikke. Har normale lønninger, ca 700K hver. Anonymkode: de943...d56
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Stemmer det. Mange som tjener over en mill. Anonymkode: 12398...dd7 Et kjapt søk viser at ca 8% av norske arbeidstakere tjener over 1 mill i året. Det betyr at de fleste, 92%, tjener under dette. Bare litt tørre tall og fakta. Men "mange" er vel relativt. Anonymkode: c5465...ed7 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 Nei, vi sliter ikke. Valgte å ha et lavt boliglån, og prioriterer å betale ned det kjapt. Vet vi er heldige der, men samtidig er jeg syk og vi får ikke brukt pengene slik vi egentlig ønsker (reise, ut og spise, opplevelser). Anonymkode: cec36...072
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ser det kan misforstås: Med «kjempebra» mener jeg «veldig høy lønn». Som i «rik». Det har de ikke. De har absolutt gode lønninger (betydelig bedre enn meg, bare så det er sagt), men det er faktisk mange i dette segmentet. Anonymkode: d887c...5d1 Du har helt rett, jeg tjener litt over en million selv, og kan si jeg ikke er rik av den grunn. Samboer tjener litt mindre men fortsatt godt. Ikke noe privatfly og steindyre resturanter på oss. Eier ett rekkehus på 100kvm i et helt ordinært boligområdet på Oslo øst. Kostet skjorta å kjøpe og hele greia må pusses opp, som vi driver med nå sakte men sikkert. Det har gått 2 år og vi er fortsatt ikke ferdig. Kan ikke se på meg selv som særlig rik når jeg må spare hele lønnen min i flere mnd for å kunne kjøpe en enkel trapp. Når vi er ferdig med oppussing så blir det selvfølgelig mer å spare, men så planlegger vi å få barn og da tror jeg mye av det forsvinner igjen. Så ja vi tjener godt men nei, vi lever ikke som konger, helt vanlig som alle andre, eier ikke noe særlig dyrere ting. Ikke noe chanel vesker o.l her. Vil heller kalle det å være komfortabel enn å være rik. Anonymkode: e63ff...556
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå