Gå til innhold

Kjærlighetsspråk - Tjenester - Hvor mye skal til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest boken, og har en kone som har tjenester som kjærlighetsspråk. Hele poenget ift boken er man skal «fylle tanken» og mitt spørsmål er kanskje vanskelig å få grepet på men, hvor går da grensen mellom « det alle forventer» og det som er ekstra, altså det positive bidraget som fyller tanken. Jeg har fokusert på dette en stund nå, men det er ikke tegn til at det settes pris på. Det er liksom bare en selvfølge som om jeg var langt på minus siden. Altså, at når jeg når virkelig gjør en innsats så gjør jeg knapt mer enn absolutt minimum. Vi har snakket en del om det, og hun innrømmer at jeg nok egentlig alleree gjør mer enn mange andre. Jeg prioriterer familien, gjør aldri noe alene, jeg legger alle pengene mine i familiens økonomi, jeg henter, bringer, hjelper med husarbeid, lekser. Jeg vasker, stryker, bretter og legger inn klær, vasker bad, handler mat, lager middag. Jeg synes jeg er flink, og når jeg snakker med kollegaer og venner så får jeg også inntrykk av at jeg gjør mer enn mange. Så spørsmålet er jo da hva som skal til for at hun skal blir fornøyd med meg. Det er liksom aldri nok, aldri takk eller noe ros for det jeg gjør. Det er liksom bare et slags forventet minimum. Hvordan skal jwg da kunne lykkes med å fylle hennes kjærlighetstank? 

Anonymkode: ad484...b14

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har lest boken, og har en kone som har tjenester som kjærlighetsspråk. Hele poenget ift boken er man skal «fylle tanken» og mitt spørsmål er kanskje vanskelig å få grepet på men, hvor går da grensen mellom « det alle forventer» og det som er ekstra, altså det positive bidraget som fyller tanken. Jeg har fokusert på dette en stund nå, men det er ikke tegn til at det settes pris på. Det er liksom bare en selvfølge som om jeg var langt på minus siden. Altså, at når jeg når virkelig gjør en innsats så gjør jeg knapt mer enn absolutt minimum. Vi har snakket en del om det, og hun innrømmer at jeg nok egentlig alleree gjør mer enn mange andre. Jeg prioriterer familien, gjør aldri noe alene, jeg legger alle pengene mine i familiens økonomi, jeg henter, bringer, hjelper med husarbeid, lekser. Jeg vasker, stryker, bretter og legger inn klær, vasker bad, handler mat, lager middag. Jeg synes jeg er flink, og når jeg snakker med kollegaer og venner så får jeg også inntrykk av at jeg gjør mer enn mange. Så spørsmålet er jo da hva som skal til for at hun skal blir fornøyd med meg. Det er liksom aldri nok, aldri takk eller noe ros for det jeg gjør. Det er liksom bare et slags forventet minimum. Hvordan skal jwg da kunne lykkes med å fylle hennes kjærlighetstank? 

Men alle de tingene du nevner, er jo forventede arbeidsoppgaver i et hjem. 

Jeg var også tjenester som kjørlighetsspråk, men forventer at mannen deltar på de oppgavene som skal tim for å få familien AS til å gå rundt. Derimot setter jeg pris på at han legger merke til at glasset er tomt, enten det er vann, saft, kaffe eller vin, og fyller det for meg som en snill gest, spør om han skal kjøre meg eller hente meg hvis noen fra jobben skal ut å spise middag, slik at jeg får kost meg jeg også med et glass vin til maten selv om det er midt i uka. At han husker at jeg nevnte den knirkelyden i skuffen, og fikser det uten at jeg egentlig har bedt om det, og at jeg neste gang jeg skal i den plutselig hører at den ikke knirker, og kan smile for meg selv og tenke at han hørte på meg, selv om jeg bare luftet det at den knirker litt, uten forventninger om at han faktisk skulle fikse den, for det kunne likegjerne jeg gjort. At han plutselig henter et ekstra koseteppe til meg, fordi han ser at jeg kanskje er litt kald. 

Mye av det som en kvinne (og kanskje mann?) Egentlig ønsker, er ikke selve tjenesten/gaven/gesten i  seg selv, men at man har blitt hørt/tenkt på/sett/forstått, og at dette vises igjen i tjenesten man utfører. Og da kan tjenesten være den minste lille ting, gjort med omtanke og kjærlighet

Anonymkode: ac7d4...468

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Men det du beskriver her er jo helt vanlige ting. Du føler at du gjør en skikkelig innsats fordi du er vant med å ikke tenke på disse tingene, vant med at en dame ordner opp og tar hele lasten, eller vant med at det er ting du ikke behøver å anstrenge deg for eller engang tenke på. Men det er et privilegie menn har, det er et strukturellt problem og dermed vanskelig for den privilegerte å identifisere og omprogrammere. Men jeg anbefaler deg å scrolle deg gjennom denne tegneserien som illustrerer problemet også google litt om emotional labour. Av en eller annen grunn får jeg ikke limt inn tegneserien her, men på denne linken finner du hele https://www.theguardian.com/world/2017/may/26/gender-wars-household-chores-comic

På Instagram er det også en mannlig bruker som tar opp de forskjellige tingene som går opp for han i det daglige etter han begynte å reflektere over hvordan han bidrar med oppgaver i hjemmet. Den er veldig bra! Følg han på https://www.instagram.com/realzachthinkshare

Du kommer til å få mange aha opplevelser. 

Anonymkode: 7525c...192

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Som det skrives; tjenester betyr ikke at du skal delta i hverdagslige ting du allerede skal være med på å dele byrden av.

Tjenester går på å gjøre andre småtingene, de ekstra tingene. Akkurat nå kommer jeg jo ikke på noen eksempler, men det er alle de andre tingene det handler om. 

Anonymkode: a6d7c...246

• Liker 8
Skrevet

Så du gjør din del av husarbeidet og ser på det som tjenester du gjør partneren din? Ja, du er VELDIG på minussiden

Anonymkode: ad99c...4be

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Men alle disse tingene er jo ting dere begge må gjøre for at familien AS skal gå rundt. Hun gjør vel disse tingene hun og? 

Prøv å gjør noen små ting som er bare for henne. Ta arbeidsoppgaver du vet hun hater f.eks.

Anonymkode: 7b67c...250

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men alle de tingene du nevner, er jo forventede arbeidsoppgaver i et hjem. 

Jeg var også tjenester som kjørlighetsspråk, men forventer at mannen deltar på de oppgavene som skal tim for å få familien AS til å gå rundt. Derimot setter jeg pris på at han legger merke til at glasset er tomt, enten det er vann, saft, kaffe eller vin, og fyller det for meg som en snill gest, spør om han skal kjøre meg eller hente meg hvis noen fra jobben skal ut å spise middag, slik at jeg får kost meg jeg også med et glass vin til maten selv om det er midt i uka. At han husker at jeg nevnte den knirkelyden i skuffen, og fikser det uten at jeg egentlig har bedt om det, og at jeg neste gang jeg skal i den plutselig hører at den ikke knirker, og kan smile for meg selv og tenke at han hørte på meg, selv om jeg bare luftet det at den knirker litt, uten forventninger om at han faktisk skulle fikse den, for det kunne likegjerne jeg gjort. At han plutselig henter et ekstra koseteppe til meg, fordi han ser at jeg kanskje er litt kald. 

Mye av det som en kvinne (og kanskje mann?) Egentlig ønsker, er ikke selve tjenesten/gaven/gesten i  seg selv, men at man har blitt hørt/tenkt på/sett/forstått, og at dette vises igjen i tjenesten man utfører. Og da kan tjenesten være den minste lille ting, gjort med omtanke og kjærlighet

Jeg siterer meg selv her. For det kan for mange være vanskelig å forstå akuratt dette.

Som flere enn meg skriver, så er dette forventede oppgaver i huset. Jeg skal prøve å forklarenh orfor dette ikke er en tjeneste, mer enn bare å si at det er en forventning.  

Du hjelper til med vasking, bretting, lekser og alt dette du nevner. Spørsmålet er jo om du ser på dette som en tjeneste rettet mot henne? Gjør du disse oppgavene fordi du har et mål om å vise henne hvor mye du bryr deg om henne, og ikke som en del av dine plikter? La oss snu dette. Hun gjør da også halvparten (mest sansynlig) av alle disse oppgavene. Du vet at hun gjør dem, det er forventet at hun som kone og mor gjør sin del av oppgavene. Forventer du av en kone å gjøre dette? Er det en selvfølge at hun gjør det, eller kommer det som en overraskelse hver hang hun lager middag, bretter klær, støvsuger? Nei, mest sannsynlig gjør det ikke det. Er du takknemlig for at hun gjør det? Ja, mest sannsynlig, men ser du på det som en kjærlighetserklæring rettet mot deg? Nei, mest sannsynlig ikke. Det er noe hun (og deg) bare må. 

Derfor kan man si at disse tjenestene (som ikke er tjenester) er en forventning, som begge har til hverandre. Det er hva som skal til, og ikke en tjeneste rettet mot den man ønsker å glede. En tjeneste, eller hvilke som helst annen av kjærlighetsspråkene, skal være rettet mot den som mottar, og dette skal selvfølgelig gå begge veier. Tjenesten du gjør må være for og til henne. 

Håper du finner ut av det. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

TS, du må svare, for jeg er FORFERDET. Det er jo ikke rart at damer klager! Men det visste jeg, som dame selv, men herregud. HVA ER DET DERE VIL?! At noen skal ta vare på dere, resten av livet?! mødrene deres har feilet, SÅ VELDIG

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ser også ut som at ditt kjærlighetsspråk er ord. Du ønsker at hun bekrefter dine tjenester. At hun har sett deg, forstått at du har gjort dette. Men når hennes ikke er ord, så føler du at hun ikke anerkjenner deg og dine tjenester. Du får ikke følelsen av å bli sett/hørt/forstått. 

Tenk hvis hun setter pris på det, og viser seg det på hennes måte (ille i ord, ros, bekreftelse) uten at du ser det fordi du ikke får det gjennom ditt kjærlighetsspråk? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS, du må svare, for jeg er FORFERDET. Det er jo ikke rart at damer klager! Men det visste jeg, som dame selv, men herregud. HVA ER DET DERE VIL?! At noen skal ta vare på dere, resten av livet?! mødrene deres har feilet, SÅ VELDIG

Tja, jeg er kvinne selv og syns dette språket er vanskelig å manøvrere, både som giver og mottaker. Muligens fordi det ikke er mitt primære eller sekundære språk, og så er det et par andre ting som spiller negativt inn i min situasjon. Samtidig tror jeg ikke det er bare en manne-greie.

Anonymkode: eb02f...314

• Liker 1
Skrevet

Som flere her over sier, prøv mer personlige tjenester overfor henne og ikke kun gjøre 55 % av oppgavene i hjemmet. 

De jeg kjenner som liker tjenester, nevner feks kaffe på sengen. 

Anonymkode: 05101...82e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du synes du er flink, du forventer ros...er du fortsatt et barn? 

Får hun ros, synes du hun er flink for å ta alt det andre du ikke tar?

Hvem tenkte du egentlig at skulle gjøre det du anser som en tjeneste for henne? 

Anonymkode: ce25c...9a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men alle disse tingene er jo ting dere begge må gjøre for at familien AS skal gå rundt. Hun gjør vel disse tingene hun og? 

Prøv å gjør noen små ting som er bare for henne. Ta arbeidsoppgaver du vet hun hater f.eks.

Anonymkode: 7b67c...250

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som det skrives; tjenester betyr ikke at du skal delta i hverdagslige ting du allerede skal være med på å dele byrden av.

Tjenester går på å gjøre andre småtingene, de ekstra tingene. Akkurat nå kommer jeg jo ikke på noen eksempler, men det er alle de andre tingene det handler om. 

Anonymkode: a6d7c...246

Dette er alle veldig unødvendige kommentarer da han selv har sagt han forstår at dette er grunnleggende ting og han SPØR om forslag til hva det lille ekstra kan være. Nå kaster dere deres bitterhet og sjalusi på noen som prøver å gjøre noe godt her. 

Mitt kjærlighetsspråk er også tjenester, men litt vanskelig å svare da det er veldig knyttet til meg og hvordan jeg lever. Jeg er en ung kvinne som ikke bor med kjæresten så for meg liker jeg når han møter meg på busstoppet/toget, når han kjører meg til venninner/på jobb når jeg skal dit etter å ha vært hos ham. Jeg liker det når han en gang i blant har middagen klar når jeg kommer til han etter å ha jobbet i helgene og han har fri. (Ja dette er som regel min oppgave og buhu til dere synes dette er lte likestilt.) Jeg har som regel alltid blomster hjemme i en vase og elsker det når han velger å skifte dem ut før jeg rekker.

Nnoen forslag du kan tenke på er kanskje som noen nenvte kaffe på sengen, har dere barn? Ta med barna ut en gang i blant. Kjør henne en plass selv om hun har bil når hun skal et sted (uten barn) er så hyggelig å følge hverandre noen ganger og få litt alenetid. Har hun en hobby? Trenger hun noe spessielt for den hobbyen? Fyll på med noe hun trenger til det på en tilfeldig tirsdag. Ta bilen hennes på service.

Det handler jo om å bli sett så det blir veldig individuelt hva som gjør at hun føler seg sett. Lykke til! 

Anonymkode: 2b362...4b4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så spørsmålet er jo da hva som skal til for at hun skal blir fornøyd med meg. Det er liksom aldri nok, aldri takk eller noe ros for det jeg gjør. Det er liksom bare et slags forventet minimum. Hvordan skal jwg da kunne lykkes med å fylle hennes kjærlighetstank? 

Jeg tenker at HUN må fortelle deg hva hun forventer er ditt "normale" bidrag og hva som er "ekstra" og så må HUN legge merke til og sette pris på det du gjør totalt sett. HVis ikke hun er påkoblet vil det aldri bli nok fordi dette er den formen for "kjærlighetsspråk" som i stor grad utvannes da en ekstra handling i dag for å vi se omsorg blir en vane for den andre i det du har gjort dette. Det er like mye hennes ansvar å sse det du gjør som verdifullt som ditt ansvar å gjøre det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg må nok si meg litt enig i at det å ta husarbeid er mer en forvetning enn en kjærlighetserklæring. Selv om du er ekstra flink, selv om du gjør mer enn henne. Du gjør jo ikke henne en tjeneste likevel. Husarbeidet er jo ikke hundre prosent kvinnens ansvar sånn at alt mannen tar av det er å gjøre kvinnen en tjeneste... Hun er ikke den eneste som skitner til, bruker klær og kopper og kar. Arbeidet må deles. Ser du på det som at hun gjør deg en tjeneste når hun setter inn i oppvaskmaskinen?

Det slår meg at det kanskje er noe vanskeligere det med tjenester som kjærlighetserklæringer når man bor sammen.. jeg er singel og har ikke bil, for meg er det fantastisk når min kjære kjører meg til IKEA liksom, da føler jeg meg elsket. Eller når han stiller opp med verktøy og fikser krana mi. Lager mat til meg, handler inn for meg. For et par som bor sammen er det vel ikke helt sånn, da er dette en vanlig del av samlivet og samarbeidet, og det må det lille ekstra til.

Men en ting jeg lurer på er om hun er påskrudd i det hele tatt. Om det er noe å hente. Bryr hun seg om hva ditt kjærlighetsspråk er for eksempel? Som andre sier virker det som det kan være ord, du trenger ros og bekreftelse og vite at hun ser og setter pris på det du gjør. Du søker ut til andre for og få det, siden hun ikke gir. 

Kjærlighettspråk er heller ikke nøkkelen til å løse alle samlivsproblemer. Hvorfor ble det akkurat denne boka som ble bibelen? Hva om problemet er noe helt annet enn at kjærlighetstanken er tom fordi du ikke snakker samme kjærlighetsspråk?

Anonymkode: f0ba9...e5e

• Nyttig 3
Skrevet

Takker du kona de, og roser henne for alt hun gjør av det tredje skiftet? 

De tingene du listet opp er ikke noe man roser eller takker for. Dette er hverdagslige ting man forventer voksne folk gjør av seg selv. Kjedelig er det, men det er en del av pakken når man velger å starte familie.

Tjenester kan være mye forskjellig. Trenger ikke være store ting. Som andre skriver, kan det være å lage en kopp kaffe på sengen uoppfordret. Den du bør spørre er jo kona de. Fortell henne om ditt kjærlighetsspråk også. Viktig at du også får påfyll. 

Anonymkode: 87399...4fb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har funnet ut at de fleste har ikke bare er kjærlighetsspråk. Mange er nok flerspråklig. 

Jeg feks liker å vise kjærligheten min gjennom kroppskontakt tjenester, gaver, ord osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klarer ikke å skjønne hva problemet er som skal løses? 

Er det at du ikke opplever at hun setter nok pris på at du prioriterer hjem og familie?

Er det at hun har mistet "de følelsene" for deg? 

Eller hva er dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan skal jwg da kunne lykkes med å fylle hennes kjærlighetstank? 

Du vil ikke lykkes. Du er allerede under pisken.

Hun er fortsatt sammen med deg av beleilighetsårsaker. Dere er «Familien AS».

Hun vil ikke ha en likebyrde eller en mann som gjør små, ekstra ting for henne. Hun vil ha en løpegutt.

Dette er en klassisk familiedynamikk man ofte ser hos par som har vært sammen lenge.

Man vil miste utrolig mye ved et brudd, men lidenskap er ikke en av dem.

Anonymkode: 3de87...913

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...