Gå til innhold

25 kr. stor sjokolade - burde ikke vært lov

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der er vi igjen, og jeg har skrevet tidligere.  Nå selger dagligvare butikker store sjokoladeplater for 25 kr. 

Jeg tenkte jeg skulle spare penger og kjøpte 4 stykker.  Men jeg klarer ikke å la være og har nå spist 4 store plater på 4 dager!

De koster jo like mye som liten sjokolade.  Jeg sliter med vekt og klarer ikke la være.   Dette er jo direkte skadelig det butikkene driver med. Skjønner ikke hvordan dette er lov med tanke på så mye helsefokus nå for tiden.

Nå er jeg frustrert.  

Anonymkode: a23a7...4ed

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det ikke er butikkene sin feil at du kjøper sjokolade og spiser dem. At det er ditt ansvar. 

Anonymkode: 4ddcd...39e

Her er vi helt enige.

Anonymkode: 14264...831

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kanskje ikke er så lurt å ha så mye sjokolade liggende hjemme om man ikke kan la vær å spise de. Selvom det er billig.

Anonymkode: 59076...6c7

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du lar deg påvirke er jo ditt problem. Alt handler ikke om deg her i verden. 

Anonymkode: b78ae...31a

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker er ikke ansvarlig for de dårlige valg du tar.  Slutt å kjøpe...da er det ikke i huset for å spise. 

Anonymkode: c47ee...fb7

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt forsøk. 2/10.

Regner med det er 200 gramsplater med sjokolade du snakker om...?

Er du frustrert over deg selv og din manglende selvkontroll?

Anonymkode: 8b146...72e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke burde vært lov å selge slikt så billig! Galskap når det er mange ganger billigere å kjøpe slikt enn sunn mat!

Mitt råd nå er at du går og kaster all sjokoladen i søpla ute - ta av papiret slik at du ikke faller for fristelsen å hente dem opp igjen (+kildesorter).  Jeg lover deg at du plutselig vil få en mestringsfølelse av at du helt bevisst velger å ikke lenger bruke kroppen din som søppelbøtte, men velger bort det som skader deg. Suget forsvinner om du holder ut lenge nok, og da vil også smaksløkene dine bli mer sensitive slik at det du tidligere cravet ikke lenger vil smake like godt.

Anonymkode: e9542...b32

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du vet at du har dette problemet med sjokolade, så må du selvfølgelig gjøre en innsats selv for å begrense deg! Jeg kuttet godteri for 2 år siden fordi jeg hadde samme problem. Spiste store mengder i uken. Etter at jeg kuttet (som var knallhardt) så kjøper jeg aldri inn noe lenger. Ikke til helg, ikke til "spesielle anledninger". Aldri. Spiser litt når jeg får det servert, og det får man jo overalt. Jobb, familie, venner - alle har sånt framme. 

Så nå aner jeg ikke hva som er på tilbud eller ikke, hvilke nye sjokolader som har kommet ila disse to årene, er helt sjokolade-ignorant 😄 Det er befriende. 

Anonymkode: 9ffce...cde

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er enig med deg. 

Sukker er som dop (trur eg..)

Eg kjøper ikkje da... då veit eg kva som skjer. 

Mtp folkehelsa burde godteri vore dyrt og grønnsaker billig. Ein agurk koster 27 kr her... 

Anonymkode: 4360c...73c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo et problem som jeg ikke vil straffes for. Kjøpte billig sist uke og har alt enda. Jeg vil ikke betale mer fordi du ikke greier å styre deg.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Der er vi igjen, og jeg har skrevet tidligere.  Nå selger dagligvare butikker store sjokoladeplater for 25 kr. 

Jeg tenkte jeg skulle spare penger og kjøpte 4 stykker.  Men jeg klarer ikke å la være og har nå spist 4 store plater på 4 dager!

De koster jo like mye som liten sjokolade.  Jeg sliter med vekt og klarer ikke la være.   Dette er jo direkte skadelig det butikkene driver med. Skjønner ikke hvordan dette er lov med tanke på så mye helsefokus nå for tiden.

Nå er jeg frustrert.  

Anonymkode: a23a7...4ed

Er du klar over at du gir myndighetene enda en god grunn for å øke avgiftene ...?

"For å hjelpe alle å ikke bli fristet, har vi besluttet å innføre en sjokoladeavgift på kr.200 for en plate og kr.500 for hver pose potetgull. Vi håper at alle vil bli glade for dette, da dette jo handler om helse og miljø."

Anonymkode: f186a...0f6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min umiddelbare tanke var at dette var et "deg-problem", men så tenkte jeg videre... dette handler ikke om deg som individ, dette er et samfunnsproblem! 

For noen år siden var det en veldig diskusjon om smågodt på tilbud før påske.   Da så jeg barn, med og uten foreldre, kjøpe kilosvis med smågodt, og den gangen tenkte jeg at "dette skulle ikke vært lov".

Og nå, når veldig mye sunn mat har gått opp i pris, da blir det desto lettere for veldig mange å benytte seg av slike tilbud.

Det er ikke mange ukene siden jeg hørte på nyhetene at sjokoladesalget hadde økt ekstremt den siste tiden.  

Anonymkode: 14fd9...df5

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå er jeg frustrert.  

Anonymkode: a23a7...

Endret av Marisana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Det har vært massevis av billigsalg på digre sjokoladeplater de siste årene. Vi kjøper det ikke. Enkelt og greit. 

Anonymkode: ff421...667

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så tenk på de fattige som også gjerne vil ha sjokolade og sparer på de 25krs-platene til jul. Lær deg selvkontroll om du er misfornøyd og slutt å syt. Din helse er ditt ansvar, ikke matvarebransjens ansvar.

Anonymkode: 60b65...8ae

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At du lar deg påvirke er jo ditt problem. Alt handler ikke om deg her i verden. 

Anonymkode: b78ae...31a

Tenk om vi hadde sagt det samme om alkohol og røyk.

Masse reklame på tv for sprit og billig sprit lett tilgjengelig i alle butikker...

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min umiddelbare tanke var at dette var et "deg-problem", men så tenkte jeg videre... dette handler ikke om deg som individ, dette er et samfunnsproblem! 

For noen år siden var det en veldig diskusjon om smågodt på tilbud før påske.   Da så jeg barn, med og uten foreldre, kjøpe kilosvis med smågodt, og den gangen tenkte jeg at "dette skulle ikke vært lov".

Og nå, når veldig mye sunn mat har gått opp i pris, da blir det desto lettere for veldig mange å benytte seg av slike tilbud.

Det er ikke mange ukene siden jeg hørte på nyhetene at sjokoladesalget hadde økt ekstremt den siste tiden.  

Anonymkode: 14fd9...df5

Og blir den sunne maten billigere av at man avgiftsbelegger usunn mat ...?

Synes jeg har hørt den diskusjonen før; det eneste som blir det faktiske resultatet, er mer penger til statskassen.

Anonymkode: f186a...0f6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært enig på en måte. Men samtidig, tenk så smart hvis du kjøper 4 nå men spiser dem opp sakte? Da sparer du masse. Og god trening på selvkontroll!

Anonymkode: de732...c23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...