Gå til innhold

Hvorfor henger ikke forsørgerplikt og trygd/bidrag sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna blir 18 år, forsvinner barnetrygd og eventuelt barnebidrag, men man har forsørgerplikt for barna ut vgs. Hvorfor henger ikke stønader og forsørgerplikt sammen?

Anonymkode: bc101...141

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Barnebidrag varer til de er 19 så lenge de er i VGS, men det kan betales til "barnet" ikke mor/far

Endret av NakenPanda
Skrevet
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Barnebidrag varer til de er 19 så lenge de er i VGS, men det kan betales til "barnet" ikke mor/far

Det burde fulgt forsørgerplikten og utbetales til den samme som da de var 17. Hvorfor blir den ikke det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det burde fulgt forsørgerplikten og utbetales til den samme som da de var 17. Hvorfor blir den ikke det?

Vi hører hva du sier , men sånn er det ikke, barnebidrag er ikke til voksne folk untatt med dette unntaket om VGS.

• Nyttig 1
Skrevet

Vi hører hva du sier , men sånn er det ikke, barnebidrag er ikke til voksne folk untatt med dette unntaket om VGS.

Jeg prøver å stille et spørsmål. Jeg lurer på hvorfor det er sånn. 

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet kan søke bidrag lenger enn 19 år, bare til info.

Anonymkode: f87fe...d51

Skrevet

Det samme gjelder vel barnetillegget for uføre foreldre? Forsvinner vel også på 18-årsdagen selv om man fortsatt har forsørgerplikt

Anonymkode: e282e...36b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg prøver å stille et spørsmål. Jeg lurer på hvorfor det er sånn. 

Norsk lovgivning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 21.24):

Det samme gjelder vel barnetillegget for uføre foreldre? Forsvinner vel også på 18-årsdagen selv om man fortsatt har forsørgerplikt

Anonymkode: e282e...36b

Ja. Og igjen- hvorfor det? Noen som har tanker, ideer, oppfatninger, teorier? Jeg forstår ikke logikken. 

Jeg vet. Det var ikke det jeg lurte på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet. Det var ikke det jeg lurte på. 

Vil bare si at jeg ser at kommentaren min til deg ble kvass, det var ikke meningen. Unnskyld for det. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det skal være helt spesielt i så fall for å få innvilget, som at man må ta ene året på nytt eller noe, hvis bidragspliktig setter seg på bakbeina så  sliter man

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 21.27):

Ja. Og igjen- hvorfor det? Noen som har tanker, ideer, oppfatninger, teorier? Jeg forstår ikke logikken. 

At personen skal støttes gjennom vgs, ikke moren?

• Liker 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

At personen skal støttes gjennom vgs, ikke moren?

Okay, og hva er forskjellen på andre og tredje klasse på vgs på akkurat det området?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okay, og hva er forskjellen på andre og tredje klasse på vgs på akkurat det området?

På normal progresjon er man voksen 3 året

• Liker 1
Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

På normal progresjon er man voksen 3 året

Personen jeg svarte sier at ungdommen skal støttes gjennom skolen, ikke moren. Men det samme er vel tilfellet for vg2. Og vg1. Ser ingen forskjell der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personen jeg svarte sier at ungdommen skal støttes gjennom skolen, ikke moren. Men det samme er vel tilfellet for vg2. Og vg1. Ser ingen forskjell der. 

Han skal støttes siste året på skolen, og dermed ikke gjennom mor/far

Skrevet

Han skal støttes siste året på skolen, og dermed ikke gjennom mor/far

Hæ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når barna blir 18 år, forsvinner barnetrygd og eventuelt barnebidrag, men man har forsørgerplikt for barna ut vgs. Hvorfor henger ikke stønader og forsørgerplikt sammen?

Svarer er ganske enkelt.

Vedkommende har blitt myndig, og det er derfor helt naturlig at bidrag fra mor/far skal gå til personen selv, til forsørgelse.

Det noe paradoksale i forskjøvet forsørgerplikt skyldes at videregående skolegang dessverre ikke avsluttes før eleven er 19. Siden VGS anses som nærmest påkrevd for en økonomisk fremtid i Norge, er det tross alt logisk å utvide forsørgerplikten til skolen er fullført.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi man som myndig forventes å kunne disponere penger.

Forsørgingsplikten er delt mellom foreldrene. Man kan organisere det slik at en holder kost og losji og den andre besørger resten over bidrag utbetalt til ungdommen. I tilfeller der foreldrene har svært ulik økonomi kan det være rimelig at deler av bidraget går inn i husholdningen, da avtaler man det med den myndige bidragsmottakeren. Eller tilfeller der bidraget ikke dekker vanlige utgifter ungdommen har, og bostedsforelder plusser på. Det er ikke slik at bidraget er lommepenger og bostedsforelderen skal dekke alt fordi ungdommen plutselig får bidraget til sin konto.

Uansett forsørgingplikt er det også rimelig at ungommen skaffer seg deltidsjobb om behovene overstiger foreldrenes økonomiske handlingsrom eller om forbruket er høyere enn foreldrene bifaller. 

Anonymkode: a2b6d...87f

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Logisk er det jo ikke, man er myndig derfor tilfaller bidraget direkte, men ikke voksen nok til å klare seg selv før man er 19, helt enig i at det ikke burde vært mulig å få noe etter 18, er man myndig så er man voksen, utenom bidrag og sprit merkelig nok

• Liker 1
Skrevet

Enda mindre logisk er det at barnepensjonen(når den ene forelderen er død) også stopper ved 18 år. Da har man ikke den muligheten at man kan søke om videre støtte heller, slik man har med barnebidrag.

Anonymkode: 1043e...0bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...