Gå til innhold

Kroniske smerter – hvordan vite når man skal ta smertestillende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har kroniske smerter så blir man gjerne vant til å ha vondt. Hvordan vet pasienten og legen når det er behov for smertestillende? 

Jeg har kroniske smerter som er til stede hele tiden, og jeg tar sjelden smertestillende fordi jeg er så vant til å ha det sånn. Men de gangene jeg tar smertestillende er det så deilig å få en pause fra smertene. Det er litt som å være vant til å bo et sted hvor det er mye bråk, og så kommer du opp på fjellet eller ut i skogen og det er helt stille, først da merker du hvor bråkete det er hjemme. Det er så deilig, og det blir så mye lettere å hvile og slappe av. 
Men når legen spør meg hvor ille smertene er og om jeg klarer daglige oppgaver greit, så svarer jeg ja for smertene er ikke til hinder, jeg blir bare mer sliten og ofte irritert, men jeg klarer å lage middag og sånt. 
Begynte å tenke litt på om jeg kanskje tar for lite smertestillende? Men, man skal jo helst ta minst mulig. Så hvordan vet egentlig legen når det trengs? 

Anonymkode: 10c79...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man har kroniske smerter så blir man gjerne vant til å ha vondt. Hvordan vet pasienten og legen når det er behov for smertestillende? 

Jeg har kroniske smerter som er til stede hele tiden, og jeg tar sjelden smertestillende fordi jeg er så vant til å ha det sånn. Men de gangene jeg tar smertestillende er det så deilig å få en pause fra smertene. Det er litt som å være vant til å bo et sted hvor det er mye bråk, og så kommer du opp på fjellet eller ut i skogen og det er helt stille, først da merker du hvor bråkete det er hjemme. Det er så deilig, og det blir så mye lettere å hvile og slappe av. 
Men når legen spør meg hvor ille smertene er og om jeg klarer daglige oppgaver greit, så svarer jeg ja for smertene er ikke til hinder, jeg blir bare mer sliten og ofte irritert, men jeg klarer å lage middag og sånt. 
Begynte å tenke litt på om jeg kanskje tar for lite smertestillende? Men, man skal jo helst ta minst mulig. Så hvordan vet egentlig legen når det trengs? 

Samme her.  Kronisk hodepine men er i full jobb.  Tar Ibux når det blir som verst og av og til paracet  i tillegg.  Er redd for mage og leverskade så prøver å være forsiktig. Men tipper jeg tar ibux gjennomsnittlig 2 g i uka. Har både ibux, paracet og sarotex på resept.  Sarotex syns jeg noen ganger jeg blir verre av.

Anonymkode: 28347...e55

Skrevet

Legen vet jo ikke det, det er bare du som vet, som kjenner på smertene.

Jeg har også kroniske smerter.(kronisk hodepine, jobber 50%) Hvorvidt jeg tar smertestilkende varierer ikke bare utifra smertenivå, men også hva jeg skal. Akkurat nå sitter jeg bare i sofaen og tolererer smertene greit. Men jeg skal kjøre bil litt senere i kveld, og da kan jeg ikke ha så vondt som jeg har nå, det gjør meg uoppmerksom og ville ikke være trygt, så da tar jeg smertestillende først. Eller hvis jeg skal noe som jeg vet gir økte smerter, så tar jeg smertestillende på forhånd.

Det er vel en sannhet med modifiksjoner at man skal ta så lite smertestillende som mulig. Det kommer jo an på hva du tar og hvilke bivirkninger du får (kan få). Jeg mener at en tommelfingerregel er max 15 dager i mnd for å unngå MOH.

Anonymkode: a1e5d...19b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar mine faste medisiner hver dag, også har jeg noen sterkere hurtigvirkende som jeg tar ved behov. Dvs når smertene er så ille at jeg ikke klarer å verken røre meg eller slappe av… 

Anonymkode: badd4...642

• Liker 1
Skrevet

Når du begynner å tenke på final solution. Pest eller kolera.

Anonymkode: 2333f...506

Skrevet

Det henger sammen med hva jeg skal (må jeg kjøre bil tar jeg ikke), hvor godt jeg har sovet, er jeg irritabel eller i mentalt god form, har jeg hatt mye smerter siste tiden tåler jeg smertene mindre enn om jeg ikke har det.

Anonymkode: 65f0b...c3c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kroniske smerter, men det varierer med intensitet. Heldigvis tåler jeg mine smertestillende, har ikke bivirkninger. MEN de er dyre, og hvis jeg tar de daglig vil jeg bygge toleranse og de vil miste effekt-noe av det verste som kan skje. Så det blir stort sett 1-2 ganger i uka. Da de hjelper på søvn er det gull å få sovet ca 6 timer to ganger i uka.

Ellers bruker jeg cbd olje, med litt thc. Dessverre hjelper det ikke på smerter, men hjelper litt på søvn.

Anonymkode: 857f2...583

Skrevet

Det kommer helt an på hvilken type smerter eller tilstander man skal behandle, og hvilken type smertestillende. Noen medisiner skal tas kun ved behov, andre må tas fast, noen kan brukes på begge måter avhengig av hva man behandler.

Anonymkode: 647a6...5e2

Skrevet

Jeg har også kroniske smerter, varierende grad, ikke invalidiserende men de gjør meg irritabel og sliten. Jeg trenger å være i aktivitet fordi det demper smerter så hvis smertene er sterke og hindrer meg fra å være aktiv, da tar jeg smertestillende for å greie å gjennomføre. 

Anonymkode: 2426a...041

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har det likt. Har alltid litt vondt. Men når smertene øker på slik at det påvirker funksjonen min, så tar jeg smertestillende. 

Og hvis smertene er av en slik art at jeg blir irritabel og sliten av det, så må jeg velge om jeg skal legge med nedpå og ta en pause eller om jeg skal kjøre på men ta smertestillende.

Anonymkode: 42057...c5f

Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov (ulovlig rusmiddel), latterliggjøring og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...