Gå til innhold

Gjort feil i notatene, kald krig? Kan du hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser jeg har skrevet feil i notatene. Og lurt på hva som er det riktige. 

Tyskland ble delt, men også Berlin ble delt? Hvordan var det, jeg har rett og slett skrevet dårlig notat. 

😊

Anonymkode: 2c099...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det stemmer! Berlin lå egentlig innenfor øst-tyske grenser, men ble likevel delt i to, seiersherrene kontrollerte hver sin del: Sovjetunionen kontrollerte Øst-Berlin og USA/Storbritannia Vest-Berlin. Men muren kom ikke før i 1961.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dy hørt om Øst og Vest Berlin? Har du hørt om Checkpoint Charlie? Hva med fransk og britisk sone? Berlinmuren? Hvis ikke, er det på tide å lese litt mer historie, både WW2 og etterkrigstid.

Anonymkode: 1d964...392

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (Akkurat nå):

Ja, det stemmer! Berlin lå egentlig innenfor øst-tyske grenser, men ble likevel delt i to, seiersherrene kontrollerte hver sin del: Sovjetunionen kontrollerte Øst-Berlin og USA/Storbritannia Vest-Berlin. Men muren kom ikke før i 1961.

Berlin ble delt i fire deler. Fransk, britisk, amerikansk og sovjetisk. Storbritannia og Frankrike trakk seg ut og overlot sin sone til Tyskland.  USA beholdt sin sone.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Berlin ble delt i fire deler. Fransk, britisk, amerikansk og sovjetisk. Storbritannia og Frankrike trakk seg ut og overlot sin sone til Tyskland.  USA beholdt sin sone.

Ja, det for så vidt sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser jeg har skrevet feil i notatene. Og lurt på hva som er det riktige. 

Tyskland ble delt, men også Berlin ble delt? Hvordan var det, jeg har rett og slett skrevet dårlig notat. 

😊

Anonymkode: 2c099...44b

Tyskland ble delt i fem etter freden i 1945. Østligste deler ble overtatt av Polen og er polsk den dag i dag. I tillegg måtte de gi tilbake områder til andre naboland som var innlemmet med makt av nazistene før WWII.

Vestligste del hadde soner kontrollert av USA, UK og Frankrike, men de slo sammen sine tre deler til det nye landet Vest-Tyskland med Bonn som hovedstad.

Øst-Tyskland var i praksis et lydrike under Sovjet til 1989.

Berlin lå inne i Øst-Tyskland der Vest-Berlin var en rik vesttysk enklave inne i Øst-Tyskland der innbyggerne fritt kunne reise med lukket tog eller fly til og fra Vest-Tyskland, men måtte søke om godkjenning/visa for å besøke den andre siden av muren eller andre steder i Øst-Tyskland. Berlinmuren skilte Vest- og Øst-Berlin. Etter november 1989 kunne de fritt reise frem og tilbake over muren og i 1992 ble Tyskland gjenforent.

Anonymkode: e5891...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tipser om dramaserien om livet i DDR på 80-tallet, som ligger på NRK nettTV. Heter Weissensee. Der lærer du mye om hvordan DDR fungerte og hvordan livet var for folket. 

Anonymkode: 15e91...401

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Stemmer det.

En av de mest imponerende bragdene under den Kalde Krigen var forøvrig Flybrua til Berlin, noe som av mange også regnes som starten på Den Kalde Krigen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele Tyskland ble delt. 

Og Berlin ble selvfølgelig delt...      

Anonymkode: 5c95c...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...