Gå til innhold

Hva hadde du drevet med på kveldstid hvis det var 1995 og ikke 2023?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er 53 år, og tipper at jeg ville gjort mye av det samme som jeg gjør nå. Gått turer, lest, tegnet, sunget, spilt piano og stelt med katter. Den største forskjellen er at jeg trolig ville lest mer bøker og magasiner, og selvsagt ikke vært på nettet som nå.

Noen TV-slave var jeg hverken i 1995 eller nå, men forskjellen ville være at jeg så alt som lineære programmer på et TV-apparat og ikke via strømming på mobilen som jeg hovedsaklig gjør nå. 

For meg som husker godt 1995, blir tankeeksperimentet vanskelig å klare uten å ta hensyn til hvordan livet mitt faktisk var i 1995. Høsten det året flyttet jeg til et nytt sted hvor jeg ikke trivdes, og var mye alene. Jeg savnet veldig de gamle vennene fra studiestedet jeg hadde flyttet fra noen måneder tidligere. Utenom jobb, var jeg stort sett alene. Jeg hadde en kjæreste da, men han bodde ca. 3 timers reise unna, og vi møttes i snitt annenhver helg. Kveldene gikk mye med til å ringe kjæresten eller venner andre steder i landet. 

Endret av Kniv & gaffel
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Atte hæ? 

Anonymkode: 5f483...f75

Atte.

Anonymkode: 8f372...9d9

Skrevet

Spilt Playstation og sett på linær-TV.

Anonymkode: 9bf9a...416

Skrevet

Jeg er kronisk syk, og bare hjemme dessverre. Jeg er glad Internett finnes så jeg kan holde kontakten med folk. Det betyr ikke at jeg er avhengig av det, men det hjelper veldig når man ikke kommer seg ut, og å snakke i telefonen tar mye krefter.

Kveldene mine hadde nok vært ganske like, har mye mobilpauser. Ville lest, strikket litt på gode dager, sett litt tv og film gode dager. Snakke med mannen min.

Anonymkode: f9205...977

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det samme som jeg gjorde i 1995 og 90-tallet: sett på tv, spilt på pcen, vært sosial med venner

Anonymkode: 2e6d9...de4

Jupp, veldig mye det.

Var ekstremt sosial på 90-tallet, med venner omtrent fra morgen til kveld. Men nå, nei takk 😛

Nå hadde sett på tv, trent foran tven, skrevet, hørt på musikk, gjort husarbeid.

Hadde nok uansett brukt tiden langt mer fornuftig. Av sosiale medier er det vel tiktok jeg er mest på, men er ikke der daglig. Men når man først er inne, går det fort 1-3 timer. Er ikke på insta eller fb lenger.

Anonymkode: 343cd...e5d

• Liker 1
Skrevet

Vært på Hulen, Grimme Ælling, Garage, sett på Seinfeld, Venner for livet, vært med kjæresten og vennene mine i kollektivet.

Anonymkode: 1dc04...5a7

Sett på Seinfeldt og Friends og sagt at dette var skikkelig nyskapende og at det aldri var lagd noe bedre.

Anonymkode: 5cd7d...4ac

Friends kom ikke på norsk TV før i 1996. 

• Nyttig 1
Skrevet

Lest bøker. Det var det jeg gjorde før jeg fikk tilgang på data, mobil og strømmetjenester. Hadde sikkert vært sunnere. 

Anonymkode: 95828...dfc

Skrevet

Du var på samme alder som nå. 

Jeg er 35. Hadde sikkert sett på X.Files på kvelden. Kanskje ringt mamma før jeg gjorde det. 

Spørsmålet er vel hva du du hadde gjort istedenfor sosiale medier? Hadde du snakket med deg selv? Skrevet for hånd? Enspretten med naboen?

Anonymkode: 86446...a93

Du haddr nok også sett på Seinfeld

Skrevet

Tvn var på 24/7 på den tiden så jeg hadde nok gjort det samme og det var å se på tv😄  Jeg var 10 år da og fikk se det samme som mine foreldre og ringe med hustelefonen til venninner. Leste også avisen som pappa hadde kjøpt, så jeg hadde nok gjort det også som voksen. 

Anonymkode: 5e136...cfa

Skrevet

Jeg er 35. Hadde sikkert sett på X.Files på kvelden. Kanskje ringt mamma før jeg gjorde det. 

Spørsmålet er vel hva du du hadde gjort istedenfor sosiale medier? Hadde du snakket med deg selv? Skrevet for hånd? Enspretten med naboen?

Samme som nå - vært på trening og snakket i telefon 😂

Jeg er mest på sosiale medier på dagtid.

Anonymkode: c06ee...212

Skrevet

På den tiden var det mye overtid på jobb, og nykjøpt leilighet som ble pusset opp litt etter litt, sånn som vi gjorde det på den tiden 🙂. Kosemat om kvelden kunne være gratinert blomkål med bacon og ostesaus 😃. Ikke smakt det på 25 år 🙂. Vi venner var flinke til å besøke hverandre, uten høytidelige invitasjoner. Ofte med en baby sovende i en bag. Jeg fikk barn i 1996. Hobby da som nå var litt trening og masse bøker.

Anonymkode: 2afa9...25e

Skrevet

Gamet på min hyper moderne 486 pc med cd-rom og lydkort. Sett noe fett på filmnet eller tv 1000

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser for meg at jeg hadde hatt TV på (med eller uten lyd), kanskje snakket i telefonen, lest en bok, løst kryssord, tegnet, skrevet brev, spilt brettspill, kabal, kort, hørt på musikk og danset i stuen. 

Anonymkode: 6d94e...241

Skrevet

Meg i 1995 satt mye med PCen (var riktignok uten internett den gang), leste en bok, så litt på TV, stelte med akvariene mine eller (en sjelden gang) gjorde lekser.

Meg i 2023 bruker stort sett kveldene på å sitte med PC en, se litt på TV, stelle med akvariene mine, hjelpe barna med lekser, eller husarbeid.

Med andre ord så er livet mitt i 2023 veldig likt som i 1995 - bare at boka er byttet ut med husarbeid. Tror og håper at boka kommer tilbake når barna blir litt eldre og huslige (yngste er 3 år). 

Anonymkode: aff79...985

Skrevet

Hadde lagt unger og satt i sofaen og diskuterte med gubben, samt tv kikking. 

Skrevet
Serafin skrev (2 timer siden):

Du haddr nok også sett på Seinfeld

Ja jeg gjorde faktisk det i 1995 også! Selv om jeg var et barn. Men som voksen er humoren i Seinfeld mye morsommere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Antagelig faktisk lest til eksamen, og ikke sittet på Kvinneguiden istedenfor… 😂/😭

Anonymkode: 3dacc...fc8

Samme her!

Anonymkode: 6be37...670

Skrevet (endret)

Sett på X-files/Seinfeld/Frasier/The Nanny eller noe annet på tv eller vhs-kassett, lest en bok eller spilt brettspill. Ikke så veldig annerledes enn i dag, egentlig. :)

Endret av SPOCA
Skrevet

Spilt uno, vært på byen, hørt på radio. Jobbet.

Anonymkode: 9fb19...673

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hadde vel sett serier og filmer som jeg gjør nå på kveldene. Forskjellen er vel at da hadde jeg vært mer bundet til visse klokkeslett for å se det jeg ønsket. Det var jo både slitsomt og litt av kosen, at man måtte være klar feks 2130 til en viss film eller serie, og du visste alle andre du kjente også ventet og fortet seg hjem til tv kos. Den gangen så alle på mye av det samme, og man kunne diskutere det neste dag. 

Nå er det jo et hav av muligheter med flere titalls serier og reality programmer, og virker som alle ser noe forskjellig. Alle filmer og serier er så lett tilgjengelig når man måtte ønske det på kvelden, dagen etter, eller man kan binge både nye og gamle tv serier når det måtte passe. 

Endret av Castor Troy
  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...