Ida_K Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 (endret) Hva tenker dere, er Cashewnøtter eller Peanøtter det beste valget? Litt kontekst: Jeg skal lage dressing til en salat, til veldig mange mennesker (tenkt type produksjonskjøkken). Vi står mellom å fortsette å bruke cashewnøtter, som vi gjør i dag, eller å gå over til peanøtter - som er billigere og kraftigere i smak. Ett av argumentene er at flere i Norge kjenner til peanøtt-saus i relasjon til satay ol. og derfor assosierer dette mer til asiatisk mat. Jeg mener det er unødvendig å begynne å bruke peanøtter på kjøkkenet (som i dag er helt peanøtt-fritt), da dette skaper et behov for å spesifisere at alle rettene som lages der kan inneholde "spor av peanøtter". Samtidig skjønner jeg pris-gunstigheten av peanøtter er noe som gjør dette byttet til et stort pluss for oss! Peanøtter er en av de 14 allergenene som må deklareres (merkes) tydelig, siden det er noe veldig mange i Norge har allergi mot (fordi allergen-proteinet til peanøtter ligner på pollen-allergenet, som er svært utbredt i Norge). Peanøtter er en belgvekst, ikke en nøtt og dekkes derfor ikke av merkingen "inneholder nøtter". Cashewnøtter trenger man bare skriver "inneholder nøtter" på pakken for, og ikke hvilken. Noe som gjør at "inneholder spor av nøtter" dekker alle nøttetypene vi bruker på kjøkkenet. Begge inneholder sunne enu- og flerumettede fettsyrer (= sunt fett), samt omega-6 (som mange har blitt litt skeptisk til å få i seg for mye av de siste årene). Men hva er deres umiddelbare tanke? - Er peanøtter eller cashewnøtter det sunneste valget? Vil de som har peanøtt-allergi uansett ikke spise mat som de ikke selv har laget? Edit: Hovedfokuset ved dannelsen av salatene er ernæring, uten å gå på kompromiss av smak ❤️ Endret 28. november 2023 av Ida_K Skrivefeil
visp Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Jeg hadde ikke hatt peanøtter i noe når det er snakk om så mange mennesker. Hadde servert cashew. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Ida_K skrev (48 minutter siden): Hva tenker dere, er Cashewnøtter eller Peanøtter det beste valget? Litt kontekst: Jeg skal lage dressing til en salat, til veldig mange mennesker (tenkt type produksjonskjøkken). Vi står mellom å fortsette å bruke cashewnøtter, som vi gjør i dag, eller å gå over til peanøtter - som er billigere og kraftigere i smak. Ett av argumentene er at flere i Norge kjenner til peanøtt-saus i relasjon til satay ol. og derfor assosierer dette mer til asiatisk mat. Jeg mener det er unødvendig å begynne å bruke peanøtter på kjøkkenet (som i dag er helt peanøtt-fritt), da dette skaper et behov for å spesifisere at alle rettene som lages der kan inneholde "spor av peanøtter". Samtidig skjønner jeg pris-gunstigheten av peanøtter er noe som gjør dette byttet til et stort pluss for oss! Peanøtter er en av de 14 allergenene som må deklareres (merkes) tydelig, siden det er noe veldig mange i Norge har allergi mot (fordi allergen-proteinet til peanøtter ligner på pollen-allergenet, som er svært utbredt i Norge). Peanøtter er en belgvekst, ikke en nøtt og dekkes derfor ikke av merkingen "inneholder nøtter". Cashewnøtter trenger man bare skriver "inneholder nøtter" på pakken for, og ikke hvilken. Noe som gjør at "inneholder spor av nøtter" dekker alle nøttetypene vi bruker på kjøkkenet. Begge inneholder sunne enu- og flerumettede fettsyrer (= sunt fett), samt omega-6 (som mange har blitt litt skeptisk til å få i seg for mye av de siste årene). Men hva er deres umiddelbare tanke? - Er peanøtter eller cashewnøtter det sunneste valget? Vil de som har peanøtt-allergi uansett ikke spise mat som de ikke selv har laget? Edit: Hovedfokuset ved dannelsen av salatene er ernæring, uten å gå på kompromiss av smak ❤️ Når det er snakk om dressinger så må dere holde dere til cashew nøtter. Peanøtter gir en annen smak og gir heller ikke den samme kremete konsistensen som cashewnøtter gir. Anonymkode: 7b49d...036 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Cashew. Anonymkode: 1f5ca...f62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå