Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, nok en ufør tråd.. 🙈 

Jeg aner ikke hva jeg har krav på eller hvordan jeg skal gå frem. 
Har lyst å kjøpe min egen bolig, men må såklart få et lån. 

Hvordan gjorde DU det? F.eks lån gjennom husbanken, nav? 
Tips og råd mottas med stor takk. :)

Anonymkode: 0fc2f...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pga så høy rente nå er det ingen minsteuføre som får startlån i husbanken lenger. Men har du en høy uførestønad så kan det hende de ser at du kan betjene lån og renter 

Anonymkode: 87f91...be4

• Liker 2
Skrevet

NAV gir ikke uføretrygdede boliglån, hvis du trodde det.

Husbanken gir lån til de som er "varig vanskeligstilte", som bl.a. trygdede, men de har (iflg det jeg leste på nettsiden deres) et krav om at man må først ha søkt og fått avslag i vanlige banker først. Det står at de ikke gir lån til personer som kan få lån i vanlig bank, så du må prøve det først. Men har du ikke egenkapital, så får du jo blankt avslag der med en gang, og kan gå videre til Husbanken.

Husbanken slenger ikke penger etter alle som spør, de gjør et regnestykke og sjekker om søkeren har økonomi til boligutgiftene først. Så spørsmålet er jo hva du har i året i inntekt? Men forskjellen på Husbanken og vanlige banker er at Husbanken kan strekke nedbetalingstiden helt opp til 50 år. Dette gjør jo at månedsavdragene blir mye mindre, selv om det også medfører at man ender opp til syvende og sist med å ha betalt mer i renter siden det går over så lang tid. Men da har man i alle fall fått kjøpt seg bolig og kommet inn på boligmarkedet.

Jeg er uføretrygdet, men pga uføreforsikring har jeg høy nok inntekt til å få boliglån i vanlige banker. Har flyttet boliglånet mitt et par ganger for å få bedre renter, og har nå de siste par årene hatt BulderBank.

• Nyttig 3
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Ser dårlig ut for meg, med andre ord.. 🙈🥴 

• Nyttig 1
Skrevet

Er det virkelig sant at ingen minsteuføre får lån i husbanken lenger pga høye renter?🤔

Anonymkode: bfa10...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig sant at ingen minsteuføre får lån i husbanken lenger pga høye renter?🤔

Ja i hvertfall i Oslo hvor de billigste leilighetene koster over 3 mill. 

Er større sannsynlighet at man får husbanklån i en billig bygd i nordnorge hvor man kan kjøpe seg noe til 1.2 mill, for da vil jo den månedlige nedbetalingssummen ikke være like høy som en dyrere bolig. 

Merk at man må ha bodd i kommunen man søker i i minst to år før man kan søke. 

De gjør et regnskap og ser på din månedlige inntekt, og setter opp et regnskap på lånesummen+renter i 40-50 år frem i tid, der de også tar høyde for ytterligere renteøkning og prisvekst i samfunnet , også ser om dine månedlige utgifter på lånet blir for høye eller om du fortsatt vil ha nok penger til overs til mat og annet etter SIFOs budsjett. Som vil si at man skal ha 8000 og noe til overs etter betalte faste utgifter og lån. 

Til sammenligning fikk jeg startlån for et par år siden før enorm renteøkning og prisvekst, sånn at jeg akuratt oppfylte kravet for regnskapet, men i dag pga renteøkning og prisvekst står jeg igjen med 2600 kroner i mnd etter betalt faste utgifter og lån så jeg hadde aldri i verden fått innvilget lånet i dag. Kjenner flere som har søkt i fjor og i år og fått avslag med begrunnelse om at de ikke har høy nok inntekt, ironisk nok når lånet er ment for de med lav inntekt. 

Dette er en sak som må skrives om til politikerne for det er de som kan endre måten husbanken er på, bla ved å tilby egen og vesentlig lavere rente på husbanklån sånn at vanskeligstilte faktisk kan betjene lånet. Ellers er jo ikke ordningen noe vits når den nå utelukker den målgruppen ordningen egentlig er ment for 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kausjonist

Anonymkode: 89050...7a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jada, nok en ufør tråd.. 🙈 

Jeg aner ikke hva jeg har krav på eller hvordan jeg skal gå frem. 
Har lyst å kjøpe min egen bolig, men må såklart få et lån. 

Hvordan gjorde DU det? F.eks lån gjennom husbanken, nav? 
Tips og råd mottas med stor takk. :)

Fikk vanlig huslån i vanlig bank som ufør. Uføretrygd regnes som sikker inntekt. 

Egenkapital eller kausjonist, eller medlånetaker.

Nav gir ikke huslån, husbanken har strammet inn pga dagens rente og økonomiske marked. 

Anonymkode: 02bfc...7bf

Skrevet

Har minstesats uføretrygd, og fikk ikke lån i vanlig bank. To av bankene sa rett ut at de ga ikke lån til de med inntekt under 300K uansett. Minstesats enslig er på 294K. 

Anonymkode: 1e991...d12

Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

NAV gir ikke uføretrygdede boliglån, hvis du trodde det.

Husbanken gir lån til de som er "varig vanskeligstilte", som bl.a. trygdede, men de har (iflg det jeg leste på nettsiden deres) et krav om at man må først ha søkt og fått avslag i vanlige banker først. Det står at de ikke gir lån til personer som kan få lån i vanlig bank, så du må prøve det først. Men har du ikke egenkapital, så får du jo blankt avslag der med en gang, og kan gå videre til Husbanken.

Husbanken slenger ikke penger etter alle som spør, de gjør et regnestykke og sjekker om søkeren har økonomi til boligutgiftene først. Så spørsmålet er jo hva du har i året i inntekt? Men forskjellen på Husbanken og vanlige banker er at Husbanken kan strekke nedbetalingstiden helt opp til 50 år. Dette gjør jo at månedsavdragene blir mye mindre, selv om det også medfører at man ender opp til syvende og sist med å ha betalt mer i renter siden det går over så lang tid. Men da har man i alle fall fått kjøpt seg bolig og kommet inn på boligmarkedet.

Jeg er uføretrygdet, men pga uføreforsikring har jeg høy nok inntekt til å få boliglån i vanlige banker. Har flyttet boliglånet mitt et par ganger for å få bedre renter, og har nå de siste par årene hatt BulderBank.

Du må ikke ha søkt i vanlig bank for å få startlån om du er uføretrygdet. Da er du generelt sett på som vanskeligstilt. 

Anonymkode: 87a5f...794

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må ikke ha søkt i vanlig bank for å få startlån om du er uføretrygdet. Da er du generelt sett på som vanskeligstilt. 

Anonymkode: 87a5f...794

Jo, det må man. Da jeg søkte var det er krav at jeg la ved avslag fra tre ulike banker i søknaden. Og det holder ikke å være vanskeligstilt når man skal søke om startlån. Man må ha økonomi til å betjene lånet også. Så det er et lite nåløye å komme gjennom uansett.

Anonymkode: 5a41c...acc

• Nyttig 1
Skrevet

Søkte i vanlig bank. Begrensingen var størrelsen på egenkapitalen min. Men fant hus til en rimelig penge. Bor i gokk med null naboer i sikte. Men huset og eiendommen er egentlig altfor stor for meg! 

Anonymkode: c6970...098

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Høye renter» er å overdrive. Det som er leit er at mange nordmenn har vent seg til kunstig lave renter og levd over evne. 
I 2001 hadde vi rente på 8,8 %. Ingen skrek over seg om høye renter da. 

Anonymkode: b4744...c90

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pga så høy rente nå er det ingen minsteuføre som får startlån i husbanken lenger. Men har du en høy uførestønad så kan det hende de ser at du kan betjene lån og renter 

Hvis man har høy egenkapital da fra arv feks?

Jeg har 270 000 i inntekt og 2 mill i egenkapital

Anonymkode: 6ef46...452

Skrevet

Søk i vanlig bank først. Hvis du får avslag søker du husbanken :) 

Anonymkode: 46e7a...667

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, det må man. Da jeg søkte var det er krav at jeg la ved avslag fra tre ulike banker i søknaden. Og det holder ikke å være vanskeligstilt når man skal søke om startlån. Man må ha økonomi til å betjene lånet også. Så det er et lite nåløye å komme gjennom uansett.

Anonymkode: 5a41c...acc

Ingen spurte meg om jeg hadde søkt i vanlig bank, når jeg søkte om startlån i Bergen kommune.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man har høy egenkapital da fra arv feks?

Jeg har 270 000 i inntekt og 2 mill i egenkapital

Da kan du jo kanskje låne 1 mill, og dermed kjøpe deg en leilighet. Lurt å spare litt av egenkapitalen til buffer. 

Anonymkode: 46e7a...667

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare si helt ærlig, i dag er det vanskelig. Med noe egenkapital er det fortsatt mulig, eller god kausjonist. Dette er ikke 90 tallet. Dette 2023. 

Kjempesynd da. Bankene hadde kommet til å tjent skikkelig godt på deg. Stabil økonomi, fast inntekt, stabil. 

Men vil du, så får du det til. 

Skrevet

Er ufør men bor i en større kommune der jeg tror barnefamilier blir prioritert for startlån. Har egenkapital på 720 000 men kommer ikke langt med det her jeg bor. Min mor er også ufør men skal muligens kjøpe en enebolig m/ sokkelleilighet sammen med hun. Er 28 år, mann og ufør men bryr meg lite. Eneste måten jeg kan komme meg inn på boligmarkedet i disse dager. Kommer sikkert til å bli mer og mer vanlig med tiden. 

Anonymkode: 9e89e...47b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...