AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Hei. Jeg fikk for ikke lenge siden en liten arv på 200 000 kr. Sitter med et huslån på 1.7 mill. Er alene med 2 ungdommer, deler 50/50 med barnefar. Brutto mndinntekt ligger på ca 45 000 kr og hadde ca 50 000 på sparekonto før arven kom inn. Lurer litt på hva andre ville gjort? Sitte å "gnu" med pengene på konto eller lagt de inn i huslånet? Hvor mye er lurt å ha stående på sparekonto i tilfelle bil ryker, eller andre store, plutselige utgifter? Synes det er godt å ha så mye stående i tilfelle, men er det fornuftig? Hvor mye hjelper det å betale inn si, 150 000 kr på huslånet, får man evt ned den mndtlige kostanden om man gjør dette? Fond o.l kjenner jeg ingen verdens ting til, så dette er pr.dags dato utelukket😅 Anonymkode: 983f3...e50
Rucula Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Jeg fikk for ikke lenge siden en liten arv på 200 000 kr. Sitter med et huslån på 1.7 mill. Er alene med 2 ungdommer, deler 50/50 med barnefar. Brutto mndinntekt ligger på ca 45 000 kr og hadde ca 50 000 på sparekonto før arven kom inn. Lurer litt på hva andre ville gjort? Sitte å "gnu" med pengene på konto eller lagt de inn i huslånet? Hvor mye er lurt å ha stående på sparekonto i tilfelle bil ryker, eller andre store, plutselige utgifter? Synes det er godt å ha så mye stående i tilfelle, men er det fornuftig? Hvor mye hjelper det å betale inn si, 150 000 kr på huslånet, får man evt ned den mndtlige kostanden om man gjør dette? Fond o.l kjenner jeg ingen verdens ting til, så dette er pr.dags dato utelukket😅 Anonymkode: 983f3...e50 I ditt tilfelle så hadde jeg hadde jeg satt 100 000 inn på en høyrente konto sammeb med de 50 du hsr fra før. Så du har 150 000 i buffer Så hadde jeg satt 50 000 kr inn til hvert av barna. På en fond konto. Feks DNB global indeks. Det kan være en støtte til barnas førerkort eller litt til bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Sjekk en lånekalkulator? Så høy renten er nå, vil du vel fort spare en tusenlapp eller to i måneden? Du har jo nokså ok buffer også? Tror jeg ville brukt hele arven på lån, og heller satt opp trekk til sparing på tilsvarende du minsker lånet med Anonymkode: 1e94a...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Om du ikke vil sette de i fond. Bruk de på huslånet. Gir større avkastning og mulighet for lån om nødvendighetene tilsier du trenger mer penger en dag. Anonymkode: 82a54...255
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 Kondolerer, støtter den med høyrentekonto og spare til barn, du tjener godt, du klarer deg Anonymkode: fd2dc...312
MiniMjau Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Du kan jo regne på hva som lønner seg, sånn i kroner og øre. Betale lån, investere eller spare... Og noen vil påstå at det er den eneste rette måten å disponere pengene på. Men det er ikke alltid det er det som er best for hver enkelt. Setter du pengene i lånet, så er de "brukt opp"(Ikke disponible) kanskje trenger du å ha større buffer? Eller spare litt til fremtid/pensjon eller annet sparemål. Kanskje vil du betale lånet litt ned for å komme under 80%/60% ...?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Betal ned på huslånet. Blir mindre renter og avdrag hvis du fortsetter med samme nedbetalingstid. Gir større handlefrihet. Så kan du heller overføre forskjellen mellom nytt og gammelt terminbeløp til bufferkonto. Anonymkode: 86049...1f0
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 Når man ikke akkurat svømmer i penger synes jeg forslaget om å sette av 50.000 til hver av ungene er et tåpelig forslag. Vi er MANGE som måtte betale lappen selv og ikke kunne kjøpe leilighet i 23-årsgave til oss selv, men det ble da folk av oss fordet. Nå forventes det at foreldre skal spare barnetrygden i fond slik at de bortskjemte snørrungene som får nyeste iPhone til jul når de er 9 år og som tror at det bare er å hente mer penger fra hullet i veggen på kjøpesenteret, kan svi av alle pengene på tant og fjas og kokain på Ibiza den dagen de får tilgang til dem… Til TS, hadde betalt inn halvparten på lånet (hos meg ville det tilsvart to års avdrag uten renter) og satt resten på bufferen. Kanskje unnet dere en tur e.l, skape gode minner sammen som dere også kan bruke for å minnes vedkommende som etterlot deg pengene? Anonymkode: 5647f...5f0 2 1
Rucula Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når man ikke akkurat svømmer i penger synes jeg forslaget om å sette av 50.000 til hver av ungene er et tåpelig forslag. Vi er MANGE som måtte betale lappen selv og ikke kunne kjøpe leilighet i 23-årsgave til oss selv, men det ble da folk av oss fordet. Nå forventes det at foreldre skal spare barnetrygden i fond slik at de bortskjemte snørrungene som får nyeste iPhone til jul når de er 9 år og som tror at det bare er å hente mer penger fra hullet i veggen på kjøpesenteret, kan svi av alle pengene på tant og fjas og kokain på Ibiza den dagen de får tilgang til dem… Til TS, hadde betalt inn halvparten på lånet (hos meg ville det tilsvart to års avdrag uten renter) og satt resten på bufferen. Kanskje unnet dere en tur e.l, skape gode minner sammen som dere også kan bruke for å minnes vedkommende som etterlot deg pengene? Anonymkode: 5647f...5f0 Takk for å lattliggjøringen av oss som ville prioritert anderledes enn deg selv. Jeg villeprioritert en skikkelig buffer først, 50 000 holder ikke Men jeg hadde også ønsket å kunne gi barna litt hjelp. Enten med det ene eller andre. Det er veldig vondt å ikke kunne hjelpe barna når de trenger det enten det er tannregulering, konfirmasjon eller lappen. Det blir som en buffer til barna. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Har du bundet renta på huslånet på 2% -3% så hadde eg satt pengene på en høgrentekonto. Anonymkode: 77130...6bd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 Legg pengene i fond og ikke på sparekonto! Inflasjon og den lave kronen vil bare spiser opp sparepengene dine. Anonymkode: 3b697...0a2
Hundejente Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 Om du får omgjort lånet til rammelån/flexilån, så kan du overføre mellom lån og vanlig konto som du vil. Altså kan du sette inn alt på lånet, samtidig som det står der som en buffer i tilfelle noe skjer. Snakk med banken din om det, så forklarer de det bedre.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 ville betalt ned boliglån, for å ha buffer kan du ha boligkredittramme du ikke nødvendigvis trenger å bruke. Tror det blir gunstigst samtidig som du har fleksibilitet Anonymkode: 10e48...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå