Gå til innhold

Saksbehandler ønsker å følge meg på instagram etter møte i dag; vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hysteriske svar. Dere hadde en hyggelig samtale. Hun ble interessert i deg som menneske.

Anonymkode: 5d99a...42b

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (10 minutter siden):

Wow.... og ikke kan man kontrollere hvem som har kikket heller, slik man kan i helsenorge....

Tidligere Apartheid-styre fra Sør-Afrika + Stasi fra tidligere Øst-Tyskland hadde vært stolt over NAV sitt innsyn. De hadde aldri i livet sånne verktøy med dagens innsamling av personlige opplysninger og hvor lett det var å få tilgang. 

Anonymkode: 8ed2e...359

• Liker 5
Skrevet
Topsi skrev (11 minutter siden):

Wow.... og ikke kan man kontrollere hvem som har kikket heller, slik man kan i helsenorge....

Du kan ikke kontrollere det selv, men om du ber om det finnes det logger. Jeg jobbet på et nav kontor hvor det ble sjekket opp i da en bruker ba om det og det viste seg da at en kollega hadde kikket på ting som ikke skulle blitt kikket på.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere hadde en hyggelig samtale. Hun ble interessert i deg som menneske.

Man har aldri en hyggelig samtale med en apartheid / DDR-grensevakt. Det er deres strategi for å myke opp offeret, slik at hvert ord kan brukes mot en senere. Rapporten som kom ut nå nylig er bare en av mange som føyer seg inn i rekken der konklusjonen burde vært å sparke minst halvparten ut av NAV og oppløse hele greia, slik det var før året 2006. Norge eksisterte også fint før år 2006.

Anonymkode: 8ed2e...359

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det hadde jeg tatt opp med lederen og med tilsynsenheten. Det er ulovlig

Anonymkode: 588f2...69a

Vis til lovhjemmel.

Anonymkode: 883f1...ebd

• Liker 4
Skrevet
hjärterdam skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke kontrollere det selv, men om du ber om det finnes det logger. Jeg jobbet på et nav kontor hvor det ble sjekket opp i da en bruker ba om det og det viste seg da at en kollega hadde kikket på ting som ikke skulle blitt kikket på.

Ja det er da enda godt. Det er merkelig at det ikke er strengere kontroll over innsyn, jeg har ikke engang lov å søke opp en hjemmeboende pasient som skal inn på korttids for å se åssen det går med mindre jeg har en svært god grunn, og det er i tillegg en av mine pasienter. Og det blir selvsagt logget. 

Skrevet

Det burde hete noe annet enn stalking.

Anonymkode: bf6a8...d81

Skrevet

Feks datatråling.

Anonymkode: bf6a8...d81

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner litt ekstra på den stalker-følelsen etter den nye NAV rapporten som kom i dag.

TS

Anonymkode: fe15a...6ae

Helt definitivt et uhell ja. Derfor søker jeg helst ikke opp brukere i sosiale medier. :P

Anonymkode: 002a2...520

Det er langt over streken dersom veiledere benytter privat og personlig informasjon til brukere og taster dette inn i egne private enheter som mobil og pc. En brukers navn skal ikke søkes opp på private enheter. Dersom noe må undersøkes som ikke kan søkes opp i systemene benytter man jobbens utstyr i arbeidstiden slik at man har det på det tørre at det er foretatt søk i forbindelse med saksbehandling og at det er nødvendig. 

Anonymkode: 449fc...e98

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hysteriske svar. Dere hadde en hyggelig samtale. Hun ble interessert i deg som menneske.

Uprofesjonelt er det i hvert fall.

Skal jeg begynne å sende venneforespørsler og begynne å følge pasientene mine på sosiale medier også, da? Fint å ha litt å smalltalke om neste gang de er innom. 🙄

Anonymkode: 84623...605

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er langt over streken dersom veiledere benytter privat og personlig informasjon til brukere og taster dette inn i egne private enheter som mobil og pc. En brukers navn skal ikke søkes opp på private enheter. Dersom noe må undersøkes som ikke kan søkes opp i systemene benytter man jobbens utstyr i arbeidstiden slik at man har det på det tørre at det er foretatt søk i forbindelse med saksbehandling og at det er nødvendig. 

Ja, det er da en selvfølge.

Anonymkode: 002a2...520

Skrevet

Da er hun avvist men har tatt skjermdump tilfelle det skulle bli nødvendig…

TS

Anonymkode: fe15a...6ae

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

😂😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

😂😂😂

Hva ler du av?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva ler du av?

Vaset ditt. Det er helt vanlig innen politi og offentlig forvaltning å søke opp offentlig informasjon om aktuelle personer. Om du ikke ønsker at dette skal skje, så får du begrense hva som ligger ute av offentlig informasjon. Det er nemlig ingen forskjell på om det er Hilde fra NAV eller Gunda fra nedi gata som søker opp Facebook- eller Instagram-profilen din.

Skrevet

Vaset ditt. Det er helt vanlig innen politi og offentlig forvaltning å søke opp offentlig informasjon om aktuelle personer. Om du ikke ønsker at dette skal skje, så får du begrense hva som ligger ute av offentlig informasjon. Det er nemlig ingen forskjell på om det er Hilde fra NAV eller Gunda fra nedi gata som søker opp Facebook- eller Instagram-profilen din.

Jeg jobber i en etat ala NAV og skal absolutt ikke plotte inn brukeres navn og annet på mine private mobiler eller pc'er. Man har taushetsplikt og plikt til å oppbevare og behandle personsensitive opplysninger på korrekt måte. 

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke greit og vet ikke engang om det er lov. Er hun nysgjerrig på deg via som så er det svært ille og uprofesjonelt. 

Men.. som flere sier så kan det ha vært et uhell. Jeg tok feks en operasjon og legen der kom opp som venneforslag  på grunn av algoritmene. Et helt vanlig menneske med en helt vanlig profil. Fordi jeg en gang har ringt henne da det var noe som lignet nekrose rundt operasjonssåret. Kommer ikke til å treffe vedkommende igjen for operasjonen var en engangshendelse så ingen grunn for intetesse heller. Ringer du noen så kommer de ofte som forslag. Akkurat som reklamene kommer av ting du har sett på nett. Tittet innom siden til xxl og Kari traa og neste gang jeg var innom fb så kom reklame fra de stedene. Algoritmene velger mennesker du har møtt og steder du har vært. Jeg var feks på coop obs med en venninne. Hun kjøpte pynt til en spesiell kake. De samme produktene kom opp i kupongen mine neste dag. Ting jeg aldri har kjøpt og heller ikke har sett på på nett. 

Anonymkode: 98587...a2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i en etat ala NAV og skal absolutt ikke plotte inn brukeres navn og annet på mine private mobiler eller pc'er. Man har taushetsplikt og plikt til å oppbevare og behandle personsensitive opplysninger på korrekt måte. 

Vel, navn i seg selv er jo ikke «personsensitive opplysninger» engang. Og å søke på navn på sosiale medier på en privat enhet stiller ikke noe krav til noe «behandling og oppbevaring av personsensitive opplysninger». Det er jo ikke koblet til noe annet informasjon😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vis til lovhjemmel.

Garanterer deg at NAV har egne rutiner på dette, hvis ikke burde man ha det.

Det er uansett forstyrrende for en som er såpass sårbar mot NAV systemet at saksbehandler tråkker over ei grense her. Jeg tipper som andre at saksbehandler har kommet borti feil knapp. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For å si det sånn, det er en grunn til at jeg, også på aap, har helt lukkede profiler på sosiale medier. Ikke at jeg noen gang legger ut noe, men ja, det hender de snoker.

Hadde ikke takket ja.

Anonymkode: 83372...c4e

TS kan med fordel stenge alt av sosiale medier, altså holde det privat.

At saksbehandlerer har sendt venneforspørsel er kun for å stalke og 'sjekke' deg.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde tatt screenshot av den forespørselen, og så hadde jeg blokket hun. Det er absolutt ikke greitt!

Anonymkode: 44967...855

Dette! Blokker henne.

Anonymkode: 6fc7f...5c2

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...