AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg har møtt en mann som har vært narkoman tidligere. Han er helt ferdig med rus og det er sikkert 15 år siden han sist ruset seg. Han er i 50 årene. Mine venninner ber meg la det være. De mener det alltid er fare for tilbakefall, fristelser og at tidligere narkomane kan ha selvmedisinert seg selv og ergo er de ikke helt "friske". I tillegg mener de at han kan være mindre smart fordi man visstnok mister hjerneceller av rusmisbruk over tid. Hva sier dere? Bør jeg være forsiktig med å bli sammen med han? Hvorfor og hvorfor ikke? Fint om dere begrunner svaret deres. Anonymkode: bb7dd...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg hadde så ikke latt en bra mann gå fordi han var rusmisbruker for 15 år siden..alle tar noen dårlige livsvalg og det må være lov. Anonymkode: 6b10a...bc6 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. november 2023 #3 Del Skrevet 28. november 2023 Risikoen for tilbakefall ville nok alltid ligget og lurt i bakhodet på meg i et slikt tilfelle, dessverre. Kan hende personen i tillegg har bevart kontakten med folk innad i rusmiljøet og dermed lettere kan bli fristet til "å bare prøve litt igjen". Det med påvirkning av hjerneceller har jeg også hørt faktisk, men jeg har ikke gjort noe research på det for å finne ut om det faktisk er tilfelle. Kanskje andre har en link eller to å slå i bordet med. Men nei, jeg ville nok ikke involvert meg i noe forhold med en tidligere rusmisbruker. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 28. november 2023 #4 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg hadde ikke tatt sjansen. Har sett alt for mange gå på den smellen der. Har en venninne som rotet seg opp i en slik for flere år siden og det har vært år med drama og stress, barn og tilbakefall, gjeld og vold. Er mange gode menn der ute, man er ikke nødt til å velge den som ha mest bagasje heller. Men. jeg har barn og er overhodet ikke interessert i noe mann og forhold, iallfall ikke en med den slags bagasje så det blir jo mitt utgangspunkt, hvis du er singel og ikke føler du har noe å tape her så er det jo bare å kjøre på. Men jeg ville vært veldig forsiktig. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Del Skrevet 28. november 2023 Ja det hadde jeg gjort, men mulig jeg er litt fisefin. Jeg har barn, og jeg antar at personen har en del venner som også har ruset seg, eller som kanskje fortatt ruser seg. Plutselig befinner disse seg i vårt felles hus der det bor et barn. En annen ting er grunnen til at han ruset seg. Antageligvis er det en mental sykdom, dype depresjoner eller så blir han lett avhengig. Plutselig får psyken et knekk og han er tilbake der han var. plutselig tar han opp lån i mitt navn for å finiansiere misbruket. Så nei. Jeg hadde aldri risikert noe sånt. Uansett så vet jeg at jeg kan finne noen som er mye mer stabil enn som så. Jeg tviler også på at sånne folk hadde vært gode omsorgspersoner. Det at man mister hjerneceller er også et godt poeng, og kan jo være han vil være vanskelig å snakke med om man vil ta opp noe som setter han i dårlig lys feks. Noen kan bli riktig så forbannet og usaklige i en krangel. Anonymkode: cf4f2...cd7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 28. november 2023 #6 Del Skrevet 28. november 2023 Ja, det hadde jeg ikke blitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 28. november 2023 #7 Del Skrevet 28. november 2023 Ikke hør på meg. Hadde jeg blitt betatt, så går jeg 100 % inn. Flag med ulike flag blir ikke relevant. Hadde min kone fortalt når jeg jobbet for at vi skal komme ditt vi er idag at hun hadde hatt et tidligere rusproblem, hadde husket på det så jeg hadde kunnet hjelpe henne hvis hun trengte det, men ikke dumpet henne. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Del Skrevet 28. november 2023 Hadde aldri tatt sjansen. Han vil alltid ha lyst/fristelse. Alt som skal til er en dårlig nyhet eller en fæl opplevelse. Snakker av erfaring, ikke verdt det Anonymkode: ec14c...586 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Del Skrevet 28. november 2023 Nei! Aldri! Har gjort det. Møtte en tidligere rusmisbruker, han hadde vært rusfri i nesten tjue år. Han havnet aldri utpå igjen, hadde god jobb og var tilsynelatende godt likt av "alle". Han var kristen og frontet dette veldig. MEN han var også en tyrann som dro meg gjennom ett års helvete. Psykisk vold; kontroll, manipulering, gaslighting, forvirring, triangulering, nedbryting.... Jeg er ute av det. Aldri igjen. Jeg vil råde deg til å tenke deg nøye om og finne ut årsak til hvorfor vedkommende startet med rus. Som du sier er det mulig en form for regulering, som kan være et forsøk på regulering av adhd, men... Det kan også være et forsøk på å regulere en personlighetsforstyrrelse. Obs, obs! Anonymkode: c1fed...f71 1 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): MEN han var også en tyrann som dro meg gjennom ett års helvete. Psykisk vold; kontroll, manipulering, gaslighting, forvirring, triangulering, nedbryting.... Ja du er inne på noe men adhd? 🤔 De jeg kjenner som har drevet med rus eller drikker, har faktisk bipolar i familien. Vet om en søsken flokk der ene sitter på Oslo s og ruser seg, ene selvskader og den tredje ruset seg for 20 år siden. trist, men sant. Min eks drakk hver kveld og der er det også bipolar i familien. Det er for å roe ned "angst" Har selv adhd og drikker kanskje 3 enheter i året, har aldri prøvd noe dop, heller ikke røyket. Anonymkode: cf4f2...cd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg har vært i rusmiljø selv og vokst opp med foresatt som brukte. La meg bare si det sånn at han var clean i 22 år og nå er han 58 og ruser seg igjen. De aller fleste tidligere venner jeg har fra rusmiljø bruker fortsatt også de som er "clean" drar den ut på hytteturer eller jevnlig i garasjen bak ryggen til dama og familie. En ting er faren for tilbakefall, som er stor. Men en enda større fare er at han lyver til deg om hvor lenge han har vært clean. Og desverre så fører rusmisbruk til nedsatt empati og mere dyssosiale trekk som løgn og manipulasjon, og det er det som hadde vært den største dealbreakeren for meg. Du vil ikke ha en mann som ikke kan føle kjærlighet for deg inni hjertet sitt men som bare sier fine ord og egentlig ikke har evne til å føle på samme måten som de som ikke er skadet av rusbruk. Anonymkode: eb2ed...111 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg er er sammen med en ex alkoholiker, han tok en del kokain og røyket en del hasj på slutten. Men ikke nok til av jeg vil definere han som rusmisbruker. Han har ikke noe trang for alkohol eller andre ting. Har kjent han i mange år, men vi satt ute på en bar og han sa han alltid hadde vært betatt av meg. Jeg sa at før vi skal tenke på å bli sammen skal han skjerpe seg, gå på prøver for å få tilbake førerkort. Og når han var ferdig med det, så kunne vi prøve kanskje. Jeg har barn og skal ikke dra inn noe rus i huset. Han sluttet den dagen, når vi spiser en kjempe god middag. Så kan jeg finne på å si ungen sover, det er bare ta deg en øl. Det er lov det. Men nei han vil ikke det med barn i hus. Jeg drar nok oftere ut enn han, da han hater være fyllesjuk. Han har nok funnet meg istedenfor alkoholen, men det er ikke så farlig. Han kommer aldri til å falle tilbake, siden den tid har livet hans kommet hundre prosent på stell. Og virker som han trives veldig i det livet her. Anonymkode: 27bc0...451 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #13 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han kommer aldri til å falle tilbake, siden den tid har livet hans kommet hundre prosent på stell. Og virker som han trives veldig i det livet her. Anonymkode: 27bc0...451 En romantisk overbevisning men desverre den bobla sprekker. Enten fordi han sprekker eller fordi han allerede ruser seg bak din rygg og får den rusen han trenger uten å informere deg om det. De er mestere på å gjøre det når ingen vil avsløre de, for eksempel rett etter han har vært hos deg og dere har naturlige dager fra hverandre og han slipper at du ser han i øynene, og han later som han er normal ved å sende noen koselige meldinger og smøre deg. Jeg kjenner menn som er så proffe med å ruse seg at de til og med lurer både leger og partnere. Anonymkode: eb2ed...111 6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): . Han har nok funnet meg istedenfor alkoholen, men det er ikke så farlig. Han kommer aldri til å falle tilbake, siden den tid har livet hans kommet hundre prosent på stell. Og virker som han trives veldig i det livet her. Anonymkode: 27bc0...451 En romantisk overbevisning men desverre den bobla sprekker. Enten fordi han sprekker eller fordi han allerede ruser seg bak din rygg og får den rusen han trenger uten å informere deg om det. De er mestere på å gjøre det når ingen vil avsløre de, for eksempel rett etter han har vært hos deg og dere har naturlige dager fra hverandre og han slipper at du ser han i øynene, og han later som han er normal ved å sende noen koselige meldinger og smøre deg. Jeg kjenner menn som er så proffe med å ruse seg at de til og med lurer både leger og partnere. Alkoholikere kan drikke uten å bli full utad Anonymkode: eb2ed...111 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Del Skrevet 28. november 2023 Nei det hadde jeg ikke... jeg var selv rusfri i mange år da et dødsfall slo meg rett ut i avhengighet igjen. Jeg skal være så ærlig å si at jeg så det ikke komme selv en gang, de følelsene det utløste, hva det gjorde med meg, at jeg måtte komme unna det og gikk rett tilbake til rus. Hva er hans breaking point? Alle vi addicts har det, han bør finne sitt så er han litt mer forberedt, men han kan falle tilbake. Anonymkode: 84a9c...6de 3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #16 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En romantisk overbevisning men desverre den bobla sprekker. Enten fordi han sprekker eller fordi han allerede ruser seg bak din rygg og får den rusen han trenger uten å informere deg om det. De er mestere på å gjøre det når ingen vil avsløre de, for eksempel rett etter han har vært hos deg og dere har naturlige dager fra hverandre og han slipper at du ser han i øynene, og han later som han er normal ved å sende noen koselige meldinger og smøre deg. Jeg kjenner menn som er så proffe med å ruse seg at de til og med lurer både leger og partnere. Alkoholikere kan drikke uten å bli full utad Anonymkode: eb2ed...111 Han skal gå på blodprøver i 1-2år til, og jobber 100%. Han er typen som aldri er utenfor døren når det ikke er jobb, og jeg drar han med meg på ting evt. Så nei jeg tviler sterkt på det altså, selvom du har dårlige erfaringer betyr ikke det at mitt liv trenger gå dårlig. Jeg er oppvokst under rusmisbruk og ser veldig lett om noe er feil altså. Men her er ikke alkohol ett tema eller ett behov, og vi kan fint dra og drikke uten at han higer etter mer senere. Prøvene vil gi utslag om han skulle drukket som en alkis. Og han ville mista førerretten, så tviler sterkt på at jeg ikke hadde fått det med meg. Jeg har innsyn i hva en jeg ønsker, og når kommunen mener han ikke trenger det lengre stoler jeg også på at han er ferdig. Ergo når han er ferdig på prøver. Anonymkode: 27bc0...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei det hadde jeg ikke... jeg var selv rusfri i mange år da et dødsfall slo meg rett ut i avhengighet igjen. Jeg skal være så ærlig å si at jeg så det ikke komme selv en gang, de følelsene det utløste, hva det gjorde med meg, at jeg måtte komme unna det og gikk rett tilbake til rus. Hva er hans breaking point? Alle vi addicts har det, han bør finne sitt så er han litt mer forberedt, men han kan falle tilbake. Anonymkode: 84a9c...6de Men til syvende og sist, har ikke ett hvert menneske ett breaking point som kan få oss til å gjøre dumme valg. Er ikke sånn at alle blir misbrukere i en alder av 18 år? Så oddsen er noe høyere, men det kan jo faktisk være hvem som helst som havner på kjøret. Anonymkode: 27bc0...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Del Skrevet 28. november 2023 Vanskelig å si, men tenker at dersom alt er bra og han er oppegående nå i dag ville jeg gitt en sjanse. Men ville vært obs på og være streng med meg selv at går det plutselig en annen retning, vil jeg ikke bli dratt ned i søla. Da er det snakk om å revurdere forholdet, for jeg har nulltoleranse for slikt. Jeg er litt streng på det fordi jeg hadde bestevenninne i tidlig tyveårene som har dratt meg ned/jeg mistet meg selv ved å prøve å hjelpe henne fra hennes rus- og relasjonelle problemer. Det var noe av det verste perioden av mitt liv, og unner ingen å måtte gå gjennom slikt. Anonymkode: a9437...df8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 28. november 2023 #19 Del Skrevet 28. november 2023 (endret) Herregud gubben er jo over 50år er ikke som dere planlegger fler barn akkurat vel, er jo bare å avslutte ved 1 feiltrinn, kjør på Endret 28. november 2023 av Enmanelskeråhate 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Del Skrevet 28. november 2023 Ville aldri vurdert å bli kjæreste med noen som er narkoman. En gang rusavhengig, altid rusavhengig. Anonymkode: aa79f...7fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå