Gå til innhold

Kjære lærer, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære barneskolelærer, kan du være så snill å forklare meg hvorfor du sender med lekser til foreldrene? Har vi ikke nok med å hjelpe ungene med lekser, om vi ikke må få egne lekser også? Vi fikk i dag med hjem 2 sider med oppgaver med diverse spørsmål om dinosaurer, som vi foreldre skulle gjøre, hva er poenget? Seriøst, bare jeg som syntes det er fullstendig meningsløst? Får barna noe større utbytte av at jeg gjør dette? Hvilken læremessig hensikt har det? 

Hvorfor er skolen i dag lagt opp til at foreldrene må bruke helt ekstremt mye av fritiden for å henge med? Det er ikke lett når begge foreldre er i full jobb, grøss og gru om man skulle være aleneforsørger. Et flertall, vil jeg tro?, har mer enn ett barn å følge opp, vær så snill, gjør det enklest mulig, slik kan dere bidra til å utligne sosiale forskjeller, og lette et enormt press fra oss foreldre, det gagner faktisk ungene mer.

Hilsen en overarbeidet, sliten småbarnsmor som føler seg mer enn forsynt av lekser

Anonymkode: c2601...a38

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange leksefrie skoler i Norge, både offentlige og private. 

Anonymkode: e6bc4...019

Skrevet

Tror ikke det der er spesielt vanlig så kanskje heller du skal spørre læreren som har gitt dere leksene 

• Liker 18
Skrevet

Det er sikkert sendt med fordi dere kan ha noen felles forståelse for hva barna gjør på skolen. I så måte også en læremessig hensikt da det betyr at dere kan snakke om temaene hjemme.

Men du må jo selvsagt ikke gjøre leksene😂 Mulig noen foreldre har bedt om å få dette, av ulike årsaker. Så da kan de som ønsker å gjøre dette, for å lære litt av det barna holder på med gjøre det. Så får de som ikke ønsker å gjøre dem la vær å gjøre det. Null stress!

Anonymkode: facf1...fcd

• Liker 5
Skrevet

Jøss, interessant. Hva slags lekser fikk dere? Spørsmål om dinos? Hvorfor det og hvorfor gjør du det i det hele tatt? Hadde brukt det for å fyre opp peisen jeg 😅

Anonymkode: 71a6f...ff3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss, interessant. Hva slags lekser fikk dere? Spørsmål om dinos? Hvorfor det og hvorfor gjør du det i det hele tatt? Hadde brukt det for å fyre opp peisen jeg 😅

Anonymkode: 71a6f...ff3

Om hvordan de lagde barn, hvilken farge de hadde, og mange flere åpenbart, 2 fulle sider. Barnet har jo en forventning om at det blir gjort, og blir kjempe skuffet om vi ikke gjør det, men jeg kjenner at det vrenger seg. For at for meg så har det absolutt INGEN hensikt å holde på med det.. INGEN. Vi bruker mer enn nok tid til å sitte med de j*vla leksene hver eneste dag, fordi det menes at det er så sinnsykt viktig at det gjøres lekser hver dag. Vi har ikke bare et barn som skal ha oppmerksomhet etter en lang dag, og alle skal ha middag i rimelig tid også, jeg blir sprø

• Liker 2
Skrevet

Hæ? 😂

Jeg gir bare lekser det er meningen at barnet skal gjøre selv, og stoffet skal være gått gjennom på skolen og kjent for elevene. Men siden 7-åringer er små forventer vi at foreldrene sjekker at leksa blir gjort, og setter av tid (maks 20 minutter). Leseleksa må høres hjemme (men det har vi ikke hver dag).

Hos oss går leksene over flere dager, slik at man kan bestemme hjemme hvilken dag det passer best å gjøre dem på 😊

Anonymkode: 14db5...ef1

• Liker 1
Skrevet

1) Det er frivillig å gjøre lekser, både for foreldre og barn, lærer har ingen makt hjemme. Det gagner ditt barn å gjøre det, men det får ingen konsekvenser å ikke gjøre dem. Du får tenke på om du har overskudd til å gi barnet ditt gode arbeidsvaner. 

2) Spør læreren. Det er kun denne læreren som kan forklare tanken bak. Det er rimelig lite løsningsorientert å hisse seg opp her. 

Hilsen lærer

Anonymkode: befa5...642

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har jobbet som lærer i 6 år, har aldri hørt om lekser til foreldre. Enig med deg i at det virker meningsløst, spør læreren om hvorfor. Foreldre kan jo fint snakke med barna om temaer de jobber med til vanlig, det er jo bare å skrive ukas tema på ukeplanen.

Anonymkode: 760d6...ab8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

1) Det er frivillig å gjøre lekser, både for foreldre og barn, lærer har ingen makt hjemme. Det gagner ditt barn å gjøre det, men det får ingen konsekvenser å ikke gjøre dem. Du får tenke på om du har overskudd til å gi barnet ditt gode arbeidsvaner. 

2) Spør læreren. Det er kun denne læreren som kan forklare tanken bak. Det er rimelig lite løsningsorientert å hisse seg opp her. 

Hilsen lærer

1)-Frivillig og frivillig, du kan godt påstå at det et frivillig, men hvis vi legger godvilje til, så kan vi kalle det frivillig tvang, for det er det det er. 

2) det kan i mange tilfeller være mer fornuftig å ventilere i forum som dette, enn å hive seg på tlf til lærer

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hilsen lærer

Det er ikke frivillig å gjøre lekser nei. Når sønnen min gikk i fjerde klasse sendte kontaktlæreren ut en melding til foreldrene der hun ba alle skjerpe seg fordi veldig få hadde gjort leksene de to siste ukene. Hun har fortsatt med å sende ut «purremeldinger» der hun minner om lekser som skal gjøres og hvilke dager de bør gjøres på.

Anonymkode: 410b7...c93

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sendt arkene i retur og skrevet noe sånt som at lekser ble jeg ferdig med for så og så mange år siden og at jeg derfor ikke har gjort det da det vil kreve for mye av min tid med barna!

Anonymkode: 3ff8f...37f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hilsen lærer

Du er ikke lærer. 

Anonymkode: 14e37...2a0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det finnes mange leksefrie skoler i Norge, både offentlige og private. 

Anonymkode: e6bc4...019

ja, og de fleste av dem er leksefrie fordi foreldrene er så resurssvake at de ikke greier å følge opp lekser. ikke akkurat noe å trakte etter. 

Anonymkode: 0862f...72b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke frivillig å gjøre lekser nei. Når sønnen min gikk i fjerde klasse sendte kontaktlæreren ut en melding til foreldrene der hun ba alle skjerpe seg fordi veldig få hadde gjort leksene de to siste ukene. Hun har fortsatt med å sende ut «purremeldinger» der hun minner om lekser som skal gjøres og hvilke dager de bør gjøres på.

Anonymkode: 410b7...c93

Vi vil selvfølgelig helst at de gjøres, men gjennom 15 år som lærer på barneskole har jeg til gode å høre om at det "skjer noe" om noen foreldre gir tydelig melding om at det ikke prioriteres. I kombinasjon med andre ting, sender jeg kanskje bekymringsmelding, men kun lekser? Nope. Påminnelser og purring, ja. Tvang, nei. 

• Liker 3
Skrevet

Har hatt barn på skole i snart 10,5 år og har aldri fått lekser 😅😅

Anonymkode: dc594...baf

• Liker 1
Skrevet

Men tid til å sitte på telefonen og Kvinneguiden har du..

Anonymkode: 62e5e...568

• Liker 4
Skrevet

Rare greier. Det har vi til gode å oppleve.

Derimot så misliker jeg når ungene får lekser i feks matte som de enda ikke har lært/gått gjennom på skolen, og det da forventes at vi skal forklare og lære barnet. Jeg er helt elendig i matte, og bruker enormt med tid når det kommer slike lekser. 

Anonymkode: fd1ec...bd4

Skrevet

Leksene er en god måte for deg å følge opp barnet ditt faglig. Noe du virkelig burde ønske å gjøre. Opplæringen skal skje i samarbeid med hjemmet, så at dere følger opp litt på lesing og regning burde være en selvfølge. Hvis du i tillegg har et barn som har en forventning om å få dette gjort, og faktisk er motivert, men trenger din hjelp, så er det helt hull i hodet å ikke ta seg tid til dette! 

Anonymkode: 20e74...409

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde sendt arkene i retur og skrevet noe sånt som at lekser ble jeg ferdig med for så og så mange år siden og at jeg derfor ikke har gjort det da det vil kreve for mye av min tid med barna!

Anonymkode: 3ff8f...37f

Herregud…. Er det rart lærerne er utbredte… 

Anonymkode: 12e0b...599

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...