AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Skal i gang med IVF. Hatt vår første samtale med privatklinikk, men jeg glemte å spør om et par ting. De fortalte jeg måtte ta hormoninjeksjoner 10 påfølgende dager før egguttak. Vet dere hva den sprøyten heter? Finnes den i oral form? Er injeksjonene smertefulle? Kan man få hjelp til å sette dem om man ikke tør å gjøre det selv? Anonymkode: 21e41...333
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Du får resept på hva du skal ta, og det er flere alternativer. Men det finnes ikke i oral form såvidt jeg vet. Jeg har tatt Gonal-F som oppleves som en insulinpenn, jeg kjente den knapt. Hvis du har partner kan vedkommende hjelpe deg, men den må settes til samme tidspunkt hver dag. Jeg hadde ikke problemer med å sette den selv. Jeg skulle også ta Fyremadel for å forhindre eggløsning, og det var en litt mer spøyte-sprøyte. Jeg iste ned huden først, også fant jeg ut at jeg måtte bare stikke og ikke nøle. Det er dessverre en del av IVF-prosessen, men jeg tror det skal gå veldig fint for deg, man blir vant til det. Anonymkode: 8ee40...3e2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du får resept på hva du skal ta, og det er flere alternativer. Men det finnes ikke i oral form såvidt jeg vet. Jeg har tatt Gonal-F som oppleves som en insulinpenn, jeg kjente den knapt. Hvis du har partner kan vedkommende hjelpe deg, men den må settes til samme tidspunkt hver dag. Jeg hadde ikke problemer med å sette den selv. Jeg skulle også ta Fyremadel for å forhindre eggløsning, og det var en litt mer spøyte-sprøyte. Jeg iste ned huden først, også fant jeg ut at jeg måtte bare stikke og ikke nøle. Det er dessverre en del av IVF-prosessen, men jeg tror det skal gå veldig fint for deg, man blir vant til det. Anonymkode: 8ee40...3e2 Tusen takk. Det var nyttig Anonymkode: 21e41...333
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Jeg brukte gonal-f fra dag 1-12, begynte med fyremadel i tillegg fra dag 6 tror jeg. Den første sprøyten har veldig tynn og kort nål, så du kjenner lite. Men det er alltids en terskel å komme over før det første stikket. Den andre sprøyten er dessverre tykkere og lengre, og var for meg ganske smertefull. Satte alle injeksjonene selv, men vet mange får hjelp av samboer eller venner sol er helsepersonell. Hormonene må dessverre tas som sprøyter for å sikre korrekt opptak…. Lykke til!❤️ Anonymkode: 10ba6...b38 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg brukte gonal-f fra dag 1-12, begynte med fyremadel i tillegg fra dag 6 tror jeg. Den første sprøyten har veldig tynn og kort nål, så du kjenner lite. Men det er alltids en terskel å komme over før det første stikket. Den andre sprøyten er dessverre tykkere og lengre, og var for meg ganske smertefull. Satte alle injeksjonene selv, men vet mange får hjelp av samboer eller venner sol er helsepersonell. Hormonene må dessverre tas som sprøyter for å sikre korrekt opptak…. Lykke til!❤️ Anonymkode: 10ba6...b38 Tusen takk for veldig bra og nyttig svar Anonymkode: 21e41...333
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal i gang med IVF. Hatt vår første samtale med privatklinikk, men jeg glemte å spør om et par ting. De fortalte jeg måtte ta hormoninjeksjoner 10 påfølgende dager før egguttak. Vet dere hva den sprøyten heter? Finnes den i oral form? Er injeksjonene smertefulle? Kan man få hjelp til å sette dem om man ikke tør å gjøre det selv? Anonymkode: 21e41...333 Hvilke medikament du får vet vi ikke.. Finnes flere ulike typer medikamenter man kan få utskrevet. De fleste kommer i epi-pen/insulin pen form eller små tynne sprøyter som er ferdig dosert (ala blodprøve stikk i fingertupp, men litt lengre nål). Noen typer må man trekke opp dose selv, men det er ikke ofte. De skal settes både morgen og kveld i noen tilfeller så parter/venninne/andre kjente kan sette sprøytene for deg om du ikke tørr selv, men ikke mulig å få hjelp av slikt på klinikk. Ikke særlig smertefullt - om du syns de er vonde, kan du kjøle ned stikkstedet først, f.eks. Nei de aller fleste av disse preparatene kommer ikke i tablett form. Man slipper dessverre ikke unna sprøyter med ivf. Anonymkode: ed698...067 1
Mandagsunge Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Brukte Gonal-F og Fyremadel. Sette dei i lår/mage. Det var unaturleg å stikke meg sjølv med vilje, men det var minimalt med smerte. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Her ble det mannens oppgave, han satte på meg hver kveld. Det er ulike sprøyter, men du må nok anta at du må ha to daglig (en for stimulering og en for å hindre eggløsning) fra dag 5-6 elns. Og man tar sprøyter i 10-14 dager, er ofte litt ulikt. Jeg har gått på de henholdsvis 12 og 13 dager. Og den nest siste dagen var det 4 sprøyter på en dag, men ingen dagen før egguttak. Jeg har veldig sprøyteskrekk, så jeg fikk resept på emla krem og brukte emla krem hver kveld før stikkene, da kjente jeg ingenting til de. En av sprøytene står det at man skal sette i låret, var det fyremadel kanskje? Men jeg spurte klinikken og den kunne fint settes i magen den og, det var mye bedre, låret var skikkelig ekkelt. Anonymkode: ce4c3...f0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå