Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant nettopp ut at jeg var gravid. Det er ønsket men har likevel fullstendig panikk! Hva gjør jeg nå??

Anonymkode: 70906...b42

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fant nettopp ut at jeg var gravid. Det er ønsket men har likevel fullstendig panikk! Hva gjør jeg nå??

Gratulerer :) Du bør begynne med folsyre, og så bestille en time hos legen din....

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke hvorfor du har panikk, men jeg ble også gravid, med vilje, og fikk totalt panikk. Jeg banket på døra til svangerskapspol på Ullevål og gråt. Fikk komme inn, snakke med sosionom, fikk tidlig UL, i uke 6, 9, og 12. Jeg oppsøkte Atea? klinikken og, på et tidspunkt. Vurderte abort. Snakket med min fastlege, han sa jeg kunne komme innom hver dag om jeg ønsket, for en liten prat. Fikk mye hjelp. Alt roet seg for min del, og etter noen uker var jeg klar, rolig og fortsatte svangerskapet. Oppsøk fastlege først, luft dine tanker. Lykke til, dette går veldig bra❤️. Sitter nå med en fireårig som er min lykke og glede. 

Anonymkode: fdb0a...344

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Bare ta folsyre og les deg opp på de få tingene du helst ikke bør spise og gjøre (røntgen ol). Leger vil helst ikke ha hysteriske førstegangsgravide i 1.trimester på kontoret siden de ikke er syk og kan abortere osv. Det rekker å ringe lege å opplyse om graviditet rundt uke 12, om du ikke har smerter, blødninger, hypermesis el. som du må ha hjelp med.

Anonymkode: bceca...ddc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er du gift eller vet hvem faren er 

Anonymkode: 35145...9e8

Skrevet (endret)

..

Endret av Laban
Feil post
Skrevet

Ja vi er gift og det et «planlagt». Men jeg er likevel så sinnsykt redd når det ble ekte. Jeg har slitt mye med bekymringer i lang tid. 

• Liker 2
Skrevet

Start med å ta kontakt med fastlegen eller jordmor. Ikke vent til uke 12 dersom du ønsker henvisning til tidlig ultralyd. 

Anonymkode: 70aad...aaf

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Les deg opp på helse Norge om hva gravide bør holde seg unna av matvarer.

Ikke drikk alkohol eller bruk tobakk (Gjelder både røyk og snus) 

Ta FOLAT(Folsyre)

Prøv å bær så aktiv som du kan og spis mest mulig sundt. 

Gratulerer 

Anonymkode: 69707...886

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du gift eller vet hvem faren er 

Anonymkode: 35145...9e8

Wtf… 

Anonymkode: ad9fc...cad

Skrevet

Gratulerer! 
Jeg fikk også litt panikk etter positiv test selv om det var planlagt. Hva GJØR man når man er gravid liksom?? 😂 

Ta folat. Evt kan jeg anbefale nycoplus sin «mamma» vitaminpakke. Da får du alle kosttilskuddene du bør ta i samme eske.  

Kontakt helsestasjon eller fastlege for første svangerskapskontroll. Jeg gjorde ikke dette før i uke 8 (trodde jeg hadde spontanabort i uke 6), men det var ikke noe problem. Så du har ikke dårlig tid.

Les Helse-Norge sine kostholdsråd om hva du ikke burde spise. 

Anonymkode: 352c9...1df

Skrevet

Gratulerer 🙂 kontakt fastlegen eller helsestasjonen din og få time i uke 8/9, de vil henvise til tidlig ultralyd, ordinær ultralyd og bestille fødeplass. Ta folat (kan ta multivitamin, de pleier å ha nok folat i seg), gjerne også omega 3, og les på helsenorge.no om hva du må unngå å spise som gravid. Last ned appen nørs, den er kvalitetssikret av norsk helsepersonell. 

Skrevet

Det er ikke bra at du sliter med bekymringer. Lykke til. Ta hver dag som en stor gave, selv om dagene er vanskelige. Sett av noen minutter om dagen til å skrive ned, og ‘kvitt’ deg med de. 
Er det mer alvorlig; snakk med noen profesjonelle, du bærer kanskje på noe ubevisst ‘grums’, de fleste har det. Det gjelder å bygge seg litt tykkere hus, uten å gi avkall på å se de nære ting. 
Barn trenger trygge voksne rundt seg, det første året deres er enormt viktig å ha en tilstedeværende mamma med øyne på barnet og masse nærhet 

.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det rekker å ringe lege å opplyse om graviditet rundt uke 12,

Nei, det rekker ikke. For det første tar det gjerne 4-6 uker å få en legetime, så da blir ikke første svangerskapskontroll før rundt uke 18, som er tiden for kontroll nr 3 og ordinær ultralyd, og da har man gått glipp av både tidlig ultralyd og nipt for de som skal ha det. I tillegg har man gått glipp av den tidlige ultralyden i uke 12. 

Nei, ikke hør på sånne surpomper som ikke har peiling, ring legekontoret med en gang og si fra at du er gravid, så de kan planlegge første svangerskapskontroll og bestille tidlig ultralyd og ev. nipt. 

Anonymkode: 37b95...e16

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for krenkende innlegg og svar til det.

_popcorn_, adm

Skrevet

Takk. Jeg har fått time hos fastlegen nå. Jeg er overasket over at jeg ble så i sjokk og bekymret selv om det var planlagt. Jeg bare gråter selv om jeg innerst inne er glad, tror jeg. Kan man få hjelp til å håndtere disse følelsene eller går det over?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Jeg har fått time hos fastlegen nå. Jeg er overasket over at jeg ble så i sjokk og bekymret selv om det var planlagt. Jeg bare gråter selv om jeg innerst inne er glad, tror jeg. Kan man få hjelp til å håndtere disse følelsene eller går det over?

Dette kan du snakke med jordmor om (evt lege). Dette er ikke uvanloge følelser i det hele tatt, men det kan være godt å snakke med noen om det. 

Anonymkode: ad9fc...cad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...