Gå til innhold

Triptan ved migrene - rask effekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere med migrene, hvilken triptan bruker dere når dere har behov for rask effekt?

Jeg har bare tabletter og bruker stort sett eletriptan, men det går 2 timer før den virker. Noen ganger kunne det vært greit å han en medisin som fungerer litt raskere.

Anonymkode: f93df...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker Sumatriptan - Bluefish. Men jeg blir veldig sløv av den, kan bare ta den hjemme og sovner etter inntak.

Anonymkode: efa13...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sumatriptan, tar en halvtime på meg.

Blir ikke sløv av den eller andre bivirkninger.

Anonymkode: d75dd...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxalt smeltetablett. Rask og god virkning hvis jeg tar den tidlig i anfallet. Heldigvis bare moderat plaget av migrene. 

Anonymkode: c3185...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Maxalt rapitab Organon, som er Rizatriptan. Bruker de sammen med et gram paracet og ibux ved anfall. Da tar det anfallet relativt rask. (alt i samråd med nevrolog selvsagt)

Anonymkode: 7b1b1...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imigran eller Zomig nesespray. Den funker på bare få minutter. 

Anonymkode: ab3cf...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere med migrene, hvilken triptan bruker dere når dere har behov for rask effekt?

Jeg har bare tabletter og bruker stort sett eletriptan, men det går 2 timer før den virker. Noen ganger kunne det vært greit å han en medisin som fungerer litt raskere.

Anonymkode: f93df...fbd

Tips, drikk MASSE vann når du tar triptaner. Alltid tatt 2 timer før Imigran virket på meg før en annen med migrene sa tipset om vann. Nå tar det maks 40 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare imigran nesespray (siden jeg spyr noen ganger). Tar vel sånn 45 min før jeg synes det hjelper mye.

Anonymkode: b04b5...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triptaner har reddet meg. Jeg har prøvd alt som finnes. Og jeg får alt av bivirkninger. Gikk på imigran i flere år. Dette var det første av triptaner. Jeg var en av de få som ikke tålte dette. Etterhvert kom det kopipreparater. Jeg har prøvd alt. I dag bruker jeg noe som heter Relpax. Jeg får migrene. Tar en tablett, 2 timer etterpå spiser jeg mat. 

Har du migrene kan du ikke forvente at det går over på 10 min. Jeg gir det 2 timer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Relpax til å stanse anfallet, og så tar jeg en Naramig når jeg legger meg om kvelden for å unngå at migreneanfallet blusser opp igjen i løpet av natten. 

Her er oversikt over alle de 7 ulike triptanene:

https://hodepinenorge.no/hodepine/migrene/behandling-av-migreneanfall/triptaner-anfallsbehandling-mot-migrene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...