Gå til innhold

Kjøpe hund nummer 2

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i en liten diskusjon hjemme, vi har hatt hund i alle år og kan ikke se for oss livet uten. Er veldig avhengig av en turvenn, da vi er mye på tur både som familie og alene. 
Vi har i dag en Golden retriever den er over 9 år gammel, men fortsatt veldig sprek. 
Jeg har lyst på en hund til både for vår hund begynner å bli gammel, og for tenker at den gamle hunden kan lære den yngre ting som kanskje vi mennesker ikke er så gode på. 
Jeg tenker det er bedre å skaffe nummer 2 nå før vår eldre hund begynner å vise tegn på alderdom, enn å vente til hunden vår er borte. 
Min mann er mer usikker for mener det kanskje vil føre til mer stress til vår hund. 

Så dere som har flere hunder og fikk de til forskjellig tidspunkt hva er deres erfaring? 
Vår hund elsker andre hunder og aldri vært aggressiv mot andre hunder. Vi er sosiale med andre hunder flere ganger i uken, vi passer også andre hunder titt og ofte.

Anonymkode: 790fe...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at den nye hunden kommer til å lære seg alle unotene til den eldste, mye kjappere enn den tar de positive tingene. 

Anonymkode: 5d3c4...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en rolig, sosialisert og veltrent hund ville jeg si ja, få nr. 2 nå.

Anonymkode: c5452...e48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil bare si at den nye hunden kommer til å lære seg alle unotene til den eldste, mye kjappere enn den tar de positive tingene. 

Anonymkode: 5d3c4...d84

Den har ikke noe som dette, det er en veldig lydig hund som ikke gjør så mye ut av seg inne 🥰Derfor vi tenker at den kanskje lærer trygghet, og noe av det gode med vår eldste. 
Vi har tidligere hatt hund med separasjonsangst og det ble så ille at hunden ble redd bare vi gikk ut av huset vårt. 
Den vi har nå har ikke det, og den er veldig lydig. Tenkte kanskje det var positivt om vi skaffer en hund til. Jeg har ingen erfaring bortsett fra det at vi passer hunder i ny og ne, det er liksom ikke det samme som å ha en hund her fast ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

er det en rolig, sosialisert og veltrent hund ville jeg si ja, få nr. 2 nå.

Anonymkode: c5452...e48

Ja, det er det. Lydig både ute og inne, og har ingen "negative" adferdsvansker". Nydelig hund som jeg skulle ønske levde for alltid, men det er jo ikke sånn. 
Det blir jo mindre og mindre fart, og tenker bedre å skaffe nummer 2 før nummer 1 er for gammel. Men ikke så mye erfaring. 
Har dere det? Hvordan gikk det med den yngste hunden når eldste ble borte? Og hadde den eldste hunden god innflytelse på yngste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 9 år er litt for gammelt for en hund nr to. For den dere allerede har sin del.

Det krever mye av en senior å få en valp inn i livet og hunden deres er faktisk ganske opp i åra nå. Valpen vil kreve mye i minimum to år før den roer seg og da er den dere har nå blitt over 11.

Den dere allerede har begynner nå å få ømheter og stivheter i kroppen, redusert syn og hørsel, den har eller vil snart få redusert aktivitetsbehov og reaksjonsevne. Den trenger mer tid på å restituere seg etter både aktivitet og skader. Bare det å få en større endring i flokken sin kan føre til usikkerhet og uro.

Jeg sto i samme situasjon for noen år siden, nå er min 14 og jeg er så glad for at han fikk fortsette å være «enebarn». Han trenger meg MYE mer enn før så det ville rett og slett ført til for lite oppmerksomhet og tilpasning om jeg måtte ta hensyn til både han og en ung hund med helt andre behov.

Anonymkode: 41d01...fbd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes 9 år er litt for gammelt for en hund nr to. For den dere allerede har sin del.

Det krever mye av en senior å få en valp inn i livet og hunden deres er faktisk ganske opp i åra nå. Valpen vil kreve mye i minimum to år før den roer seg og da er den dere har nå blitt over 11.

Den dere allerede har begynner nå å få ømheter og stivheter i kroppen, redusert syn og hørsel, den har eller vil snart få redusert aktivitetsbehov og reaksjonsevne. Den trenger mer tid på å restituere seg etter både aktivitet og skader. Bare det å få en større endring i flokken sin kan føre til usikkerhet og uro.

Jeg sto i samme situasjon for noen år siden, nå er min 14 og jeg er så glad for at han fikk fortsette å være «enebarn». Han trenger meg MYE mer enn før så det ville rett og slett ført til for lite oppmerksomhet og tilpasning om jeg måtte ta hensyn til både han og en ung hund med helt andre behov.

Anonymkode: 41d01...fbd

Takk for ditt ærlige svar! Vi har aldri fått lov å oppleve senior hund, så aner ikke hva som skjer fremover. Det jeg vet er at min beste turvenn vil kanskje ikke klare å bli med på de lange turene våre lenger og vil kanskje bare trenge kortere turer og det blir en veldig stor sorg for meg, disse turene våre er beste på hele dagen vår. Inntilvidere er han sprek, og viser ikke tegn enda til stivhet. Gruer meg til den dagen det kommer❤️

Men ser helt klart argumentet ditt og min mann mener det samme som deg her.

9 år er ganske gammelt på en mellomstor hund, jeg skjønte det ikke før i sommer da noen kommenterte at han var så hvit i ansiktet og lurte på hvor gammel han er. Ønsker ikke å tilsidesette han, og det er jo sant det går to år til den andre roer seg. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en stor hund på 10 år. Vi skaffet oss en ny, samme sort. Men den ble dessverre syk og vi måtte avlive den etter bare et år. Ulempen med to store hunder er dobbelt så mye røyting, og dobbelt opp av alt. 
Vi valgte å skaffe oss en liten hund. Og er veldig fornøyd med det. 
Skjønner godt dere vil ha en overgangs hund, men tenk hvilke rase dere vil ha, om dere orker en stor hund igjen 

Anonymkode: cb84e...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var 6 år da jeg skaffet nr to. Jeg hadde lyst på to hunder, og ville også ha en god overlapp så jeg ikke risikerte å bli stående uten hund. Nå var jo min litt yngre enn deres, men det har gått helt utmerket. Nå er hundene 11 og 5, og de har det helt supert sammen. 

Et par ting som er viktige å ta hensyn til: 
Eldre hunder kan trenge mer ro etter hvert. De kan "livne til" og synes det er fint å få en valp i hus, men det kan også bli slitsomt for dem. Det vil også oppstå ulike behov, hvor den eldre hunden trives best med rolige rusleturer, mens den yngre trenger mye stimuli og mosjon. Her løser jeg det foreløpig ved at jeg går en rolig rusletur med den eldste, mens den yngste springer løs og aktiviseres med lek/søk/oppgaver o.l. I blant går jeg en liten tur med begge, og så en lengre tur med den yngste etterpå.

Det kan bli vanskelig å lære den nye hunden å være alene hjemme. Man må i hvert fall trene særskilt på det!
Ofte går det bra å ha dem alene sammen om den eldste er helt trygg på det. Men hva med den dagen den eldste ikke er der lenger? Selv om det er lenge til, bør man trene jevnlig på at hunden klarer å være helt alene. Jeg kjenner til flere som har hatt to hunder, og plutselig står med et problem når den ene hunden faller fra, og den andre ikke takler å være alene.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...