Gå til innhold

Er 278 kvadratmeter et stort hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anonymkode: 8ba1b...57e

Brutto eller grunnflate vet jeg ikke.

Huset er på to etasjer.

Det er utenfor Bergen, men det tar ikke mer enn 20 min å kjøre dit fra sentrum utenom rushtid.

Vet ikke hvor mange kvm de bor på eller varmer opp, men når alle barna er hjemme varmer de nok opp begge etasjene.

Ts

Anonymkode: 64781...c47

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tough cookie skrev (16 timer siden):

Huset er et Block Watne hus fra 80-tallet og ser ganske alminnelig ut og ikke så stort, men det skjuler nok flere kvadratmeter enn man tror

Ts

Block-Watne-huskatalog-1974-75-3.jpg

Anonymkode: 1630a...48d

Skrevet
K.B. skrev (16 timer siden):

En gjennomsnittsbolig i Norge er ca. 130 kvadrat. Når man bor i et palass på nesten 300 kvadrat, så tenker jeg man skal holde litt kjeft. Det er jo et gedigent hus.

Hvem skal holde kjeft?

Jeg har et hus på 250 kvm. Det venner/familie i langt mindre boliger ikke forstår, er at jeg faktisk har 250 kvm å vaske på. Sier jeg at jeg er opptatt med husarbeid, blir det liksom ikke forstått at husarbeid på 250 kvm faktisk er en del jobb. Så ja, da hender det jeg presiserer at det faktisk er snakk om 250 kvm, selv om jeg ikke tenker på det som et veldig stort hus. 

Anonymkode: a0155...95c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem skal holde kjeft?

Jeg har et hus på 250 kvm. Det venner/familie i langt mindre boliger ikke forstår, er at jeg faktisk har 250 kvm å vaske på. Sier jeg at jeg er opptatt med husarbeid, blir det liksom ikke forstått at husarbeid på 250 kvm faktisk er en del jobb. Så ja, da hender det jeg presiserer at det faktisk er snakk om 250 kvm, selv om jeg ikke tenker på det som et veldig stort hus. 

Det var da voldsomt.. Jeg har ett på 280kvm på en flate til og med, så det er "enormt" for mange, men jeg påpeker aldri hvor stort det er eller klager på tiden det tar å vaske fordi jeg har VALGT dette huset selv og føler ikke for å poengtere størrelsen på det i noen annen sammenheng ennom jeg blir direkte spurt om hvor stort det er. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et hus jeg leier ut på 250 Kvm og det blir ansett som stort hus. 

Anonymkode: 08c88...828

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var da voldsomt.. Jeg har ett på 280kvm på en flate til og med, så det er "enormt" for mange, men jeg påpeker aldri hvor stort det er eller klager på tiden det tar å vaske fordi jeg har VALGT dette huset selv og føler ikke for å poengtere størrelsen på det i noen annen sammenheng ennom jeg blir direkte spurt om hvor stort det er. 

Klager ikke over husarbeidet, trives godt med det😊 Men når f eks min mor mener at "det er jo bare å sveipe raskt over" så har hun kanskje ikke forståelse for at det er tre bad, to stuer, fire soverom, ett vaskerom og ett kontor som må tas - hver uke. I tillegg har jeg flere store vindusflater som strekker seg over to etasjer, er ikke "bare å". 

Men klart, Janteloven står sterkt, og gud forby at man nevner at man har stort hus, stor hage eller svømmebasseng. Glad jeg bor i et nabolag hvor dette er normalen, hvor alle forstår at stort hus = mye jobb.

Skrevet

Ja, det er stort. Vårt er nesten likt, men vi har mye lavere strømregning (og ja, vi er i no2, dyreste området). 

Stort hus betyr ikke automatisk stor strømregning, det er myyye man kan gjøre.

Anonymkode: 4ec1c...68f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klager ikke over husarbeidet, trives godt med det😊 Men når f eks min mor mener at "det er jo bare å sveipe raskt over" så har hun kanskje ikke forståelse for at det er tre bad, to stuer, fire soverom, ett vaskerom og ett kontor som må tas - hver uke. I tillegg har jeg flere store vindusflater som strekker seg over to etasjer, er ikke "bare å". 

Men klart, Janteloven står sterkt, og gud forby at man nevner at man har stort hus, stor hage eller svømmebasseng. Glad jeg bor i et nabolag hvor dette er normalen, hvor alle forstår at stort hus = mye jobb.

Jeg er kanskje dum, men behøver dere å vaske alt dette hver uke? Med mindre dere er en veldig stor familie bruker dere vel ikke alle tre badene og begge stuene daglig? Og vaskerom, det har jeg faktisk selv, og det behøver på ingen måte å vaskes like ofte som kjøkken og vanlig bad.

Anonymkode: 812ec...b40

• Liker 3
Skrevet

Ja, selvsagt er det et stort hus. En gjennomsnittlig enebolig i Norge er 168 kvm. 

Anonymkode: e22e9...2e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å vaske kjøkken, stuer, bad og soverom hver eneste uke. Du kan selvsagt hvis du vil, men da er det jo arbeid du skaper selv og ikke noe du må. Det er nesten litt latterlig å påstå at det er mye jobb med stort hus når du samtidig frivillig velger å vaske langt oftere enn det er nødvendig. Litt som om jeg skulle laget tiretters gourmetmiddag hver eneste dag og samtidig sagt at det er slitsomt å lage mat til en familie. Det er ikke størrelsen på huset ditt som er problemet, det er du selv. Og ja, vi har 350 kvm, bare sånn i tilfelle du tror jeg ikke vet hva det vil si å holde orden på et stort hus. 

Anonymkode: e22e9...2e6

Skrevet
Tough cookie skrev (På 28.11.2023 den 15.08):

Jeg har en bekjent som drar frem ofte at de har et så voldsomt stort hus, og huset er på 278 kvadrat.

Hvis vi snakker om strømregninger så sier hun at de har et stort hus på 278 kvadrat, så de har jo strømregning på 4000,-

Hvis vi snakker om rengjøring av vinduer eller vasking, så drar hun det frem igjen at de har jo så stort hus for de bor jo på 278 kvadrat med masse flater og mange vinduer.

Er det egentlig så stort?

De bor på kott i Oslo på 12 kvadrat og kaller det leilighet, så vil si det er stort.

Alle vet jo, at det er kott. Vaskekott.

Anonymkode: 14e32...af4

• Hjerte 1
Skrevet

Står litt om boligstørrelser i Norge her: Artikkel i Nettavisen Sjekk om huset ditt er større enn snittet

Visste dere at det faktisk er tusenvis av ENEBOLIGER i Norge som er under 30 kvadrat!?? Hele 11 000 eneboliger er så små. De må da dra ned snitt-tallet veldig!

Skrevet

Jeg har enebolig på samme størrelse. I brutto-areal. Bo-areal er langt mindre fordi huset har råkjeller og mange boder.

Anonymkode: 8e4c1...12c

Skrevet

Jeg vil si det er stort ja.

Vårt er under halvparten så stort.  Jeg synes det er passe til en familie på fire, selvom jeg ikke tror jeg kjenner noen med et mindre hus enn oss.

Skrevet

300 er greit stort ja, men vedkommende trenger ikke dra det inn i hvert argument heller. Det skjønner jeg at du blir lei, blir litt jadda du er så rik så... Neste gang hun nevner kvadratmeter så sier du at neste gang du hører hvor mange kvadratmeter det jævla huset er så stryker jeg deg av telefonlista. 

Anonymkode: 4df59...42f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har enebolig på samme størrelse. I brutto-areal. Bo-areal er langt mindre fordi huset har råkjeller og mange boder.

Anonymkode: 8e4c1...12c

Samme her.

Vil ikke si at vi har noe stort hus.

Anonymkode: a7b1f...579

Skrevet

Vil si det er et stort hus ja. Vi har 200 m2. 4 soverom, stor stue/kjøkken på 80m2, 2 romslige bad og et toalett, 2 store ganger, stor kjellerstue… Så da har man MYE plass hvis huset er på nesten 300 m2. 

Anonymkode: 8393e...232

Skrevet

Selvfølgelig er det et stort hus E7C96D4D-FB50-4543-8392-D74C924D5EE1.gif.cf4ab73de12216ff169b7dfdc0f80295.gif 

(Peanut flyttet fra Oslo til en enebolig på 300kvm primærom, 400kvm bra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...