Gå til innhold

Er 278 kvadratmeter et stort hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent som drar frem ofte at de har et så voldsomt stort hus, og huset er på 278 kvadrat.

Hvis vi snakker om strømregninger så sier hun at de har et stort hus på 278 kvadrat, så de har jo strømregning på 4000,-

Hvis vi snakker om rengjøring av vinduer eller vasking, så drar hun det frem igjen at de har jo så stort hus for de bor jo på 278 kvadrat med masse flater og mange vinduer.

Er det egentlig så stort?

Skrevet

Ja, det er et stort hus. 

Anonymkode: 10805...3b7

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

En gjennomsnittsbolig i Norge er ca. 130 kvadrat. Når man bor i et palass på nesten 300 kvadrat, så tenker jeg man skal holde litt kjeft. Det er jo et gedigent hus.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, jeg synes det er et stort hus.

• Liker 3
Skrevet

Huset er et Block Watne hus fra 80-tallet og ser ganske alminnelig ut og ikke så stort, men det skjuler nok flere kvadratmeter enn man tror

Ts

• Liker 1
Skrevet

Gjennomsnittsboligen i Norge var i 2010 på ca 120 m2.

Den har økt litt, men ikke så mye at over 200 m2 er "normalen "

Anonymkode: 48855...940

• Liker 1
Skrevet

Vårt er i den størrelsen og ja, det er stort. Vi betaler ca 3000 i mnd for strøm i mnd vinterstid men vi bruker mye ved og klarer å varme det meste av huset på den måten.

Anonymkode: 55fd4...d7f

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er et stort hus. Vi har enebolig med 4 soverom, 2 store stuer, to fulle bad pluss et gjestetoalett, et par gode store ganger, to store boder, stort vaskerom, og kjøkken, og vårt hus er 180 kvm. 

Anonymkode: 28902...0a5

• Liker 3
Skrevet

Tja, det er jo akkurat 278 kvadrat, så større enn alle som er mindre, og mindre enn de som er større. For en rar ting å lure på? Jeg bor i Oslo sentrum, og boliger på 278 kvadrat er enorme. Men hovedbygningene på gårdene i hjembygda mi er større, og enkelte villaer her i strøket også. Vi allikevel si at opp mot 300 kvadrat er et ganske stort hus ja, i hvertfall når det kommer til oppvarming og vinduspussing.

Anonymkode: 6a3b4...091

• Liker 3
Skrevet

Så glad jeg bare har 50kvm å tenke på :) Skulle jeg hatt en enebolig ville den vært maks ca 100-120kvm...

Anonymkode: ddda6...361

• Liker 3
Skrevet

Vi har 280 kvm. Det inneholder to stuer og en tv stue, fem soverom, to bad + boder og teknisk rom. Vil si det er et stort hus. Vi bruker ikke strøm til oppvarming, så vi har ikke så høy strømregning. Men det koster jo selvfølgelig å holde alle rom tempererte. 

Anonymkode: ad781...566

Skrevet

Har 240 kvm, og regner vel det bare som et helt vanlig hus. Var akkurat passe da to barn bodde hjemme, men litt unødvendig stort nå 🙃. Ville vel egentlig sagt at alt under 300 kvm er helt vanlig størrelse på en enebolig. Hvertfall her på landet hvor jeg bor.

Anonymkode: 40e52...247

Skrevet

Ja, det er stort. Synes vårt på 125kvm er stort, med to bad, et vaskerom, tre soverom, to stuer... 278kvm hadde vært gedigent for oss 😅

Anonymkode: cdc19...b36

Skrevet

Det er stort. 

Anonymkode: 046c0...d18

Annonse
Skrevet

Ok da vet jeg det🙂

Ts

Skrevet

Vi har hus på den størrelsen og jeg synes det er stort. Har kun en venninne med hus i tilsvarende størrelse. Resten bor på 120-150 kvm.

Hadde vi hatt en optimal planløsning kunne jeg fint ha klart meg med halvparten.

Anonymkode: a0d34...b86

Skrevet

Vet ikke om strømpris har så mye å si om husstørrelsen, egentlig. Vi har en enebolig på 250 som får rundt 2000 kr og en leilighet på 75 som får rundt 6000 kr i strømregning på de verste månedene vinterstid. Boligen er godt isolert og har moderne oppvarming, og leiligheten er dårlig isolert og har lite egnet oppvarming.

Ellers synes jeg at 250 er et stort hus. De fleste vi kjenner har bolig mellom 150-200 og ytterst få har større. 

Anonymkode: 8e02a...bb6

Skrevet
7 hours ago, Tough cookie said:

Jeg har en bekjent som drar frem ofte at de har et så voldsomt stort hus, og huset er på 278 kvadrat

Grunnflate eller brutto?

Er dette i sentrale strøk, eller må man kjøre i 4 århundrer for og komme til folk.

Hvis vi snakker om strømregninger så sier hun at de har et stort hus på 278 kvadrat, så de har jo strømregning på 4000,-

Varmer de opp 80 eller 200 m2?

Hvis vi snakker om rengjøring av vinduer eller vasking, så drar hun det frem igjen at de har jo så stort hus for de bor jo på 278 kvadrat med masse flater og mange vinduer.

igjen, hvor mange m2 bor de på?

Er det egentlig så stort?

Altså 278 på ett plan er jo jævlig stort, men fordelt over 2 + garasje × utleiehytter er jo fortsatt jævlig stort.

Hvor mye bor hun på?

Anonymkode: 8ba1b...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...