AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Jeg og samboeren min var på tidlig UL og NIPT på en privat klinikk i går (fikk ikke dratt på offentlig tidlig UL pga influensasykdom på oppsatt time, og fikk heller ikke nye time). Uansett: Vi tok UL, og jordmor var veldig positiv og sa at alt så bra ut. Nakkefolden var kun 0,9 mm, og neseryggen tydelig. Hjertekamrene på plass og hjernen så bra ut. Det ble vi veldig glade for, selvsagt. Så etterpå sa hun at det egentlig ikke er «nødvendig» for oss å ta NIPT. At vi selvsagt kan gjøre det om vi vil, men at hun ikke nødvendigvis vil anbefale, siden alt ser så fint ut. Jeg setter jo veldig pris på at hun ikke prakker på oss dyre greier som er unødvendig! Men så ble vi også veldig usikre, siden vi hadde sett for oss det som en ekstra «trygghet». Vi er forholdsvis unge (30). Hva ville dere gjort? Anonymkode: fa5ca...29e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Jordmor vet hva hun snakker om og det er ingen grunn til at dere skal ta det Dere kan selvsagt, men det er fryktelig dyrt og utifra informasjonen du gir her er det unødvendig Anonymkode: 58a07...f4e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Tatt NIPT. Jeg har også opplevd en jordmor som var ekstremt negativ til NIPT. Mens både lege og annen jordmor var mer sånn "Ja det er jo fantastisk at man har mulighet til å ta en så sikker test så man føler seg litt beroliget". Jeg tok NIPT med begge mine. Anonymkode: 141b1...a52
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jordmor vet hva hun snakker om og det er ingen grunn til at dere skal ta det Dere kan selvsagt, men det er fryktelig dyrt og utifra informasjonen du gir her er det unødvendig Anonymkode: 58a07...f4e Det stemmer ikke. En NIPT tester mye annet enn bare downs, som er det eneste man kan se etter ved nakkefold og nesebein. Anonymkode: 141b1...a52 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 Det er jo en ikke ubetydelig fare for falsk positiv nipt, som fører til nye prøver som ikke er risikofrie. Vi vurderte nipt selv, men valgte å ikke ta. På TUL så alt fint ut, så vi holder på den avgjørelsen. Anonymkode: 5a790...aac 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer ikke. En NIPT tester mye annet enn bare downs, som er det eneste man kan se etter ved nakkefold og nesebein. Anonymkode: 141b1...a52 Informasjonen er også at disse er et ungt par, så jo det er unødvendig da sannsynligheten for kromosomfeil er liten Anonymkode: 58a07...f4e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo en ikke ubetydelig fare for falsk positiv nipt, som fører til nye prøver som ikke er risikofrie. Vi vurderte nipt selv, men valgte å ikke ta. På TUL så alt fint ut, så vi holder på den avgjørelsen. Anonymkode: 5a790...aac Hva snakker du om? Faren for falsk positiv er kjempelav og man blir uansett henvist videre og får råd og veiledning ved funn. Det er ikke rett på fostervannsprøve, liksom. Anonymkode: aaab7...56d 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Informasjonen er også at disse er et ungt par, så jo det er unødvendig da sannsynligheten for kromosomfeil er liten Anonymkode: 58a07...f4e Det er heldigvis ikke du som får bestemme hva som er "unødvendig" eller ikke. Ts, jeg tok ikke NIPT med første fordi jeg ikke visste om det, men tok i Sverige med andre (det var rett før det ble lov her). Kostet 4000 kr, jeg fikk veldig god veiledning, og det ga meg masse peace of mind. Fikk vite kjønn, også (i uke 13). Anonymkode: aaab7...56d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er heldigvis ikke du som får bestemme hva som er "unødvendig" eller ikke. Ts, jeg tok ikke NIPT med første fordi jeg ikke visste om det, men tok i Sverige med andre (det var rett før det ble lov her). Kostet 4000 kr, jeg fikk veldig god veiledning, og det ga meg masse peace of mind. Fikk vite kjønn, også (i uke 13). Anonymkode: aaab7...56d Nei, men ts spurte Anonymkode: 58a07...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo en ikke ubetydelig fare for falsk positiv nipt, som fører til nye prøver som ikke er risikofrie. Vi vurderte nipt selv, men valgte å ikke ta. På TUL så alt fint ut, så vi holder på den avgjørelsen. Anonymkode: 5a790...aac 'Faren for falsk positiv ligger på 2 promille. Altså 2 av 1000... Det er ikke "ikke ubetydelig".. Det er veldig, veldig lavt. Faren for "falsk positiv" ved å se på nakkefold og nesebein ligger på omtrent 50%... Altså 500 av 1000, til sammenligning. Anonymkode: 141b1...a52 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 I det offentlige gis det vel over 35år, så er jo ikke noe standard å ta det når man er 30. Jeg hadde nok sikkert tatt det selv. Samtidig er det jo også en falsk trygghet, det testes jo ikke for alt. Anonymkode: aeece...aa8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 Ville ikke tatt. Anonymkode: 6f850...73f
Gjest Chicchi Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 Jeg ville tatt NIPT, om jeg hadde råd. Så om det er noe dere har bestemt dere for, gå for det. Du vet aldri om jordmor har en agenda.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 Ville ikke tatt. Har hørt om par som har fått beskjed om avvik på nipt test og ble anbefalt abort. Men dem valgte å fullføre svngerskapet og det viste seg at babyen var helt frisk Anonymkode: 12d27...fbe 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Skrevet 28. november 2023 Chicchi skrev (1 time siden): Jeg ville tatt NIPT, om jeg hadde råd. Så om det er noe dere har bestemt dere for, gå for det. Du vet aldri om jordmor har en agenda. Dette er faktisk helt sant. Religiøs jordmor som muligens så noe avvik og dermed fraråder for å unngå abort. Lite sannsynlig, men fortsatt mulig. Jobber i helsevesenet selv, og hadde ikke blitt overrasket for å si det sånn. Det finnes fastleger som fraråder unge kvinner spiral fordi de selv har en religiøs overbevisning.. Anonymkode: aeece...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #16 Skrevet 28. november 2023 Jeg tok nipt privat (for 12 uker siden ca) lagte et tråd om det her selv. Du kan registrere deg på NIPT skole. Det er gratis og der får du masse info om hva får du vite, hva får du ikke vite, hva er sjansen for falske positive osv osv og ikke minst om de tre tresomier de tester for. Du kan deretter google på de 3 sykdomene. Det gjorde jeg. Det gjorde sterkt inntrykk. Ikke det at jeg er redd for å få barn med downs syndrom, men overlevelsesraten på de to andre. Den er veldig veldig lav, og dødsalderen er også veldig lav. Min psyken hadde ikke håndtert det, men du må bestemme for deg selv ❤️ og det er lettest å gjøre når man har ALL informasjonen tilgjengelig. Anonymkode: 6e217...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 Nipt var aldri et tema da jeg fikk de to eldste for 7 og 9 år siden. Med nr 3 fikk jeg dekket nipt offentlig pga. alder, men hadde nok ikke gjort det privat om jeg var yngre. Anonymkode: 3294a...bfc
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Skrevet 28. november 2023 Tok nipt. Normalt svar. Fikk påvist avvik på OUL i uke 18. Avviket var noe som kan være et symptom på trisomi 18. Da var jeg VELDIG glad for at vi allerede hadde tatt nipt-testen, hvis ikke hadde vi måttet vente på svar på nipt fra sykehuset…. Skal nevnes nå at avviket vi fikk ikke er noe farlig, men at dette kan vises som et av flere symptom på trisomi 18. Så jeg anbefaler nipt VELDIG!! Anonymkode: 61092...e12 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #19 Skrevet 28. november 2023 Jeg ville tatt. Venninna mi fødte et barn med DS. Det ble ikke plukket opp på noen av ultralydene. Hun var 32. Det er ikke sånn at fordi man er under 35 så er det ingen risiko for avvik. NIPT sjekker og for andre ting som ikke kan sees på ultralyd nødvendigvis. Anonymkode: 0ad23...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Skrevet 28. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er faktisk helt sant. Religiøs jordmor som muligens så noe avvik og dermed fraråder for å unngå abort. Lite sannsynlig, men fortsatt mulig. Jobber i helsevesenet selv, og hadde ikke blitt overrasket for å si det sånn. Det finnes fastleger som fraråder unge kvinner spiral fordi de selv har en religiøs overbevisning.. Anonymkode: aeece...aa8 Ja, det kan jo selvsagt være. Fikk likevel virkelig ikke det inntrykket. Dette var en svensk jordmor i 40-årene med litt Botox og som virka veldig lite «konservativ». Litt rart å jobbe på en privatklinikk hvor mange går for å ta NIPT, hvis man er imot det og/eller abort. Men uansett, man vet jo virkelig aldri!:) Anonymkode: fa5ca...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå