Gå til innhold

Middag/måltider dere vet gir løs avføring?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eksempler? Har analfissur og kun en litt fastere konsistens på den som kommerut der nede gjør at det sprekker opp igjen. Er dritt lei av supper, søtpotet og bare avokado, egg hver dag. Plis kom med tips. Hørte kjøtt er no bo, og meieri. Hva med fisk?? Og vegetar? Tofu/soya? Hva som helst.

Endret av mammaemma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor mener du supper, avokado etc er bra for avføringen? :klo: 

Du bør spise tilstrekkelig med fiber, tygge all mat tilstrekkelig (som er vesentlig mer enn de aller, aller fleste noensinne tygger mat) og få i deg nok vann. Utover det er det tarmens evne til funksjon i møte med matvaren du gir den som avgjør konsistens, ikke «input». Jeg feks vet at løsningen til løs mage for meg, personlig, er melk med laktose eller en bit animalsk fett. Det er ikke en opplevelse flertallet deler med meg. 

Er dette en sak som er tilbakevendende for deg må du oppsøke legen ikke endre kosthold. Dersom det er «her og nå» så hjelper det mye mer med krem, riktig press-teknikk på do og normalt kosthold.

Anonymkode: ac864...cd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener du supper, avokado etc er bra for avføringen? :klo: 

Du bør spise tilstrekkelig med fiber, tygge all mat tilstrekkelig (som er vesentlig mer enn de aller, aller fleste noensinne tygger mat) og få i deg nok vann. Utover det er det tarmens evne til funksjon i møte med matvaren du gir den som avgjør konsistens, ikke «input». Jeg feks vet at løsningen til løs mage for meg, personlig, er melk med laktose eller en bit animalsk fett. Det er ikke en opplevelse flertallet deler med meg. 

Er dette en sak som er tilbakevendende for deg må du oppsøke legen ikke endre kosthold. Dersom det er «her og nå» så hjelper det mye mer med krem, riktig press-teknikk på do og normalt kosthold.

Anonymkode: ac864...cd3

Venter på legetime. Har lest og undersøkt masse om dette. Prøvde selv et par biter fetaost igår. Konsistensen er normal, men normal for meg er nok til at det sprekker opp igjen og blør - noe det gjorde idag. De 3 andre dagene før har jeg kun holdt meg til typ de matvarene jeg nevnte, litt frukt osv. Av føringen har da holdt seg såpass løs at det ikke har sprukket opp. 

Skrevet

Du bør nok spise mye fiber for at fordøyelsen skal gå lettere. Linfrø (legges i vann), frukt, grønnsaker, korn, svisker. Jeg spiser 5 svisker 2-3 dager om magen er treg. Fungerer utmerket, som regel maks en dag.

Ellers kan du forsøke movicol fra apoteket. Og husk å drikke rikelig med vann! 

Selv syns jeg fett gir løs mage, f.eks fløte, iskrem. 

Anonymkode: 3b089...895

Skrevet

Havregryn, men det MÅ være den pakken det står store korn på. Koker du grøt av det på melk i stede for på vann så tipper jeg det får systemet til å gå lett. 

Anonymkode: 7090a...c86

Skrevet

Jeg var til undersøkelse av hullet bak der nede og jeg fikk vite at jeg hadde analfissur. Jeg bruker nå movicol 3-4 ganger daglig (fikk resept på dette) og må smøre meg bak der nede med en krem 2 ganger daglig. Jeg spiser som jeg vanligvis gjør, men jeg prøver også så få i meg mer fiber via grove produkter, frukt, grønnsaker osv.

Før jeg var til undersøkelse, så var det et smertefullt helvete å gå på toalettet. Og jeg prøvde å spise mer fiber, frukt, grove kornprodukter osv, men hos meg ble det full stopp og jeg fikk ikke tømt meg når jeg måtte gå nr 2. Men movicol 3-4 ganger daglig nå funker fjell. 

Skrevet

Da jeg var forstoppa spiste jeg yoghurt med linfrø og drakk kesam. Svisker og pærer skal også hjelpe. Indisk mat får også fart på systemet her. Kaffe.

Anonymkode: d9017...17b

Skrevet

Så problemet er ikke forstoppelse, men du ønsker ikke normal avføring? Du vil ha (lett) diaré? Jeg får alltid løs mage når jeg spiser risengrynsgrøt eller softis. Tror magen min reagerer på liksom store mengder melk. 

Kan det hjelpe å smøre noe rundt der? Om så bare vaselin mens du venter på legetime?

Anonymkode: a636e...9ac

Skrevet

Anbefaler å smøre med Inotyol salve mens du venter på legetime. Selv har jeg fått kortisonsalve på resept, men Inotyol er reseptfri og lindrer veldig bra.

Anonymkode: 54555...fdc

Skrevet

Masse kaffe og kiwi

Anonymkode: 4efc6...15b

Gjest Adobyen
Skrevet
mammaemma skrev (På 28.11.2023 den 13.57):

Eksempler? Har analfissur og kun en litt fastere konsistens på den som kommerut der nede gjør at det sprekker opp igjen. Er dritt lei av supper, søtpotet og bare avokado, egg hver dag. Plis kom med tips. Hørte kjøtt er no bo, og meieri. Hva med fisk?? Og vegetar? Tofu/soya? Hva som helst.

Kokt kål gir flytende tilstander hos meg.

Skrevet

Nei, du skal IKKE spise mye fiber hvis du ønsker mykere avføring. Kutt heller kraftig ned på det. Kjøtt er kjempebra, for det fordøyes så å si fullstendig og det er praktisk talt ingenting som skal ut igjen, i motsetning til korn og grønnsaker. Ren fisk og egg er også glimrende. Mer fett kan også lette passasjen.

Anonymkode: 4ff43...8b1

Skrevet

Variert kosthold er det viktigste og ikke låse seg fast i få ting. Også masse fiber hver dag 

Anonymkode: c88e7...25f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...