AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Jeg hadde samtale med psykiateren i dag, og hun foreslo at jeg kanskje burde vurdere om det er best at jeg er innlagt i julen. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det. Først og fremst døgnavdeling på dps, men har for det meste vært innlagt på akuttpost tidligere, så vet ikke helt hvordan det er der. Er det noen som har vært det før og kan si litt om hvordan det var og hvordan dere følte det? Anonymkode: 84495...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg hadde samtale med psykiateren i dag, og hun foreslo at jeg kanskje burde vurdere om det er best at jeg er innlagt i julen. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det. Først og fremst døgnavdeling på dps, men har for det meste vært innlagt på akuttpost tidligere, så vet ikke helt hvordan det er der. Er det noen som har vært det før og kan si litt om hvordan det var og hvordan dere følte det? Anonymkode: 84495...1cd Jeg har vært tvangsinnlagt i jula 2 ganger så det har naturlig nok vært tøft og vanskelig,men siden du skal ha frivillig innleggelse på såpass lav terskel avd som Dps døgn er har du ikke så mye å bekymre deg for Anonymkode: 399af...db7 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har vært tvangsinnlagt i jula 2 ganger så det har naturlig nok vært tøft og vanskelig,men siden du skal ha frivillig innleggelse på såpass lav terskel avd som Dps døgn er har du ikke så mye å bekymre deg for Anonymkode: 399af...db7 Hva mener du med det? Anonymkode: 84495...1cd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med det? Anonymkode: 84495...1cd Jeg mener akkurat det jeg skriver. Og feire jul på lukket avdeling på tvang er et helvete,men når man er innlagt frivillig på en åpen avdeling så kan man komme og gå som man vil og hvis man synes det blir for tøft å være innlagt i jula så kan man skrive seg ut. Med andre ord det er ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 399af...db7 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 Her hvor jeg bor, så er DPS hyggeligere innredet enn akuttposten. Litt som en folkehøyskole eller et sykehjem. På akuttposten er det jo veldig spartansk innredet. Medpasientene er også ganske stabile på DPS og det er rolig og trivelig stemning. Miljøpersonalet er alltid tilstede i dagligstuen. Det eneste er at det kanskje kan bli litt stille i julen, i hvert fall på helligdagene, da det er mindre program enn på hverdagene. Anonymkode: 6f252...114 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener akkurat det jeg skriver. Og feire jul på lukket avdeling på tvang er et helvete,men når man er innlagt frivillig på en åpen avdeling så kan man komme og gå som man vil og hvis man synes det blir for tøft å være innlagt i jula så kan man skrive seg ut. Med andre ord det er ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 399af...db7 Jeg har egentlig bedre erfaring med lukket avdeling enn dps. På dps fikk man knapt oppfølging. Jeg har jo for så vidt noe å bekymre meg for, da jeg ved hver innleggelse på dps har endt opp med å bli flyttet til lukket avd. Det er heller ikke noe poeng i å ha muligheten til å dra på permisjon eller skrive meg ut da alternativet å feire jul med familien, da de bor langt borte. Problemet er vel at jeg flere ganger i julen/rett etter jul har prøvd å ta livet mitt, og tanken er å forebygge det. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil være innlagt, og heller ikke hvordan familien ville reagert på det. Anonymkode: 84495...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har egentlig bedre erfaring med lukket avdeling enn dps. På dps fikk man knapt oppfølging. Jeg har jo for så vidt noe å bekymre meg for, da jeg ved hver innleggelse på dps har endt opp med å bli flyttet til lukket avd. Det er heller ikke noe poeng i å ha muligheten til å dra på permisjon eller skrive meg ut da alternativet å feire jul med familien, da de bor langt borte. Problemet er vel at jeg flere ganger i julen/rett etter jul har prøvd å ta livet mitt, og tanken er å forebygge det. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil være innlagt, og heller ikke hvordan familien ville reagert på det. Anonymkode: 84495...1cd Da ville jeg etterlyst en plan for oppholdet, så du får de samtalene du trenger og tilstrekkelig oppfølging. Anonymkode: 6f252...114 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da ville jeg etterlyst en plan for oppholdet, så du får de samtalene du trenger og tilstrekkelig oppfølging. Anonymkode: 6f252...114 Hm, ja, det var ikke så dumt! Men aner fortsatt ikke om jeg skal takke ja eller ikke. Er mest bekymret for hvordan familien vil reagere, men også litt redd for at jeg bare gjør det verre for meg selv, da jeg egentlig er ganske glad i juletiden. Anonymkode: 84495...1cd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hm, ja, det var ikke så dumt! Men aner fortsatt ikke om jeg skal takke ja eller ikke. Er mest bekymret for hvordan familien vil reagere, men også litt redd for at jeg bare gjør det verre for meg selv, da jeg egentlig er ganske glad i juletiden. Anonymkode: 84495...1cd Jeg tenker at det viktigste for familien er at du er ivaretatt og er trygg. Har dere snakket om alternativer til innleggelse, som likevel kan ivareta din sikkerhet? Skjønner at det er et vanskelig valg. Ta vare på deg selv ❤️ Anonymkode: 6f252...114 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har egentlig bedre erfaring med lukket avdeling enn dps. På dps fikk man knapt oppfølging. Jeg har jo for så vidt noe å bekymre meg for, da jeg ved hver innleggelse på dps har endt opp med å bli flyttet til lukket avd. Det er heller ikke noe poeng i å ha muligheten til å dra på permisjon eller skrive meg ut da alternativet å feire jul med familien, da de bor langt borte. Problemet er vel at jeg flere ganger i julen/rett etter jul har prøvd å ta livet mitt, og tanken er å forebygge det. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil være innlagt, og heller ikke hvordan familien ville reagert på det. Anonymkode: 84495...1cd Men nå snakket ikke jeg om graden av oppfølging etc. det er en helt annen diskusjon. Poenget er at det er enklere å være innlagt frivillig å vite om man ikke takler det så kan man dra versus å være på tvang bak lukkede dører. Anonymkode: 399af...db7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 DPS har lite oppfølging i jula. Det er få folk på jobb, ingen behandlere som regel, og ikke noe program. Hva er grunnen til at behandleren din mener du bør være innlagt i jula? Tror vi kan gi bedre råd om vi vet mer om situasjonen. Og hva føler du selv? Anonymkode: ab6a5...08f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er vel at jeg flere ganger i julen/rett etter jul har prøvd å ta livet mitt, og tanken er å forebygge det. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil være innlagt, og heller ikke hvordan familien ville reagert på det. Anonymkode: 84495...1cd AnonymBruker skrev (1 time siden): Hm, ja, det var ikke så dumt! Men aner fortsatt ikke om jeg skal takke ja eller ikke. Er mest bekymret for hvordan familien vil reagere, men også litt redd for at jeg bare gjør det verre for meg selv, da jeg egentlig er ganske glad i juletiden. Anonymkode: 84495...1cd Er familien din del av årsaken til at du sliter rundt juletider/nyttår? En sunn familie som har ditt beste i tankene, de vil ønske at du gjør det som er nødvendig for deg og din helse, at du har det så bra som mulig ❤️ Om familien din legger press på deg - som jeg antar siden du gruer deg til hvordan de vil reagere - så er det kanskje ikke det beste stedet for deg å være akkurat de dagene? Hvorfor ikke ta en prat med din behandler og DPS om hvordan det er der i jula? Er det få pasienter åpner det ofte også for å gjøre julekoselige ting, og du kan sikkert ta med deg ting som gir deg julefølelse? Anonymkode: 48f8e...180
Ut på tur! Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 Jeg har vært innlagt flere ganger i julen (både på lukket og åpen dps). Det er som regel rolig og få pasienter på julaften og nyttårsaften i alle fall. Synes personalet har gjort det beste ut av dagene når jeg har vært der, men det blir lange dager. Ikke noe program eller annet som skjer. Men er man virkelig dårlig og trenger å bli ivaretatt, så har det i alle fall for meg vært helt ok. Lykke til med hva enn det blir til ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): DPS har lite oppfølging i jula. Det er få folk på jobb, ingen behandlere som regel, og ikke noe program. Hva er grunnen til at behandleren din mener du bør være innlagt i jula? Tror vi kan gi bedre råd om vi vet mer om situasjonen. Og hva føler du selv? Anonymkode: ab6a5...08f Grunnen er at jeg ofte har blitt veldig dårlig særlig i etterkant av å ha feiret jul med familien. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er familien din del av årsaken til at du sliter rundt juletider/nyttår? En sunn familie som har ditt beste i tankene, de vil ønske at du gjør det som er nødvendig for deg og din helse, at du har det så bra som mulig ❤️ Om familien din legger press på deg - som jeg antar siden du gruer deg til hvordan de vil reagere - så er det kanskje ikke det beste stedet for deg å være akkurat de dagene? Hvorfor ikke ta en prat med din behandler og DPS om hvordan det er der i jula? Er det få pasienter åpner det ofte også for å gjøre julekoselige ting, og du kan sikkert ta med deg ting som gir deg julefølelse? Anonymkode: 48f8e...180 Ja, familien er vel hovedårsaken. Er alltid veldig vanskelig å reise dit, samtidig som jeg på en måte føler at jeg egentlig ikke har noe valg. Anonymkode: 84495...1cd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grunnen er at jeg ofte har blitt veldig dårlig særlig i etterkant av å ha feiret jul med familien. Ja, familien er vel hovedårsaken. Er alltid veldig vanskelig å reise dit, samtidig som jeg på en måte føler at jeg egentlig ikke har noe valg. Anonymkode: 84495...1cd Da har du vel egentlig svaret på spørsmålet ditt der. Det beste for deg denne julen er IKKE å reise til familien, og så bli ustabil og skade deg selv. Jeg tror det kan være godt for deg å takke ja til tilbudet. Anonymkode: ab20c...d75 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 Da jeg var 18 år, som er 12 år siden 😱 var jeg innlagt på en behandlingspost i 5 mnd. Jeg gikk på skole i ukedagene og var på behandlingspost i helgene. Jeg ble skrevet ut før jul, men med mulighet for et opphold i romjula. Jeg benyttet meg av muligheten for å være innlagt med trygge og kjente miljøterapeuter rundt meg den jula. Jeg feiret julaften sammen med mine foreldre og dro tilbake til dps. De som var på jobb lagde det til på avdelingen slik at det ble julestemning med julemat, julepynt og aktiviteter i miljøet (stua), tv med juleprogrammer. Var veldig syk, men de som var på jobb gjorde det beste de kunne for å hjelpe meg den tiden jeg var innlagt… Anonymkode: 6faf2...bcb
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 Takk for svar og deling av erfaring alle sammen! Fikk nå beskjed om at eventuell innleggelse blir på et DPS et godt stykke fra her jeg bor, og som jeg aldri har vært før, så da blir det nok ikke. Da utgår jo også muligheten til å feks kunne dra hjem en eller to time når jeg vil eller å bli utskrevet før tiden. Anonymkode: 84495...1cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå