AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Jeg vil gjerne pynte til jul med fargerike blomster/planter, men må unngå de kattene kan bli syke av. Er det noen som har tips til blomster og planter som pus tåler? Anonymkode: 5e01b...0b0
NinaLisa Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Hvis kattene dine har for vane å spise på planter og blomster hadde jeg unngått å kjøpe juleblomster. De fleste er vel både giftige å uegnet som kattemat. Min katt rører ikke planter så jeg tar ikke spesielle hensyn.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Usprøytede roser. Ellers anbefaler jeg deg å kjøpe urter (ikke gressløk). De er kanskje ikke så vakre, men de frisker opp og lukter godt. Vanlig matvare butikk sine urter i en fin julepotte er grei pynt. Anonymkode: 5d44a...198
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Absolutt alle juleblomstene er farlige for katter i hvert fall, inkludert azalea og julerose. Vanlige roser er også vanlig å ha til jul, og de er vel vanligvis trygge for katter? Du får både langstilkede røde og potteroser mot jul. Ellers ville jeg investert i noen fine kunstige blomster, rett og slett. Sett både julestjerner og amaryllis som var ordentlig naturtro, og måtte ta på for å se at de var juks. Anonymkode: 85694...851
Taluno Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Jeg vurderer kjøpe julestjerne i år. Og rød potterose. Julestjerne har symptomer som irritasjon i munnen og mage, og noen ganger oppkast. Jeg vurderer planter litt etter hvilke plager de eventuelt gir. Men mine er ikke plantespisere heller, og lar alt utenom elefantfot være i fred. Så planter som ikke er direkte giftig, men mer irriterende, de kjøper jeg i blant. Julerose er definert som en giftig plante, men symptomene er sikling, magesmerte, diare, kolikk og depresjon. Den er også sgat at er veldig bitter, og dermed noe det er svært liten sjanse for at de spsier mye av. Azalea derimot har alvorlige symptomer som hjertestans. Amaryllis har symptomer som skjelvinger, lavt blodtrykk og hjerterytmeforstyrrelse. Azalea og Amaryllis kommer ikke inn døra hos meg. Har fått Amaryllis i versgave en gang, den fikk giveren ta med seg hjem igjen. Jeg bruker denne listen: Toxic and Non-Toxic Plant List - Cats | ASPCA Har den lagret på telefonen, og kontrollerer alltid nye planter før jeg kjøper for å se om de er trygg, irriterende eller giftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå