Gå til innhold

Vennine er stor røyker og lever usunt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har ei venninne på 22 som er NAV'er, sliter med psykiske problemer hun går, en runde rundt nabolaget for og få, vært litt sosial med andre mennesker, så legger hun seg ned på sofa'n, og der blir hun liggende til kvelden, se på Netflix og Viaplay, hun røyker 3 pakker om dagen, 60 sigaretter jeg mener at, det kommer av at hun ligger, og ser på tv da er det lettere, og røyke i vei enn hvis hun, faktisk gjorde noe konstruktivt som gjør, at fokuset må være et annet sted, hun bor i kjellerhybelen til foreldrene, og jeg kan ikke få beskrevet det tydelig nok, hvor sterk tobakk lukt det er der nede, det stinker røyk både av henne og hybelen, til og med SOKKENE hennes oser tobakk lukt, det jeg vil fram til er at jeg prøver, og få henne til og innse at, hun må gjøre noe med livsstilen, for det og ligge på ryggen, røyke og spise potetgull hele dagen lang, er ikke bra 3 pakker om dagen er jo insane, og ja hun kjøper tobakk i Sverige, så hun sparer veldig mye, i lengden da hun og foreldrene eier bil sammen, så kjører de til Sverige 1 gang i uken, og problemet er at matlysten er på bånn, pga all tobakken hun spiser bare potetgull, 2 poser daglig og middag oppe, det er alt liksom jeg har en følelse, av at hun ikke lever etter 50, hvis hun ikke tar seg sammen, spis hvertfall sunnere og mosjoner...

Anonymkode: a12bb...a50

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe du også er litt ung?

Noe du kan lære deg først som sist er at du ikke kan eller bør hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Det eneste du oppnår med gode, men uønskede, råd er å ødelegge vennskap. 

Hun er ansvarlig for egen helse 

Anonymkode: 936bd...f62

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange mennesker som sliter psykisk røyker og spiser dårlig for å døyve følelser. Hun er ikke ditt ansvar, hun må finne ut av egne helseproblemer og hvordan hun lever selv. 

Det beste du kan gjøre er å vise støtte. "Du, nå bør du gjøre noen grep, du kan ikke fortsette i dette sporet". Enten får du sådd et frø og hun er klar for å gjøre endringer, eller så blir du avvist. Og blir du avvist, så du må bare respektere det. 

Anonymkode: 9518c...6f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er greia med alle kommaene? 
hvis hun er under nav og sliter med psykiske problemer får vi håpe hun får hjelp av psykiatrien . Tror det skal litt mer en tobakk og potetgull til og for og dø i ung alder i dag, men et bedre og mer meningsfylt liv kan du jo håpe at hun får. 

Anonymkode: d4681...65d

• Liker 6
Skrevet

Jeg er også psykisk syk og gjør skadelige ting som der og da føles som en liten lettelse fra alt det vonde jeg tenker og føler på. Nei, det er ingen langsiktig løsning og det er ikke særlig konstruktivt. Men noen ganger er man rett og slett så syk at man bare må klare å komme seg gjennom dagen, klare å overleve til neste dag. Da er det ikke noe poeng i å bli pushet av andre til å skulle spise sunt, trene og gjøre all verdens ting som jo egentlig er bra og vil hjelpe. I de periodene vil det tvert imot gjøre vondt verre, fordi man innser hvor ubrukelig og jævlig dum man er. 

Psykisk sykdom er ikke enkelt, og det er vanskelig for andre å forstå hvordan det føles og påvirker den enkelte. Ja, man må prøve å gjøre det man kan for å bli frisk(ere), men noen ganger er det minimalt hva man klarer. 

Anonymkode: 0035c...73c

• Nyttig 4
Skrevet

Hvem bryr seg om at det er for mange kommaer dere forstår vel at hun ønsker råd?.

Din vennine lever en usunn livsstil men det er hennes valg hun kan være en av dem som lever etter 50 til tross for en ekstremt usunn livsstil.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det så gøy å bli 50 uansett da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

har en følelse, av at hun ikke lever etter 50,

det er hun muligens heller ikke interessert i 

Anonymkode: 1ddc1...291

Skrevet

Jeg tror hun venninna di er på KG😜

Anonymkode: 77fdf...6e4

Skrevet

Ts, som en annen sier, du kan nok ikke redde henne, hun må ønske å gjøre det selv.

Det du kan gjøre, det er å enten ringe eller sende et brev til hennes fastlege og fortelle hvordan hennes hverdag faktisk er, og at du er svært bekymret for hennes helse, at hvis hun ikke får mer hjelp så er du alvorlig bekymret for fremtiden hennes. Det er viktig at legen vet hvordan hun faktisk lever, for hvis hun ikke forteller sannheten selv til lege/Nav, så vil hun heller aldri få riktig og nok hjelp.

Jeg tenker du er en god venninne som er så bekymret for henne!

Ps! overse alle de stygge svarene over som jeg antar blir fjernet av moderator.

Anonymkode: cac2a...500

Skrevet
DelvisPresley skrev (På 28.11.2023 den 18.45):

Er det så gøy å bli 50 uansett da?

Alle ønsker å bli minst 50 år, de fleste sikter vel mot 70, 80 og 90 så lenge helsa er grei. Det finnes noen få unntak.

Anonymkode: 7fe24...ebd

Skrevet

Hva med å foreslå å dra på kino? Invitere henne hjem til deg? Finne på noe utenfor huset hennes?  Psykisk helse å forsømme grunnleggende behov er dessverre ikke uvanlig, man tenker ikke på det når man er langt nede. 

Anonymkode: b601c...ee5

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...