Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig slått opp, ikke gift og har ingen felles barn.  Beslutningen var enstemmig og vi er i gang med å forberede salg av huset.  Vi har aldri vært flinke til å prate om forholdet vårt (som sikkert er grunnen til at vi er havnet der vi er i dag), men da vi snakket sammen i forbindelse med bruddet, fortalte ex at hun hadde gitt opp og mistet følelsene for meg for lenge siden (mer enn et år), og at hun bare hadde bodde sammen med meg fordi hun ikke ville flytte.  Ingen av oss har råd til å kjøpe ut den andre.  Det som har gjort at jeg har hatt tro på at forholdet kunne fikses, og trodd at hun også har ønsket det, er at vi begge har vært veldig engasjerte i et felles prosjekt (egentlig hennes drøm) siste året som over tid vil koste myyye penger.  Nå føler jeg meg bare veldig såret og utnyttet. Pengene vi har investert til nå får vi aldri tilbake, evt kan hun fortsette med prosjektet på et senere tidspunkt, da det har utspring fra hennes familie. Det er også jeg som har betalt mest av husholdningsutgifter.

Hvordan kommer man seg videre fra dette?  Er det andre som også har blitt utnyttet i samboerskapet? Det er nesten sånn at jeg innimellom får lyst til å be om økonomisk erstatning for det siste året.

Anonymkode: 904c9...5b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig. Dama er ferdig med forholdet men har ikke alt på stell enda. Betale ned litt mer gjeld først, bli ferdig med siste eksamen, vente til det "passer" bedre. Legg merke til hvor mange menn som plutselig blir single når dama er ferdig med sin utdannelse og får sin første lønn. Da har man "vokst" fra hverandre

Har kompiser som har pusset opp kjøkken og bad. Bygget terrasse og garasje. Alt for at verdien på huset, og dermed egenkapitalen skal øke. Det er stort sett menn som står i stigen og lemper planker på byggmax. Når alt er klart vil hun ut av forholdet og verdien på huset deles. Først i ettertid ser man at dette var planen hennes hele tiden og bruddet hadde et 2-3 års horisont.

Hvis du kobler dette til at hun " føler" det mangler noe i forholdet, men indikerer at med nytt bad, da vil hun bli glad da😊 som igjen fører til at mannen gjør alle disse tingene for at hun skal finne tilbake følelsene (redde forholdet) så kan man føle seg skikkelig manipulert og lurt.

Du slapp billig unna og har blitt litt smartere.

Anonymkode: b26ce...d9b

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helt vanlig. Dama er ferdig med forholdet men har ikke alt på stell enda. Betale ned litt mer gjeld først, bli ferdig med siste eksamen, vente til det "passer" bedre. Legg merke til hvor mange menn som plutselig blir single når dama er ferdig med sin utdannelse og får sin første lønn. Da har man "vokst" fra hverandre

Har kompiser som har pusset opp kjøkken og bad. Bygget terrasse og garasje. Alt for at verdien på huset, og dermed egenkapitalen skal øke. Det er stort sett menn som står i stigen og lemper planker på byggmax. Når alt er klart vil hun ut av forholdet og verdien på huset deles. Først i ettertid ser man at dette var planen hennes hele tiden og bruddet hadde et 2-3 års horisont.

Hvis du kobler dette til at hun " føler" det mangler noe i forholdet, men indikerer at med nytt bad, da vil hun bli glad da😊 som igjen fører til at mannen gjør alle disse tingene for at hun skal finne tilbake følelsene (redde forholdet) så kan man føle seg skikkelig manipulert og lurt.

Eventuelt er det først da kvinnen økonomisk KAN avslutte et forhold hun ikke ønsker å være i. Eller at man tror ting vil bli bedre bare det og det skjer, og håper og håper. Det gjorde jeg... Men mannen var like idiot likevel. 

Anonymkode: 3051c...ff1

• Nyttig 1
Skrevet

Helt vanlig, som oftest motsatt vei at kvinnen er den som må betale løpende utgifter slik at mannen kan investere mer i nedbetaling av lån og egen formuevekst uten at hun får kjøpe seg inn. Samboerkontrakt er viktig og setter man penger inn i et businessprosjekt er det viktig med kontrakt der også. Du kan ikke søke erstatning på å ha vært naiv. Dette skjer de aller fleste gjennom livet. 

Anonymkode: 8c974...7ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Helt vanlig, som oftest motsatt vei at kvinnen er den som må betale løpende utgifter slik at mannen kan investere mer i nedbetaling av lån og egen formuevekst uten at hun får kjøpe seg inn. Samboerkontrakt er viktig og setter man penger inn i et businessprosjekt er det viktig med kontrakt der også. Du kan ikke søke erstatning på å ha vært naiv. Dette skjer de aller fleste gjennom livet. 

Anonymkode: 8c974...7ee

Det er kvinner som initierer 70% av samlivsbrudd. Det er ikke oftest motsatt vei.

De tilfellene i mitt nærområde er typisk at gutten kommer tidlig i jobb (yrkesfag) og tjener pengene, har leilighet og bil. Hun har gått studie og studerer til sykepleie, lærer ol. Når siste eksamen er bestått og hun har fått ny jobb har "de vokst fra hverandre".

En annen typisk historie er når de har vært gift noen år, ungene er selvhjulpne og kona ønsker videreutdanning. Kanskje er hun helsefagarbeider og ønsker å bli barnehagelærer, sykepleier, sosionom . Så de blir enige om at hun skal studere. Boliglånet gjøres avdragsfritt, de lever på sparebluss og mannens lønning de neste 3 årene. Han er jo en moderne mann som støtter konas ønske som selvrealisering??

Når eksamen er bestått og kona endelig kommer i jobb med bra lønn og de kan "begynne å leve litt" igjen. Da kommer bruddet.

Det er så vanlig at det er nesten parodisk. Gubben sitter igjen og føler seg som en idiot når han innser at hun har planlagt dette i 3 år og har brukt 3 år av hans liv.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 13.32):

Særlig hvis damen kommer fra et fattig land.

Anonymkode: ba02a...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Særlig hvis damen kommer fra et fattig land.

Anonymkode: ba02a...696

Dette med langtidsplanlegging av brudd tror jeg er rimelig universelt. Om det er 3 år pga av statsborgerskap, ferdig med privat studielån, barna må flytte ut, ferdig med utdannelse?.

I California er det 5 og 10år som er de  store milepælene. Det utløser forsørgerkrav som er avhengig av forholdets lengde. Hold ut i 10 år med en mann med bra lønn og man er sikret for livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...