Gå til innhold

Må man servere mat i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Vi skal ha bursdag et sted hvor matservering ikke er mulig, bortsett fra kaker etc. Vi tenkte informere om at vi bare serverer kaker i invitasjonen, så ingen unger kommer skrubbsultne. Det er vel innafor å ikke servere mat? Ungene blir proppet fra de kommer til de går (godtepose) i alle bursdager, og hovedattraksjonen er ikke maten her, men ungene kommer til å kose seg aller mest med stedet vi skal være på. Men flere i omgangskretsen har reagert på dette.

Anonymkode: 7b523...812

• Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1729951-m%C3%A5-man-servere-mat-i-barnebursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns man skal servere mat. Det trenger jo ikke å være varmmat. Men å bare proppe på med kake og sukker, gjør at ungene spiser mer av dette og det er jo ikke nødvendig. 

Anonymkode: e23ef...f71

• Liker 12
  • Nyttig 1

Hvorfor er det ikke mulig å servere annet enn kaker...? Hva er det som gjør at du ikke kan servere pizza (fra takeaway så du slipper steike om det er oppvarming du tenker på), pizzasnurrer, annen mat? 

Jeg synes det kommer litt an på tidspunktet. Om du inviterer sånn at det er midt i det naturlige middagstidspunktet, og knotete for folk å skulle få i ungene mat før de kommer, så synes jeg du bør servere mat.

Anonymkode: 305b4...584

• Liker 4

Helt greit å ikke ha mat hvis det opplyses om og stedet er en aktivitet hvor medbrakt ikke er lov.

Men da må du også legge selskapet til en tid hvor det er mulig å få spist før de kommer. Ikke 16.30 når de fleste slutter 16 på jobb. Ev. så tidlig en fridag at middagstid er en stund etter selskapet.

Anonymkode: a8286...27d

• Liker 8

Vi er invitert på bursdag til helgen, hvor jeg tenker at det vil være unaturlig at de serverer mat - men det står ikke noe om det i innbydelsen. Det gjør det litt vanskelig å planlegge. 

Så lenge ting er avklart på forhånd er det meste greit. 

Anonymkode: 34341...62c

• Liker 5
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å lage med wraps eller pizzasnurrer? Pølser på termos i brød fungerer også. 

Anonymkode: 0e2cb...a00

Jeg ba ikke om forslag til mat. Vi skal ikke servere varmmat.

Sofakona skrev (8 minutter siden):

Kan dere eventuelt bestille pizza? Dere trenger ikke mat, men det hadde nok vært fint om barna ble mett på mat og ikke kaker og godteri 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns man skal servere mat. Det trenger jo ikke å være varmmat. Men å bare proppe på med kake og sukker, gjør at ungene spiser mer av dette og det er jo ikke nødvendig. 

Anonymkode: e23ef...f71

Skal ikke servere godteri. Skal ha én kake og frukt, men maten er ikke hovedattraksjonen for barna. Jeg tenker at de overlever 2 timer uten mat midt på dag. Opplever at de fleste barn er ikke så glad i kaker uansett, når det er bursdag og det skjer masse annet rundt, at de synes det er litt mektig.

• Liker 11
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ba ikke om forslag til mat. Vi skal ikke servere varmmat.

Skal ikke servere godteri. Skal ha én kake og frukt, men maten er ikke hovedattraksjonen for barna. Jeg tenker at de overlever 2 timer uten mat midt på dag. Opplever at de fleste barn er ikke så glad i kaker uansett, når det er bursdag og det skjer masse annet rundt, at de synes det er litt mektig.

Heh, da har du veldig annerledes erfaring enn meg. Her er det masse mas om hvilke kake kommer det til å være, osv, og kaken er VIKTIG! Noen barn er gjerne ikke så gira på kaker, men det er veldig, veldig mange som er det. 

Jada, unger overlever 2 timer uten mat, men da MÅ du altså legge det til et tidspunkt der det er enkelt for foreldrene å gi dem skikkelig mat i forkant. Det er litt håpløst å skulle flytte hele familiemiddagen til alt-for-tidlig eller alt-for-seint, eller lage mat til bare ett barn, fordi du ikke gidder servere skikkelig mat. 

• Liker 7
  • Nyttig 2

Siden det serveres kake og frukt: Du har virkelig ikke muligheten til å bake en haug pizzasnurrer og ta med også? Det var løsningen jeg valgte da vi hadde "bursdagsdiskotek" i et lokale uten kjøkkenfasiliteter og mulighet for matservering. Pizzasnurrer og muffins, ting som er lette for ungene å ta med hendene. Hadde med papptallerkener, men trengte knapt nok å bruke dem. Barna spiste på farten mens de danset og hoppet rundt.

Jeg synes ikke det passer seg å ikke servere noe annet enn dessert/søtsaker. Argumentet med at det "bare er 2 timer" holder ikke. De fleste barnebursdager varer et par timers tid, det er normen for alle.

Anonymkode: 4659e...c41

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden det serveres kake og frukt: Du har virkelig ikke muligheten til å bake en haug pizzasnurrer og ta med også? Det var løsningen jeg valgte da vi hadde "bursdagsdiskotek" i et lokale uten kjøkkenfasiliteter og mulighet for matservering. Pizzasnurrer og muffins, ting som er lette for ungene å ta med hendene. Hadde med papptallerkener, men trengte knapt nok å bruke dem. Barna spiste på farten mens de danset og hoppet rundt.

Jeg synes ikke det passer seg å ikke servere noe annet enn dessert/søtsaker. Argumentet med at det "bare er 2 timer" holder ikke. De fleste barnebursdager varer et par timers tid, det er normen for alle.

Anonymkode: 4659e...c41

Ja, nemlig. Alle barnebursdager her er 2 timer, og etter 3 år med barnebursdager har jeg aldri opplevd at de bare har blitt servert kake, og ikke "skikkelig mat" også. 

• Liker 5

Om du absolutt ikke skal ha noe mat så må du skrive på innbydelse at det blir 1 kake og frukt.

Selv synes jeg dette er velig lite for 2 timers bursdag. Si du serverer 1 kake og ikke så mange liker den. Samme som frukt...noeb barn er velig glad i frukt..noen liker eks bare banan.

Da må iallefall barna få mulighet å.spise middag før bursdagen. 

Men hva sier barnet ditt om at det bare er 1 kake? Hvor gammel er barnet?

• Liker 3

Annonse

Uten matservering men bare kaker, er det en plass type Rush trampolinepark, eller Leos lekeland? For jeg vet ikke om vi unngått reglene eller hva, men når vi feiret der, hadde vi med oss pizzasnurrere og kaker. De alle fleste barna valgte først å ha pizzasnurrere, for så kaker. 

Anonymkode: 87a35...b71

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uten matservering men bare kaker, er det en plass type Rush trampolinepark, eller Leos lekeland? For jeg vet ikke om vi unngått reglene eller hva, men når vi feiret der, hadde vi med oss pizzasnurrere og kaker. De alle fleste barna valgte først å ha pizzasnurrere, for så kaker. 

Anonymkode: 87a35...b71

Om du kjøper bursdag pakke blir det med mat,drikke etc. men om dere bare går bedt de til lekeland uten bursdag pakke da blir det ikke med mat, men tror ikke det er lov å ta med egen mat da

• Liker 1

Det er jo ikke så snodig at barn er tungt overvektige i Norge i 2023 når vi har en foreldregenerasjon som later til på ramme alvor å tro barn ikke helt uten noe form for problem mestrer 2-4 timer uten noen tilgang på mat.

Hva gjør de samme barna på skolen? Hva gjør de når de sykler eller går på trening, trener og så går via en kompis hjem? (for det gjør de da selvsagt? Alle vet det er direkte til skade for barns motoriske og psykiske utvikling å ikke la dem transportere seg selvstendig)

Og tanken om at barn behøver måltider til «fast tid» har ingen vitenskapelig forankring, så den er også helt fiktiv og bunner i gammel overtro. Oppdrar vi barn etter overtro i 2023?

Ts: det her går helt fint. Mulig du får telefon fra 20+ sure foreldre som mener unger sulter ihjel om de ikke spiser på 5-7 timer. Men de er bare dysfunksjonelle, så du får bare svare «jeg hører du sier det» til dem, som man gjør til slike. Barna får det fint.

Anonymkode: fb374...31e

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...