Gå til innhold

Medisiner på blå resept

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man om man har fått medisiner på blå resept?

Står det noen plass på resepten at den er blå?

Er lei av å bli overrasket ang prisen man må betale på apotek. Har frikort og har hatt det lenge, må likevel betale relativt høye summer hver gang jeg henter ut medisin.

Anonymkode: 47bb0...d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan se om resepten er blå eller hvit på helsenorge.no. Bare logg deg inn og gå inn på dine resepter.

Anonymkode: 663d8...b99

• Liker 1
Skrevet

Det står på resepten som ligger inne på helsenorge. På mine står det "Refusjonshjemmel: Blå resept (§5-14 §2). Anbefaler å høre med apoteket neste gang om medisinene er på blå resept, og hvis den ikke er det å ta kontakt med legen for å høre om det er mulig å få det. Mest sannsynlig er den jo ikke på blå resept, jeg må i alle fall ikke betale noe når jeg har frikort. 

Anonymkode: c22bb...170

• Liker 1
Skrevet

Har du frikort og må betale på apoteket, så er medisinen skrevet ut på hvit resept. 

Så ikke noe du trenger å sjekke sånn sett.

Men har du pleid å få de på blå før? For det er mulig for leger å gjøre feil, eller ikke tenke over at du kvalifiserer til blå resept.

Opplevd det selv, med en astmamedisin jeg har brukt lenge, men en vikar plutselig skrev ut på hvit resept når jeg fornya den.

Så du må rett og slett hoppe i det, og ringe legekontoret ditt. Har du pleid å få på blå, så legger forkontoret inn et spørsmål til legen om å fikse det.

Har du ikke pleid å få de på blå, så tar du det opp med legen på neste time.

Anonymkode: 2470d...895

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...