Gå til innhold

Her i Norge tror vi visst at Norsk mat er best, og at dyrest mat er best.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nisselua som skygger for, eller propagandaen fra norske bønder som har virket? Vi trenger ikke lenger enn til Sverige for å merke forskjell. Der er det ikke så mye idealisme som styrer når de handler mat. Pris teller mest, så kvalitet. Derfor må også kvalitetsvarer prises lavt for å bli solgt.

Et godt eksempel er Lidl. De har utrolig god kvalitet i forhold til pris. Ja, egentlig best uansett pris. Tok med en boks plommetomat på boks til en venn som driver restaurant. Den desidert beste han hadde smakt. Bare så synd han ikke kunne kjøpe varer fra Sverige til restauranten. Her i Norge ble Lidl mobbet ut. Konkurrentene og bøndene mistenkeliggjorde Lidl fra dag én. Og folk trodde på propagandaen. Om farlige tyske matvarer. Og om elendige arbeidsforhold, selv om ansatte sa de hadde det bedre enn på Rema. 

Skjønner argumentet at vi må ha egen matproduksjon, men likevel, vi trenger ikke være så høye på oss selv. Det betaler vi dyrt for. 

Anonymkode: 00e4f...304

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. "Norsk kjøtt" blir sett som kvalitetsstempel. Selv om det ikke står noe mer om kjøttet enn at det er norsk. Selv om man vet at mange steder er dyrevelferden og kvaliteten å kjøttet elendig. 

Anonymkode: e72bb...98b

• Liker 3
Skrevet

Syns Norsk mat er skam kjedelig, og skjemmes når Norsk mat blir skrytt opp i skyene av nordmenn. Nei takker meg til mat fra andre plasser i verden der det er smak på den. Og dette sier jeg som er 100% Norsk. 

Anonymkode: da066...e0d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er opptatt av å handle lokalt, kortreist og økologisk. Importert frukt og grønt er ikke noe problem, bare det er økologisk. Melet, kaffen og vinen jeg bruker er heller ikke norskprodusert, helt greit. ;) 

Ultraprosessert mat kjøper jeg ikke, uansett hvor den er produsert. Og at mat skal være billigst mulig er jeg helt imot. Det er et politisk og etisk valg. There's no such thing as a free ride.

Anonymkode: 3e425...bc3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er opptatt av å handle lokalt, kortreist og økologisk. Importert frukt og grønt er ikke noe problem, bare det er økologisk. Melet, kaffen og vinen jeg bruker er heller ikke norskprodusert, helt greit. ;) 

Ultraprosessert mat kjøper jeg ikke, uansett hvor den er produsert. Og at mat skal være billigst mulig er jeg helt imot. Det er et politisk og etisk valg. There's no such thing as a free ride.

For deg er det et politisk og etisk valg. For mange andre er det slik at de må blåse i idealisme for å få endene til å møtes. På grunn av at maten er dyr, finnes det faktisk folk i Norge som må spise nudler for å overleve. Dyr strøm og høye renter spiser opp matbudsjettet. Du finner ikke mye sympati for ditt ønske om dyr mat hos disse. 

• Liker 2
Skrevet

Selvom du tror det så betyr det ikke at vi andre tror det, og ikke minst, selvom media påstår det betyr ikke det at vi andre tror på det, du tar jo alle over en kam, skikkelig smart av deg🤣🤣

Anonymkode: ed7ea...7e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Og nå skal regjeringen øke tollsatsene…. Som om maten ikke er dyr nok!

Toll burde fjernes.

Anonymkode: ada44...114

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, smakte du kjøttdeigen fra Lidl eller? Noe så jævlig har jeg aldri smakt før, fullt i brusk var det også.

Anonymkode: 2149f...bd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Enig. "Norsk kjøtt" blir sett som kvalitetsstempel. Selv om det ikke står noe mer om kjøttet enn at det er norsk. Selv om man vet at mange steder er dyrevelferden og kvaliteten å kjøttet elendig. 

Anonymkode: e72bb...98b

I utgangspunktet brukes det ekstremt mye mindre antibiotika i norsk kjøtt i forhold til de fleste andre land. Spesielt i forhold til det billige kjøttet. Lite antibiotika er bra. Når det gjelder kvaliteten vedrørende smak og mørhet m.m., er min erfaring at norsk kjøtt er bedre enn det billigste som eksempelvis selges på grensen i Sverige, men at kvalitetskjøtt er bedre enn norsk «Ordinær Gilde».

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud, smakte du kjøttdeigen fra Lidl eller? Noe så jævlig har jeg aldri smakt før, fullt i brusk var det også.

Anonymkode: 2149f...bd9

Kjøper kjøttdeig på Lidl i Sverige, den er helt topp. Også annen kjøttvarer har god kvalitet. 

Skrevet
Brunello skrev (21 minutter siden):

I utgangspunktet brukes det ekstremt mye mindre antibiotika i norsk kjøtt i forhold til de fleste andre land. Spesielt i forhold til det billige kjøttet. Lite antibiotika er bra. Når det gjelder kvaliteten vedrørende smak og mørhet m.m., er min erfaring at norsk kjøtt er bedre enn det billigste som eksempelvis selges på grensen i Sverige, men at kvalitetskjøtt er bedre enn norsk «Ordinær Gilde».

Lite antibiotika er bra, men kan vi stole på fakta fra norske bønder? Det er stort sett derfra vi får "fakta". 

I flg EU regler kan ingen dyr i EU slaktes med antibiotika i kroppen. Det er forbudt å gi antibiotika til dyr de siste 14 dagene før slakt. For at det skal være antibiotika i kjøttet, må vi i tilfelle gå ut fra at tyske, nederlandske, danske og alle andre EU bønder jukser systematisk uten å bli tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Lite antibiotika er bra, men kan vi stole på fakta fra norske bønder? Det er stort sett derfra vi får "fakta". 

I flg EU regler kan ingen dyr i EU slaktes med antibiotika i kroppen. Det er forbudt å gi antibiotika til dyr de siste 14 dagene før slakt. For at det skal være antibiotika i kjøttet, må vi i tilfelle gå ut fra at tyske, nederlandske, danske og alle andre EU bønder jukser systematisk uten å bli tatt. 

Det er vel uansett ikke bra å dynge på med antibiotika frem til 14 dager før slakt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Norsk mat er tryggest, men neppe best på smak. Men mattrygghet og selvforsyning er veldig viktig.

Anonymkode: cbc27...302

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Det er vel uansett ikke bra å dynge på med antibiotika frem til 14 dager før slakt.

Hvordan vet du at de "dynger på"? Dette er tross alt oppegående, velfungerende land. Og er vi så uskyldsrene i Norge som vi tror? Se hva slags fakta som graves fram om laksenæringen. Vi kan å bruke antibiotika vi også.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For deg er det et politisk og etisk valg. For mange andre er det slik at de må blåse i idealisme for å få endene til å møtes. På grunn av at maten er dyr, finnes det faktisk folk i Norge som må spise nudler for å overleve. Dyr strøm og høye renter spiser opp matbudsjettet. Du finner ikke mye sympati for ditt ønske om dyr mat hos disse. 

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg tjener ikke akkurat godt for å si det sånn. Å være nøye på hvor maten jeg kjøper kommer fra blir en prioritering som alt annet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det nisselua som skygger for, eller propagandaen fra norske bønder som har virket? Vi trenger ikke lenger enn til Sverige for å merke forskjell.

Det merkelige er at de fleste som "svenskehandler" handler typisk norske produkter i stor grad.. 

Anonymkode: 33ecf...b03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg tjener ikke akkurat godt for å si det sånn. Å være nøye på hvor maten jeg kjøper kommer fra blir en prioritering som alt annet.

Men er du ikke litte grann egoistisk? Ikke vondt ment, men du sier det er en prioritering. For folk som knapt har igjen penger etter strøm og lån, hvordan mener du de skal omprioritere til dyr og kortreist mat? Og hvis alle skulle gjort som deg, tror du steinrøysa vi bor på, med vinter halve året, kan forsyne 5 millioner mennesker med kortreist mat? 

• Liker 1
Skrevet

Blir litt som "vinkjennerne" dette. Av en eller annen magisk grunn skal de alltid like det samme som "ekspertene".

Anonymkode: e42ed...6ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det merkelige er at de fleste som "svenskehandler" handler typisk norske produkter i stor grad.. 

Anonymkode: 33ecf...b03

Det må jo være dumt, for de norske produktene i Sverige er som regel alltid dyrere.

Anonymkode: 92f73...285

Skrevet

Det eneste vi er gode på er kjøtt og meieriprodukter. Der har vi bra kvalitet, men dessverre dårlig utvalg.

Jeg har bodd mer utenfor Norge enn i Norge i mitt voksne liv, og flyttet tilbake i fjor. Noe av det første som slo meg, og som irriterer meg aller mest med Norge, er hvor ekstremt ræva matbutikkene våre er. Det er helt sjokkerende dårlig utvalg. Nordmenn er veldig kjedelige i matveien, virker det som.

Anonymkode: 09667...5bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...