anonymx74 Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Jeg vet ikke om det er meg som er rar eller kanskje blitt for gammel men jeg har i dag hatt en venninne her til frokost. Hun har 2 små barn. Vi pleier å ha en gjeng samlet til julefrokost hver eneste julaften og hun har vært med de siste 4 årene. Ungene er nå blitt så pass store at de løper rundt, de griser og de roter. Vi har derfor utelatt å invitere de til frokosten i år fordi sist de var her, på frokost så brukte jeg lang tid på å rydde opp etter de. Vi hadde invitert en del gjester til frokost og hadde laget buffet men kjente på det den gangen at jeg ikke skal invitere henne mer med barna fordi de griser noe enormt med maten, de plukker på alt, vil ha alt av pålegg og når de får det så er det æsj...... liker ikke. Moren pleier ikke å si noe og bare flirer av alt sammen, og når hun har spist så setter hun seg bare i sofaen og ikke gjør noe annet enn å stirre ut vinduet med en kopp te i hånda og lar ungene lage kaos her. Nå må det sies at moren er alene med de for aller første gang, da faren er utflyttet. Og de har hatt fri barneoppdragelse, det vil si at de ungene har vel knapt hørt ordene nei. Så i dag kom hun hit til frokost etter å ha levert barna og vi kom inn på julen. Hun gledet seg litt til å feire julaften alene med de, og så kom kommentaren" så gleder vi oss til frokosten hos dere på julaften" Jeg sa at jeg ikke visste hvordan det ble i år, fordi vi fikk se. Men da ble hun nesten litt gretten, og jeg sa at det er mye fordi jeg ikke har lyst til å tilbringe formiddagen på julaften med å vaske opp og rydde etter hennes barn, da ble hun sint og sa at det er normalt at det blir litt "kaos" når man har barn og at det må man tåle. Og at det var tydlig at jeg ikke likte barna hennes lengre- Men jeg har ikke lyst. Men er det jeg som er blitt for gammel? 9 14
Ebbeliten Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Jeg vet ikke om du er gammel, men du er usympatisk. 25 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Hun har jo rett? Du liker dem ikke godt kok lengre til å invitere dem. Det har ingen ting med din alder å gjøre, men med hvor dårlig venninne og vertinne du er, evt i kombinasjon hvor ekstremt dårlig de småbarna oppførte seg i fjor. Anonymkode: 21653...6d3 11 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 28. november 2023 Nei det er fullt forståelig. Hvis barna hennes griser og roter sånn så må hun da bli igjen og rydde etter dem eller være flinkere å passe på at de oppfører seg. Jeg har merket det selv at enkelte wr litt blinde for hvor mye deres eget barn roter og griser i andres hjem. Hadde en venninne på besøk og hun lot sitt barn på 1 år gå rundt og spise kjeks i min stue. Smuler og gris overalt etterpå. Størknet utspyttet kjeks på sofaen min osv. Jeg har selv store barn og lot ikke mine gå rundt å spise. De måtte sitte ved bordet og hadde smekke på som samlet opp en del av sølet. Og om det ble søl så var det i såfall bare på et begrenset område. Anonymkode: abc7e...b2c 45 4 21
HemmeligSpion Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 Nei er nei. Vedder på at dette er foreldre som lar barna løpe fritt rundt på kjøpesenteret og skylder på meg når jeg holder stø kurs og barna regner med seg at jeg skal passe meg for dem. Sett kjerringa på plass, hun må skjerpe seg. Eventuelt kan du jo be henne om å rydde og vaske etter dem. 14 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Hun har jo rett så hva er det du lurer på? Du har ikke blitt for gammel, du har bare blitt dårlig venninne, egoistisk og usympatisk. Anonymkode: 30246...2be 7 2
BobbySocks Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Da burde du svart med at det er jo ikke nødvendigvis barna, men hennes rolle du sliter med. At hun aldri sier nei, følger opp og setter grenser. 32 6
Populært innlegg Kalikalinka Skrevet 28. november 2023 Populært innlegg #8 Skrevet 28. november 2023 Ebbeliten skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om du er gammel, men du er usympatisk. Andres uoppdratte grisunger er ikke TS sitt ansvar. Selvfølgelig har hun ikke lyst til å starte julaften (en stressende dag i seg selv for den som steller i stand) med å rydde opp etter dem, jeg skjønner henne godt. I stedet for å bli så krenket av det, burde moren til disse ungene innse at det er på tide å sette grenser og gjøre ungene sine til mer likandes personer. Altfor mange tror at sånt bare skjer av seg selv nå for tiden. Det gjør ikke det, det krever grenser, konsekvent oppdragelse og mye, mye jobb. Burde i grunnen vært lappen for å reprodusere seg, så mye manglende oppdragelse som er ute og går i disse dager. 49 2 12
anonymx74 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #9 Skrevet 28. november 2023 Ebbeliten skrev (10 minutter siden): Jeg vet ikke om du er gammel, men du er usympatisk. Hvordan da? Fordi jeg ikke har lyst på at pynt blir revet ned, at jeg ikke vil bruke hele formiddagen på å vaske etter hennes barn, fordi de drar mat overalt. Fordi jeg må rydde etter hennes barn uten at hun engang tilbyr seg å hjelpe til. 20 4 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Jeg tenker du får stå for at du ikke ønsker barna hennes der jeg, og si det som det er. Det gjør deg ikke hverken usympatisk eller gretten være ærlig om du ikke går inn for å være det. Anonymkode: ecb50...903 13 1 6
anonymx74 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2023 Jeg tenker at dere får bare mene at jeg er usympatisk men saken er jo den at jeg prøver å ha det koselig i julen, og vi har invitert de før jul men hun syntes det er dårlig at de ikke får komme akkurat den dagen, men hadde hun bare sagt nei til de. Men det er så enormt med grising, ikke en gang våre barn griset så mye når de var små. Ungene drar ting ned fra hyllene og bordene våre. de nekter å sitte ved bordet å spise og mor syntes det er helt greit at de drar mat overalt. Vi har vegg til vegg tepper på stue gulvene våre, og sist de var her fant jeg rødbet flekket på flere steder. Hadde de bare kunne sitte ved bordet å spise pent men selv rundt spiseplassen ser det ikke ut. Og de tar på alt som er . Jeg er ikke pysete men ikke veldig glad i barn som tar på alt av pålegg på fatene. Jeg forklarte henne at hun må sette grenser men for henne er det slik at barn skal lære selv. 9 9
Ginny Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 Forståelig at hun gleder seg til frokosten, hun får jo litt fri og kan kose seg med venner mens ungene herjer. Men jeg skjønner deg veldig godt, og jeg har små barn. De kan søle og rote noe helt ekstremt, og som forelder er det i grunn mer slitsomt å være på besøke å passe på at ungene ikke herjer for mye. Vet du TS, jeg skjønner deg veldig godt. Først må du rydde/vaske/pynte/lage mat før frokosten, og så gjøre det samme etterpå fordi hun ikke har kontroll på ungene eller hjelper til. Det er ikke det man vil gjøre på julaften. Når det er sagt så er det og som vert lov til å sette grenser for unger på besøk. Og å si fra til mor. Det kan hende hun har trodd du syns det var ok sist, og nå ikke skjønner hva som skjer. 13 2 5
anonymx74 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #13 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker du får stå for at du ikke ønsker barna hennes der jeg, og si det som det er. Det gjør deg ikke hverken usympatisk eller gretten være ærlig om du ikke går inn for å være det. Anonymkode: ecb50...903 Jeg har forklart det og hun mener at barn lærer av egne feil 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 anonymx74 skrev (Akkurat nå): Jeg har forklart det og hun mener at barn lærer av egne feil da hadde jeg svart at det er meget mulig men jeg beklager, jeg orker ikke ta sjangsen på det da jeg gjerne vil ha en behagelig og rolig julefrokost hvor jeg ikke må bruke tid på å rydde og vaske ekstra i etterkant. Anonymkode: ecb50...903 5 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Skrevet 28. november 2023 Julen handler om å være raus med andre. Du virker ikke veldig raus når du utestenger noen. Ja kanskje de er irriterende, men da må du si ifra til moren på forhånd og be henne ta mer kontroll. Anonymkode: 933df...5ed 3
anonymx74 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #16 Skrevet 28. november 2023 Ginny skrev (3 minutter siden): Forståelig at hun gleder seg til frokosten, hun får jo litt fri og kan kose seg med venner mens ungene herjer. Jeg ser også den. Men jeg skjønner deg veldig godt, og jeg har små barn. De kan søle og rote noe helt ekstremt, og som forelder er det i grunn mer slitsomt å være på besøke å passe på at ungene ikke herjer for mye. Vet du TS, jeg skjønner deg veldig godt. Først må du rydde/vaske/pynte/lage mat før frokosten, og så gjøre det samme etterpå fordi hun ikke har kontroll på ungene eller hjelper til. Det er ikke det man vil gjøre på julaften. Når det er sagt så er det og som vert lov til å sette grenser for unger på besøk. Og å si fra til mor. Det kan hende hun har trodd du syns det var ok sist, og nå ikke skjønner hva som skjer. Hadde hun bare akseptert at vi sier nei, så men vi har gjentatte ganger sagt det til henne, og sist hun var her på mat hvr de var med så sa jeg i fra at dette er ikke lov, og at hun må passe på egne barn, og at er siste gangen jeg inviterer henne og barna sammen med andre da hun ikke har kontroll på barna sine, sier hun at barna har det best av å få prøve ting selv og at de ved å leke så lærer de best, vel å leke med mat er ikke lov men hos henne er det jo det. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 Det er jo ikke ungene som er problemet, men hennes manglende oppdragelse og oppfølging. Det hadde jeg sagt i klartekst. Anonymkode: 97642...9a2 8 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hun har jo rett så hva er det du lurer på? Du har ikke blitt for gammel, du har bare blitt dårlig venninne, egoistisk og usympatisk. Anonymkode: 30246...2be Er det virkelig usympatisk å ikke ønske fullt 'frislipp" av barn på besøk som roter og griser uten at forelderen bryr seg? Jeg er oppdratt til at hensyn går begge veier, men det er vel gammeldags, det også ... Anonymkode: 220c5...e77 23 1 6
anonymx74 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #19 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Julen handler om å være raus med andre. Du virker ikke veldig raus når du utestenger noen. Ja kanskje de er irriterende, men da må du si ifra til moren på forhånd og be henne ta mer kontroll. Anonymkode: 933df...5ed Vi har bedt henne om det men for henne er det ikke sånn det fungerer, Så for henne som da ønsker at ungene hennes skal løpe rund sånn så er det sikkert ok for henne men fr meg er det ikke snakk om å orke. Ja jeg er kanskje ikke raus , men hadde du orket å bruke 3-4 timer etter at du har gjort det fint med å rydde og vaske etter andre sine barn, få vekk flekker og så starte med forbredelser til julemiddagen? 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Skrevet 28. november 2023 Vet ikke helt hva som er galt med dagens foreldre. De glemmer visst sitt ansvar. Når mine var i alder grise mye. Så passet jeg på at de satt ved bordet. Men det har de også lært siden de var baby. Jeg slapp ikke barna bort til felles mat så de kunne ta på alt. Og klarte de det, da tok jeg den maten på min talerken. Rot og gris på og rundt bordet. Vasket jeg selvsagt selv. Selv om man er på besøk, så har man da ansvar for å passe på egne unger. Å ta med barna når de griset ved bordet, i hjem med teppegulv, kunne aldri falt meg inn. Skjønner virkelig ikke hvorfor foreldre lar barna løpe rundt mens de spiser. Det kan det fort bli kvelning av Anonymkode: 9398f...69f 12 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå