Gå til innhold

Emosjonelt ustabil pf og hypomani

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen andre med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som opplever symptomer tilsvarende mani? Jeg har innimellom uker der jeg opplever det og det er så utrolig slitsomt. Klarer ikke sitte stille og snakker konstant med meg selv om ting som ikke gir helt mening. Blir til slutt helt utslitt av det. 

Hvordan vurderes det om det bare er en del av EUPF eller om det kan være et teng på samtidig bipolar lidelse? 

Vet at jeg bør spørre psykologen om dette, men syns det er litt vanskelig og jeg er redd for at det er et utrolig dumt spørsmål. 

Anonymkode: 4cf70...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde EUPF (blir utredet på nytt nå for å få den fjernet) og jeg har bipolar lidelse. Før jeg fikk bipolar lidelse hadde jeg diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse. 

Symptomer på EUPF er mer stabilt ustabilt over tid. Bipolar er mer avgrensede episoder. Jeg var aldri veldig opp og ned i humør mtp EUPF, og det er kun i perioder hvor jeg er stabilt deprimert eller stabilt svært oppspilt. Det tok dog lang tid før jeg fikk diagnosen bipolar da behandler omtrent ikke trodde på meg at jeg hadde høye perioder. Men så fikk jeg flere hypomanier da jeg var innlagt og da var det ikke noe tvil lenger. 

Det du kan gjøre er å registrere dine svigninger slik at behandler får se hvordan det utarter seg over tid. 

Når jeg blir hypoman så er det mer enn bare taleflom og energi. Det er ren eufori, blir impulsiv på pengebruk, blir kreativ, motorisk urolig, våkner kl 03 og står da opp hver natt osv. 

Ikke minst viser min respons på medisiner at bipolar lidelse har vært riktig. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde EUPF (blir utredet på nytt nå for å få den fjernet) og jeg har bipolar lidelse. Før jeg fikk bipolar lidelse hadde jeg diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse. 

Symptomer på EUPF er mer stabilt ustabilt over tid. Bipolar er mer avgrensede episoder. Jeg var aldri veldig opp og ned i humør mtp EUPF, og det er kun i perioder hvor jeg er stabilt deprimert eller stabilt svært oppspilt. Det tok dog lang tid før jeg fikk diagnosen bipolar da behandler omtrent ikke trodde på meg at jeg hadde høye perioder. Men så fikk jeg flere hypomanier da jeg var innlagt og da var det ikke noe tvil lenger. 

Det du kan gjøre er å registrere dine svigninger slik at behandler får se hvordan det utarter seg over tid. 

Når jeg blir hypoman så er det mer enn bare taleflom og energi. Det er ren eufori, blir impulsiv på pengebruk, blir kreativ, motorisk urolig, våkner kl 03 og står da opp hver natt osv. 

Ikke minst viser min respons på medisiner at bipolar lidelse har vært riktig. 

Takk for svar!

Jeg har nok delvis EUPF (er diagnostisert med blandet pf siden jeg ikke oppfyller nok kriterier for noen spesifikk) da jeg kjenner meg igjen i en del symptomer på den. Men samtidig har jeg innimellom perioder hvor jeg preges veldig av depresjon, og som sagt mye energi og taleflom. Blir i de periodene også veldig opphengt i enkelte tema, særlig filosofiske tema og vet ikke hva som er virkelig eller ikke og får utrolig mange ideer om hvordan alt henger sammen. Sover også lite. Det som jo ikke passer inn er jo at jeg ikke syns det er en god følelse. Det vil si, i starten er det det, men etter noen dager føler jeg meg veldig sliten samtidig som jeg har mye energi. 

De fleste periodene med oppstemthet har vært i forbindelse med at jeg har gått en periode uten å ta lamictal av ulike årsaker. Men vet ikke om det har noe å si, da lamictal i all hovedsak skal fungere på de depressive periodene. Men bruker også wellbutrin (også når jeg ikke har brukt lamictal), og vet at den kan utløse slike episoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres ut som et dumt spørsmål! Uten at jeg er en fagperson, tror jeg at humørsvingninger med eupf varer kortere (timer, dager) og at de gjerne er trigget av eksterne ting. Du kan jo spørre og si at du lurer på om dette er en del av pf-diagnosen, om det er legemiddelbivirkning eller om du kan ha en annen diagnose (bipolar e.l.). Det kan jo påvirke hvilken behandling som er hensiktsmessig. 

Anonymkode: bb557...e4c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke dette høres ut som et dumt spørsmål! Uten at jeg er en fagperson, tror jeg at humørsvingninger med eupf varer kortere (timer, dager) og at de gjerne er trigget av eksterne ting. Du kan jo spørre og si at du lurer på om dette er en del av pf-diagnosen, om det er legemiddelbivirkning eller om du kan ha en annen diagnose (bipolar e.l.). Det kan jo påvirke hvilken behandling som er hensiktsmessig. 

Anonymkode: bb557...e4c

Nei, det er vel kanskje bare jeg som overtenker litt. Må prøve å spørre. 

Jeg har typiske EUPF-humørsvinginger, men de varierer jo veldig fort, ofte flere ganger om dagen. Er derfor jeg har tenkt at den typen som jeg innimellom opplever ikke passer helt inn i det siden det føles veldig annerledes og varer i mange dager uten å endre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager forresten hvis jeg misbruker begrepene hypomani/mani siden jeg ikke har bipolar lidelse, det er ikke meningen, men visste ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hypomani er på en måte en mildere variant av mani

Det er også ulike varianter av bipolar lidelse, der type 1 har kraftigere svingninger med fulle maniske episoder

type 2 har gjerne bare hypomani-episoder (mildt manisk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen andre med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som opplever symptomer tilsvarende mani? Jeg har innimellom uker der jeg opplever det og det er så utrolig slitsomt. Klarer ikke sitte stille og snakker konstant med meg selv om ting som ikke gir helt mening. Blir til slutt helt utslitt av det. 

Hvordan vurderes det om det bare er en del av EUPF eller om det kan være et teng på samtidig bipolar lidelse? 

Vet at jeg bør spørre psykologen om dette, men syns det er litt vanskelig og jeg er redd for at det er et utrolig dumt spørsmål. 

Jeg har borderline. Hva lurer du på?

Jeg har mani altså jeg "må ha orden i skuffer og skap" samt har mye samtaler med meg selv der jeg prøver å  forberede meg på eventuelle konflikter, møter osv som skremmer meg ekstremt siden jeg er vanvittig konfkiktsky og livredd å få kjeft.

Anonymkode: 4529c...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dumt å spørre en fagperson. Så gjør det.

Jeg har en venninne med akkurat slike symptomer som deg. Hun ble diagnostisert da hun var i 30-årene. Av en psykiater fikk hun diagnosen bipolar lidelse. Hennes neste psykiater mente det var feil diagnose, og at hun i stedet har alvorlig kombinert ADHD.

Anonymkode: c29ca...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...