AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Vi eier bolig sammen, 50/50. (Vi har gått inn med lik del EK og betaler det samme hver mnd.) Den ene tjener 520k og den andre 670k. Ikke kjempedifferanse, men nok til at den ene har litt mer penger enn den andre. Til nå har den som har høyest lønning betalt litt mer for dagligvarer osv. Nå venter vi vårt første barn, og har snakket om ulike måter å ordne økonomien på. Vi har snakket om en større felleskonto enn den vi har i dag, hvor vi overfører en viss prosent av inntekt (da vil den med høyest inntekt ha litt mer «lommepenger» til overs også). Hvordan ville dere gjort det? Anonymkode: 74cdf...cd3
SPOCA Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Vi har fullstendig felles økonomi, og teller ikke kroner og øre. Jeg tjener ca 100 000 kr mer enn min samboer. Jeg tenker det går opp i opp i det lange løp, og at familien er et fellesprosjekt.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Vi har en felleskonto brukskonto og en felles sparekonto. Vi setter inn etter inntekt. Begge sitter igjen med samme sum når alt er betalt. Anonymkode: d5bb9...223
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Vi har fullstendig fellesøkononomi. For oss er det naturlig, da vi skal gifte oss og få barn - vi er ser på oss som én enhet. Anonymkode: ae13e...395 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi eier bolig sammen, 50/50. (Vi har gått inn med lik del EK og betaler det samme hver mnd.) Den ene tjener 520k og den andre 670k. Ikke kjempedifferanse, men nok til at den ene har litt mer penger enn den andre. Til nå har den som har høyest lønning betalt litt mer for dagligvarer osv. Nå venter vi vårt første barn, og har snakket om ulike måter å ordne økonomien på. Vi har snakket om en større felleskonto enn den vi har i dag, hvor vi overfører en viss prosent av inntekt (da vil den med høyest inntekt ha litt mer «lommepenger» til overs også). Hvordan ville dere gjort det? Anonymkode: 74cdf...cd3 Det kommer an på om det er mannen eller damen som tjener best Anonymkode: f750e...ca1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Vi betaler begge inn det samme på huslånet. Andre utgifter (bil, strøm, mat, internett) betaler vi etter inntektsbrøk. Anonymkode: 2254b...e42 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Vi har en felleskonto vi betaler alt som har med Familien AS fra. Mat, ting til huset, bilen (har felles bil), ungene, osv. Vi har omtrent samme inntektsforskjell som dere (jeg tjener 150 000 mer enn mannen), men vi betaler likt inn til fellesen. Vi har begge mer enn nok lommepenger, så det er ikke som om han sitter og ikke har til salt i grauten mens jeg shopper som en gal. Anonymkode: c3f76...988 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 Felles økonomi, er gift og eier bolig 50/50. Han tjener veldig mye mer enn meg (5 ganger mer ca), og han syns vi skulle ha felles. Vi er veldig enige i prioriteringer da, og bruker lite i hverdagen. Anonymkode: c3ac6...464
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Felles økonomi, er gift og eier bolig 50/50. Han tjener veldig mye mer enn meg (5 ganger mer ca), og han syns vi skulle ha felles. Vi er veldig enige i prioriteringer da, og bruker lite i hverdagen. Anonymkode: c3ac6...464 Ja, helt enig i at det er det fornuftige når man er gift. Da er det vel rent juridisk sånn at «what is mine is yours». Er bare litt usikker på å gjøre det samme når vi «bare» er samboere. Anonymkode: 74cdf...cd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå