BE28 Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Jeg har akkurat blitt gravid (ca uke 4), og ringte helsestasjonen idag for å få time til jordmor. Får time i desember, og hun ville jeg skulle ringe legekontoret for å få time til blodprøve og urinprøve før jeg kommer til jordmor. Ringte til legekontoret, hun så ikke vits med det før uke 12, og at det ikke var veien å gå å ta blodprøve så tidlig. Jeg fortalte at det var det jeg hadde fått beskjed om, og at det ikke var jeg som hadde funnet på dette. Fikk til slutt time neste tirsdag, men hun hørtes ikke blid ut hun jeg snakket med. Hadde hun bare en jævlig dårlig dag på jobb eller er det bare tull det jeg fikk beskjed om på helsestasjonen? Dette er første gang så jeg aner ikke hva som er rett eller galt, men jeg følte meg dum da jeg snakket med hun på legekontoret..
boblevann Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Jeg tok ikke noe prøver så tidlig 🤷🏽♀️ tok dem rundt uke 12, altså blodprøver for antistoff og alt det der. Første jordmortime (jeg var vel der i uke 8 eller noe) var bare prat, utfylling av helsekort, spørsmål om sosiale forhold etc. «skjedde» liksom ingenting før uke 12 ish. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Jeg tok første blodprøver da jeg var 6+0, samme dag som første svangerskapskontroll hos jordmor. Drit i at hun på legekontoret var sur, du har fått beskjed av jordmor om å ta prøvene. Anonymkode: bb500...aec 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Den første svangerskapskontrollen pleier vel være rundt uke 8-12? Da tar de som regel blodprøver samtidig. Høres rart ut å ta blodprøver så tidlig som uke 4/5. Risikoen for spontanabort er vel høy hele første trimester men spesielt de første ukene. Sier det ikke for å skape bekymring men for å si jeg har forståelse legekontoret reagerer. Anonymkode: 32a81...acc 1 2
BE28 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den første svangerskapskontrollen pleier vel være rundt uke 8-12? Da tar de som regel blodprøver samtidig. Høres rart ut å ta blodprøver så tidlig som uke 4/5. Risikoen for spontanabort er vel høy hele første trimester men spesielt de første ukene. Sier det ikke for å skape bekymring men for å si jeg har forståelse legekontoret reagerer. Anonymkode: 32a81...acc Ser det er vanlig mellom 6-12 uker, så bestilte til uke 6 istedenfor neste uke. Det er jo greit nok å anbefale, men når jeg har fått en beskjed av helsestasjonen så hører jeg jo selvfølgelig på dem. Følte bare det var en ansatt som ville jeg skulle føle meg dum.. Lo litt av at jeg sa jeg skulle til jordmor. «Vi har ikke jordmor» 😂 Det er jordmor på helsestasjonen sa jeg. Bare en rar vibe av hele samtalen
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Jeg har fått mye rart fra legekontoret opp igjennom. Inkludert at sekretæren nektet meg å få ut alle blodprøveresultatene mine, som det stod i innkallingsbrevet fra sykehuset at jeg skulle ha med på tidlig ultralyd. Man må bare heve seg over det. Selv tok jeg blodprøver i uke 9, for legen mente at det var bedre å oppdage mangler tidlig enn sent. Så jeg tror ikke det skal være noe medisinsk grunn for å drøye. De har det sikkert travelt og mangel på kapasitet, og at det er det det handler om. Anonymkode: 63ce1...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Jeg bekymret meg mye så jeg fikk komme og ta hcg beta hver uke fra ca uke 6 til uke 10-11. har første jordmortime denne uken da er jeg 13+4 Anonymkode: ebaf4...ea8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Den første svangerskapskontrollen pleier vel være rundt uke 8-12? Da tar de som regel blodprøver samtidig. Høres rart ut å ta blodprøver så tidlig som uke 4/5. Risikoen for spontanabort er vel høy hele første trimester men spesielt de første ukene. Sier det ikke for å skape bekymring men for å si jeg har forståelse legekontoret reagerer. Anonymkode: 32a81...acc Nå får alle tidlig ultralyd av det offentlige i uke 11-13. Da skal man ha blodprøvesvar klare før man kommer inn. Så det er for lenge å vente hele første trimester i alle fall. Anonymkode: 63ce1...4d3 1
BE28 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fått mye rart fra legekontoret opp igjennom. Inkludert at sekretæren nektet meg å få ut alle blodprøveresultatene mine, som det stod i innkallingsbrevet fra sykehuset at jeg skulle ha med på tidlig ultralyd. Man må bare heve seg over det. Selv tok jeg blodprøver i uke 9, for legen mente at det var bedre å oppdage mangler tidlig enn sent. Så jeg tror ikke det skal være noe medisinsk grunn for å drøye. De har det sikkert travelt og mangel på kapasitet, og at det er det det handler om. Anonymkode: 63ce1...4d3 Skjønner veldig godt det med kapasitet, men jeg bestilte egen time gjennom Helse-Norge og det var ledige timer hos fastlegen hele desember. Og når man er førstegangsgravid vil man jo gjerne høre på råd fra jordmor, så synes jeg ble møtt litt dårlig der. Men men, jeg får gi F i legene og holde meg til jordmor og sykehus🥰
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 1 minutt siden, BE28 said: Skjønner veldig godt det med kapasitet, men jeg bestilte egen time gjennom Helse-Norge og det var ledige timer hos fastlegen hele desember. Og når man er førstegangsgravid vil man jo gjerne høre på råd fra jordmor, så synes jeg ble møtt litt dårlig der. Men men, jeg får gi F i legene og holde meg til jordmor og sykehus🥰 Yes! Gjør det 😊👍 Jordmoren kan dette bedre uansett. Anonymkode: 63ce1...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 Merkelig, der jeg går til lege blir man anbefalt å ta kontakt så snart man finner ut om graviditeten. I begge mine svangerskap har jeg tatt blodprøver i uke 7-8 uten at noen har stilt spørsmål til det. Anonymkode: cf048...086 1
BE28 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #12 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Yes! Gjør det 😊👍 Jordmoren kan dette bedre uansett. Anonymkode: 63ce1...4d3 Absolutt❤️ Takk for alle svar! Hjelper et nervøst hjerte
Splittbinders Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 Sånn jevnt over er min erfaring og inntrykk at de fleste helsestasjoner har bedre innsikt i og oversikt over anbefalingene innen svangerskapsomsorgen. Fastleger eller legesekretærer kan gjerne ikke alltid ha fått med seg nylige oppdaterte retningslinjer eller anbefalinger. Så sprikende tilbakemeldinger er nok ikke HELT uvanlig. 1 1
BE28 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #14 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Merkelig, der jeg går til lege blir man anbefalt å ta kontakt så snart man finner ut om graviditeten. I begge mine svangerskap har jeg tatt blodprøver i uke 7-8 uten at noen har stilt spørsmål til det. Anonymkode: cf048...086 Ja det står jo overalt at man skal kontakte legen så snart man får positiv test. Veldig spesielt🤷🏻♀️
BE28 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #15 Skrevet 28. november 2023 Splittbinders skrev (1 minutt siden): Sånn jevnt over er min erfaring og inntrykk at de fleste helsestasjoner har bedre innsikt i og oversikt over anbefalingene innen svangerskapsomsorgen. Fastleger eller legesekretærer kan gjerne ikke alltid ha fått med seg nylige oppdaterte retningslinjer eller anbefalinger. Så sprikende tilbakemeldinger er nok ikke HELT uvanlig. Ser jo den, men da burde de kanskje ikke krangle med beskjeden jeg har fått fra helsestasjon😂 Jeg vet jo ingenting, men jeg stod bare på mitt og det jeg fikk høre. Bare frekk hun jeg snakket med
Splittbinders Skrevet 28. november 2023 #16 Skrevet 28. november 2023 (endret) BE28 skrev (4 minutter siden): Ja det står jo overalt at man skal kontakte legen så snart man får positiv test. Veldig spesielt🤷🏻♀️ Akkurat det er nok like mye for at de skal kunne planlegge litt lengre frem i tid, ikke at de nødvendigvis vil ha deg inn med en gang. Tipper jeg. Hvis alle tar kontakt når de har positivt test, har de jo litt handlingsrom før første undersøkelse bør gjøres. Om alle tar kontakt den uka de egentlig skal ha kontroll, kan det bli litt mer trøblete. Endret 28. november 2023 av Splittbinders
Splittbinders Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 BE28 skrev (1 minutt siden): Ser jo den, men da burde de kanskje ikke krangle med beskjeden jeg har fått fra helsestasjon😂 Jeg vet jo ingenting, men jeg stod bare på mitt og det jeg fikk høre. Bare frekk hun jeg snakket med Nettopp det som er utfordringen, for de TROR kanskje de har oversikt og vet alt, og at førstegangsgravide uansett ikke vet.Hehe.
Splittbinders Skrevet 28. november 2023 #18 Skrevet 28. november 2023 Men; hør uansett på helsestasjonen og det du får beskjed om derfra, og stå på ditt hvis legekontoret ikke er med på notene.
BE28 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #19 Skrevet 28. november 2023 Splittbinders skrev (2 minutter siden): Akkurat det er nok like mye for at de skal kunne planlegge litt lengre frem i tid, ikke at de nødvendigvis vil ha det inn med en gang. Tipper jeg. Hvis alle tar kontakt når de har positivt test, har de jo litt handlingsrom før første undersøkelse bør gjøres. Om alle tar kontakt den uka de egentlig skal ha kontroll, kan det bli litt mer trøblete. Ja det er sant, men å vente til uke 12 når man uansett har tidlig ultralyd da er litt rart🤔
BE28 Skrevet 28. november 2023 Forfatter #20 Skrevet 28. november 2023 Splittbinders skrev (1 minutt siden): Nettopp det som er utfordringen, for de TROR kanskje de har oversikt og vet alt, og at førstegangsgravide uansett ikke vet.Hehe. Splittbinders skrev (Akkurat nå): Men; hør uansett på helsestasjonen og det du får beskjed om derfra, og stå på ditt hvis legekontoret ikke er med på notene. Ja ikke sant, regner med det sikkert er det. Jeg ringte og sa jeg skulle ha tatt blodprøve og urinprøve etter beskjed fra jordmor, at jeg var i uke 4. «Ja da må du bestille legetime» Ja?😂 Det var jo det jeg prøvde på. Var ikke helt dagen hennes tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå